שיירת רכבים והפגנות בטווח הקילומטר: כך תיראה המחאה בצל הסגר

ארגוני המחאה נגד רה"מ הודיעו על מתווה ההפגנות במוצ"ש ברקע ההגבלות המחמירות: "כדי שלממשלת נתניהו הכושלת לא יהיו תירוצים". עם זאת, לא צויין במפורש כי לא תיערך הפגנה מול המעון בבירה

זמן צפייה: 01:36

ברקע המחלוקת בדבר קיום הפגנות במהלך ימי הסגר, ארגוני המחאה המובילים את ההפגנות נגד ראש הממשלה שיגרו היום (שישי) מכתב המפרט כיצד תתנהל המחאה במוצאי שבת. במכתב צוין כי "נעלה בשיירת מכוניות לבלפור, ובמקביל, נפגין בעשרת אלפים מוקדים עד קילומטר מהבית, תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות. זאת, על מנת שלא יהיו תירוצים לממשלת נתניהו הכושלת". עם זאת, לא נכתב באופן מפורש שלא תתקיים הפגנה מול מעון ראש הממשלה, וכמה מהארגונים התנערו מהמחויבות להימנע מכך.

"כל אזרחי מדינת ישראל כבר יודעים שהסיבה האמיתית והיחידה שנתניהו דוחף לסגר כללי, שיגביל את התפילות ביום הכיפורים וימיט אסון על העצמאים והעסקים במדינת ישראל — היא ההפגנות בבלפור, שחושפות את כישלונו וכישלון ממשלתו בניהול המשבר", נכתב. בניגוד מוחלט אליהם, אנחנו אזרחיות ואזרחים אכפתיים ואחראיים. הם לא יכלאו אותנו — נפגין בכל מקום".

עוד בחדשות 13:

עבודה חיונית בלבד, איסור שהייה בבית זר: ישראל נכנסה לסגר מלא

הליכוד מאיימת להגביל הפגנות בתקנות חירום – כחול לבן מתנגדת

הסגר נכנס לתוקף: אישור הגבלת ההפגנות לא עלה להצבעה בכנסת

הפגנה נגד נתניהו בבלפור בצאת ראש השנה | צילום: רויטרס

בנוסח ההודעה הראשוני נכתב שלא יתקיימו כלל הפגנות בבלפור, אך בעקבות התנגדות של "קריים מיניסטר", הנוסח שונה ויצא עם מסר עמום יותר. על המכתב הסופי חתומים הארגונים "קומי ישראל", "הלם תרבות", "החזית הוורודה", "הבעלבתים", "התעוררנו", "דור חדש", "קריים מיניסטר" ו"אין מצב".

כאמור, המסר העולה מהמכתב נותר עמום, והארגונים "קומי ישראל" ו"החזית הוורודה" כבר התנערו ממחויבות כזו ומתכוונים להפגין בבלפור. ב"קריים מיניסטר" אמרו שכל מפגין שלהם יעשה לפיו ראות עיניו.

שר המשפטים אבי ניסנקורן התייחס לסוגיה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך על החלטת ארגוני המחאה שלא לצאת להפגין במהלך סוף השבוע מול בלפור, וקורא לציבור כולו: הישמעו להנחיות, הימנעו מהתקהלויות ושמרו על עצמכם ועל כולנו".

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: קריים מיניסטר

מוקדם יותר היום הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה את הגבלת המחאות בעזרת תקנות לשעת חירום, זאת בשל הקושי להשלים את החקיקה היום. במשרד המשפטים ובסביבת היועץ המשפטי לממשלה - כמו גם בכחול לבן, התנגדו להצעה. "לא נאפשר הפעלת תקנות לשעת חירום נגד הפגנות", הבהיר שר הביטחון בני גנץ. "ההחלטה על הסגר המחמיר נועדה לבלום את המגפה ולא לחסום את ההפגנות או התפילות". בכיר נוסף בכחול לבן, הצהיר כי "לא נאפשר דיון בתקנות שעת חירום בממשלה. במקום להתעסק במגפה - ביבי אובססיבי להפגנות".

מטעם הליכוד נמסר בתגובה: "החוק ממילא לא יכל לעבור היום בכנסת עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה, שמתנהלת בחוסר אחריות בשעת חירום לאומית. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ההפגנות. כיוון שלא ניתן להשלים את חקיקת החוק עד יום שלישי, הצענו תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר ובכך לסכן חיי אדם רבים. בשעת חירום לאומית זו אין מקום לפוליטיקה קטנה".