קריב משנה את חוק הגבלת כהונת רה"מ: 4 שנים במקום 3

פרסום ראשון: יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב יביא תיקון לחוק הגבלת כהונת ראש ממשלה כך שפסק הזמן הדרוש לצורך איפוס ספירת 8 שנות כהונה יעמוד על 4 שנים ולא 3 בשונה מהסיכום המקורי. בנט וסער הביעו הסכמתם לשינוי

זמן צפייה: 01:00

חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה בדרך לעבור שינוי נוסף: לחדשות 13 נודע בצהריים (שלישי) כי יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, משנה את הסיכום שהושג בממשלה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לשר המשפטים גדעון סער. עם זאת, השינוי מתואם עם בנט וסער.

החוק שאושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת בחודש נובמבר מגיע היום לדיון בוועדת החוק וקריב החליט להביא תיקון לחוק שאושר, ולפיו פסק הזמן הדרוש לצורך איפוס ספירת שנות הכהונה (8 במצטבר) יהיה 4 שנים במקום 3. ההיגיון בעיני קריב הוא למנוע מאדם למנות "בובה" שתחליף אותו למשך עיקר הקדנציה תחת אותה כנסת.

Dst06015
ח''כ גלעד קריב, יו''ר ועדת החוקה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יש לציין כי הרלוונטיות ל-3 שנים היא בעיקר בתחריש של בחירות. גם במקרה של רוטציה, מדובר בפחות משלוש שנים בזמן שקדנציה מלאה היא 4 שנים.

הביקורת על החוק הייתה נגד היותו פרסונלי כלפי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. לשם הדוגמה, אם נתניהו היה נבחר וממנה אדם אחר במקומו ואז חוזר באותה כנסת לראשות הממשלה, זה היה מאפס לו את הספירה ויכול להמשיך לכהן למשך עוד שמונה שנים.

החוק כאמור עבר בחודש נובמבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 66 תומכים מול 48 מתנגדים כולל תמיכת הרשימה המשותפת. שר החוץ יאיר לפיד התייחס באותו יום לטענות לפיהן החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה נועד לפגוע באופן פרסונלי בנתניהו. לפיד הסביר כי החוק אכן פרסונלי, אך טען כי הוא יפגע בו ובראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט. "אנחנו מחוקקים אותו, מפני שזה לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים. רואים ושומעים בבית המשפט איך שלטון ממושך מדי מביא לשחיתות".