הרצוג: "בחדרים הסגורים עומדת הצעה שיש עליה הסכמה רחבה"

נשיא המדינה נאם בעצרת לרגל 50 שנה למלחמת יום הכיפורים וקרא למנהיגים "לגלות אומץ ואחריות ולהוציא אותנו מהמשבר". הרצוג חשף כי ישנה תמיכה רחבה בהצעה שעומדת על הפרק והבהיר: "הצעה ברוח מגילת העצמאות - המסמך המכונן"

זמן צפייה: 06:14

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא הערב (רביעי) נאום בעצרת חטיבה 14 לרגל 50 שנה לפרוץ מלחמת יום כיפור, במהלכו חשף כי מאחורי הקלעים קיימת הצעת פשרה בנוגע למהפכה המשפטית "שיש עליה הסכמה רחבה". בהתייחסות לציון יובל מאז פרוץ מלחמת יום כיפור, אמר הנשיא: "לפני חמישים שנה בדיוק עמדנו בפני איום קיומי מבחוץ, כשאויבינו עמדו עלינו לכלותנו. והיום מדינתנו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם – האיום הוא פנימי. כאילו לא למדנו לקח. המשבר שאנו נמצאים בתוכו פוגע בנו בצורה חמורה ומסוכנת – בחברה, בכלכלה, ומעל הכל בביטחון".

בפנייה לראשי המפלגות, אמר הרצוג: "אני פונה מכאן, דווקא מכאן, למנהיגות הפוליטית - וקורא לה לגלות אומץ ואחריות, לצאת מהקיבעון, ולהוציא אותנו מהמשבר. זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית". בנוגע להצעת הפשרה , הוסיף: "אני רוצה לשתף אתכם כי בפני הצדדים עומדת הצעה המהווה בסיס להבנות מיידיות, אשר ישמרו על מדינת ישראל כדמוקרטיה יציבה, ברוח ערכי מגילת העצמאות - כן, ברוח המסמך המכונן הזה ויאפשרו לכולנו לצאת מהמשבר שפוקד אותנו זה כתשעה חודשים".

"הרשו לי רגע לחשוף אתכם למה שקורה בחדרים הסגורים: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. אני חוזר ואומר: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. של גורמים בקואליציה ובאופוזיציה, של נשות ואנשי משפט, מחקר, ממשל וחברה אזרחית ממגוון רחב של עמדות". עוד אמר: "עכשיו נדרשת הכרעה. עכשיו נדרשת החלטה מנהיגותית. עכשיו, רגע לפני ראש השנה, תורה של ההנהגה שלנו - לא להסתכל רק על הבייס. עכשיו תורה - להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה. עכשיו תורה להושיט יד באמת, בכבוד, בפומבי, להיענות להושטת יד, ולהגיע כבר להסכמות".

Whatsapp Image 2023 07 20 At 0
הרצוג ונתניהו בבית הנשיא | צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90

בנוסף, הרצוג הפציר בכל הגרומים במערכת הפוליטית לציית לפסיקת בג"ץ. "עקבתי אתמול אחרי הדיון המעמיק והחשוב שהתקיים בבג"צ, ושיקף לנו איך ראוי לנהל שיח ואפילו ויכוח בדמוקרטיה משגשגת", אמר הנשיא, "מובן מאליו שאפשר וצריך לעשות שינויים ביחסי הרשויות ולהתאימם למציאות משתנה אבל רק בהסכמה רחבה. ומובן מאליו – ואסור שזה יהיה אפילו נושא לדיון – שבמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית: חובה על כולם להיות כפופים לשלטון החוק ולציית לפסיקות בית המשפט".

"ומובן מאליו שכבוד הדדי בין רשויות השלטון, לצד הצבת גבולות גזרה ומובנים ביניהן באמצעות חוק מיוחד לכך: "חוק יסוד החקיקה" - הם מרכיבי ליבה חיוניים בדרך לפתרון המשבר. זו הדרך לכך שמחלוקות פוליטיות יתקיימו בתוך גבולות ברורים, ולא יזלגו לחשש מפני שינויים משטריים; זו הדרך לכך שהביקורת השיפוטית תהנה מלגיטימציה רחבה וחוצת מחנות, ואמון הציבור בכל הרשויות יגבר", הוסיף בסיום דבריו.

בית המשפט העליון והכנסת, ירושלים
בית המשפט העליון והכנסת, ירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי נתניהו הפקיד בידי הנשיא הרצוג, באמצעות פרקליטו מיכאל ראבילו, מכתב התחייבות שבו הוא הביע נכונות לוויתורים. מכתבו של נתניהו הגיע לאחר שהושגה הסכמתו של לוין לפשרה, בתנאי שיבוצע שינוי בהרכב הוועדה למינוי שופטים. גורמים בסביבתו של לוין אמרו כי הוא אף מוכן להחיל את השינוי מהכנסת הבאה - ובלבד שכוחם של השופטים יצומצם.

במקביל, נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ התייחסו בפומבי לנסיונות הפשרה. בסרטון שפרסם, פנה נתניהו לגנץ ואמר: "יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לשנינו קוראים בנימין. שנינו נלחמנו בשדה הקרב נגד אויב משותף. והיום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות. אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט: לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".

לאחר מכן, נשא גנץ נאום תקיף מול פעילי מפלגתו, במסגרתו אמר: "אני לא סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו ורק אחר כך מה שנכון למדינה. המציאות הוכיחה שאין עם מי לדבר בעת הזו". הוא הוסיף: "ישראל נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומיידית – וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה. השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות. שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים – הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר, בעת הזו אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל – ואיש הישר בעיניו יעשה".