בתום דיון לילי: הכנסת אישרה את הגבלת ההפגנות במהלך ימי הסגר

ברוב של 46 תומכים מול 38 מתנגדים, אישרה המליאה את החוק שמאפשר להגביל מחאות לטווח של קילומטר מהבית ובקבוצות של עד 20. רם שפע ומיקי חיימוביץ' מכחול לבן התנגדו - חרף עמדת מפלגתם

זמן צפייה: 00:31

מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את התיקום ל"חוק הקורונה הגדול", שמאפשר להגביל הפגנות במהלך הסגר המלא. לפי החוק, מחאות יותרו רק במרחק של עד קילומטר ממקום המגורים ובקפסולות של עד 20 משתתפים. החוק תקף למשך שבוע, אך הממשלה תוכל להאריכו אחת לשבוע עד לתקופה של 21 ימים בסך הכול.

הצעת החוק אושרה לאחר ש-46 חברי כנסת תמכו בה, ו-38 בלבד התנגדו. בין המתנגדים היו גם חברי הכנסת רם שפע ומיקי חיימוביץ' מכחול לבן - שהצביעו בניגוד לעמדת מפלגתם ולעמדת הקואליציה. השרה אורית פרקש הכהן, גם היא ממפלגתו של בני גנץ, יצאה מהמליאה ולא הצביעה.

בתגובה להחלטה, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ על הגבלת ההפגנות, בטענה כי מדובר ב"פגיעה לא מידתית בדמוקרטיה". בעתירה נכתב כי "החוק מרוקן מתוכן את אחת מזכויות היסוד המובהקות במשטר דמוקרטי, מניעים בריאותיים אינם עומדים בבסיס התיקון לחוק".

עוד בחדשות 13:

"אין בך שום דבר חכם", "ליצן": העימות הראשון בין טראמפ לביידן

נתוני התנועה חושפים: הישראלים נענים להנחיות פחות מבסגר הקודם

בדיקה מיוחדת: אילו חומרי הדברה יש בירקות ובפירות המיובאים?

מליאת הכנסת בזמן הדיון על תקנות הסגר | צילום: ערוץ הכנסת

לפני הדיון בכנסת, שהוקצב לארבע שעות בלבד והחל בעיכוב ניכר, כינס גנץ ישיבת סיעה כדי לאפשר למתנגדים בתוך המפלגה לבטא את הקשיים וכדי ליישר קו למען תמיכה בחוק. סוגיית הפגנת ההגבלות מייצרת עימות משמעותי בתוך כחול לבן, וגנץ ואשכנזי מבינים שהבוחרים שלהם לוקחים מאוד קשה את התמיכה בחוק. העימות בתוך המפלגה מאיים לפגוע בתוצאותיה בסקרים.

ההצבעה בכנסת הגיעה בעקבות אישור ועדת החוקה של הכנסת מוקדם יותר אתמול. במקביל לדיון, עשרות הפגינו מחוץ לכנסת נגד הכוונה להעביר את החוק. שוטרת נפצעה בעימותים שאירעו עם המפגינים, תא"ל במילואים אסף אגמון עוכב לחקירה.

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: רויטרס

כזכור, הדיון שנערך בעניין ביום שישי נקטע וההצעה לא עלתה להצבעה בכנסת - לאחר שהאופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות. מן הצד השני, גם חברי כנסת מהליכוד הגישו הסתייגויות – בניסיון להחמיר את ההגבלות על הפגנות עוד יותר, אך הסירו אותן כדי שניתן יהיה לקדם את ההליך ולהעביר את ההצעה להצבעה במליאה. הליכוד ניסתה לקדם מהלך של תקנות חירום כדי להגביל את ההפגנות, אך נתקלה בסירוב מצד כחול לבן - שביקשה כי הדבר יעוגן בחקיקה.