החרדים תומכים, בן גביר וסמוטריץ' מאיימים: הקרב בממשלה על העסקה

בימים שלאחר חשיפת המתווה הישראלי על-ידי הנשיא ביידן הופעלו לחצים שונים על ראש הממשלה סביב סוגיית החטופים שנותרו בשבי חמאס - אך הדבר אינו מלמד בהכרח על התקדמות המתחוללת מאחורי הקלעים. ביממה האחרונה ש"ס ויהדות התורה הביעו תמיכה בהצעה הישראלית - אך ברקע מרחפים איומיהם של בן גביר וסמוטריץ', שמחשקים את נתניהו החושש מפירוק ממשלתו

זמן צפייה: 03:46

ברקע הלחץ הגובר מוושינגטון והתקרבות מועד הפרישה של המחנה הממלכתי מהקואליציה, הקרב בממשלה סביב עסקת החטופים גובר הערב (שלישי) - והחבל נמתח לשני הכיוונים. בימים האחרונים חברי הקואליציה מיהרו להביע את דעתם בנוגע לעסקה, אך הדבר אינו מלמד בהכרח על התקדמות שמתחוללת מאחורי הקלעים.

חרף תמיכת המפלגות החרדיות בהצעה הישראלית שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש הממשלה בנימין נתניהו מייחס חשיבות רבה לאיומי שרי הימין הקיצוני איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', והוא חושש כי הם יממשו את איומיהם ויפרקו את ממשלתו בשל חתימה על עסקה שתחזיר חטופים לביתם.

זאת, על אך שמפלגת ש"ס פרסמה היום הצהרה המביעה תמיכה מלאה בעסקה שעל הפרק, בה נכתב: "בישיבת הסיעה שהתקיימה אתמול נידונה ההצעה הישראלית לעסקת החטופים. בסופה החליטה הסיעה על תמיכה מלאה בהצעה הישראלית, שיש בה צעדים מרחיקי לכת למען השבת החטופים וקיום מצוות פדיון שבויים. ש"ס תומכת בהצעה ומחזקת את ראש הממשלה וקבינט המלחמה לעמוד בכל הלחצים, להביא את העסקה לידי גמר ולהציל נפשות של רבים מאחינו ואחיותינו הנתונים בצרה ובשביה".

גם יו"ר יהדות התורה הביע את תמיכתו בעסקה, וכתב אמש לאחר מפגש עם משפחות חטופים: "עמדתנו היא שאין דבר גדול יותר מערך החיים וממצוות פדיון שבויים, מפני שקיימת סכנה אמיתית ומוחשית לחייהם. לפיכך, כל הצעה שתביא לשחרור החטופים, אנחנו נתמוך בה".

דרעי, נתניהו, לוין ובן גביר בכנסת
דרעי, נתניהו, לוין ובן גביר בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תמיכת המפלגות החרדיות מגיעה כאמור ברקע איומיהם של בן גביר וסמוטריץ'. לאחר שיו"ר עוצמה יהודית כינה את ההצעה שחשף הנשיא ביידן "עסקה מופקרת", ראש הממשלה זימן אותו לפגישה, "על מנת שיצפה בטיוטת ההסכם המתגבשת".

בתוך כך, במהלך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אתמול, ראש הממשלה אמר כי לא יסכים לעצור את המלחמה - בניסיון להדוף את הביקורת הנמתחת עליו מימין. "לא אתאר כאן את פרטי העסקה, אבל מה שנשיא ארה"ב תיאר לא מדויק. יש עוד פרטים שלא נחשפו", אמר לחברי הכנסת, בהתייחסות ראשונה לנאומו של ביידן. בעקבות זאת, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הבהיר שמדובר בהצעה ישראלית וכי "הנשיא ביידן הציג אותה באופן מדויק".

מפגינים למען החטופים במחלף אליקים
מפגינים למען החטופים במחלף אליקים | צילום: אלון בנקי

לפני כן, במוצאי שבת, סמוטריץ' איים: "הבהרתי לרה"מ שלא אהיה חלק מממשלה שתסכים למתווה המוצע ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים. לא נסכים לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים".

בין אם נתניהו ימשיך להערים קשיים על קידום מתווה העסקה שאושרה על ידו ובין אם לא, הסיכויים שזו תתמש קלושים בעקבות עיקשות חמאס. בכיר ארגון הטרור  אוסאמה חמדאן הודיע כי ארגון הטרור לא חוזר בו מדרישיתיות המקרויות - ויסרב לעסקה שלא תכלול הפסקת אש קבוצעה ונסיגה של צה"ל מרצועת עזה. "ביקשנו מהמתווכות לקבל התחייבות רשמית מישראל להפסקת אש קבועה ונסיגה מוחלטת מעזה", אמר חמדאן במסיבת עיתונאים בביירות.

לצד זאת, בהתייחסות להתנהלותו של נתניהו, גורם ביטחוני אמר אתמול לחדשות 13 כי היסכויים לעסקה נמוכים, מאחר שראש הממשלה "דווקא חותר לוודאות ורוצה שיהיה ברור מלכתחילה שישראל יכולה לחזור ללחימה, למרות שאנחנו היינו צריכים לשדר עמימות".