העסקה שמתבשלת בבית הנשיא: חוק היועמ"שים יועבר בהסכמה

פרסום ראשון: העסקה המעשית ביותר שנידונה עד כה כוללת את הסכמת האופוזיציה להעברת חוק היועצים המשפטיים וצמצום עילת הסבירות - בתמורה להתחייבות ממשלתית להוריד מהפרק את שאר הרפורמה

זמן צפייה: 02:32

פרסום ראשון: בשני הצדדים של המפה הפוליטית ממתינים לראות מה יעלה בגורל שיחות ההידברות בבית הנשיא, והערב (ראשון) דיווחנו לראשונה במהדורה המרכזית על העסקה המעשית ביותר שנידונה - לפיה האופוזיציה תתן הסכמה לחוקק את "חוק היועמ"שים" ולצמצם את עילת הסבירות, בתמורה להתחייבות ממשלתית להוריד מהפרק את שאר הרפורמה.

עושה רושם כי הצדדים שנמצאים בבית הנשיא - נציגי ראש הממשלה בנימין נתניהו, נציגי המחנה הממלכתי ונציגי יש עתיד - מוכנים לסגור על העסקה הזאת. מבחינת מובילי המחאה זו עסקה בעייתית שכן הם יאמרו שאין לסמוך על ההתחייבויות של נתניהו, ומבחינת גורמים בצד השני כמו יריב לוין, דוד אמסלם ואחרים - הם יאמרו שהם קיבלו תיקונים מינוריים יחסית אך הפסידו את הליבה הגדולה של הרפורמה. לכן גם אם בבית הנשיא הצדדים קרובים להסכמה - זה לא אומר שהעסקה הזו יכולה לצאת לפועל.

"חוק היועמ"שים" כולל קציבת כהונה ליועצים משפטיים במשרדי הממשלה, אפשרות לייצוג פרטי של שרים בזמן שהיועץ המשפטי לא מוכן לייצג, ואפשרות לשר להחליף את היועץ המשפטי שלו באמצעות ועדה. החוקים שיירדו מהפרק לפי העסקה הזאת כוללים בין היתר את פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה למינוי שופטים.

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "אין עדיין הסכמות, יש מאמץ לייצר הסכמות. בית הנשיא חוזר וממליץ לא להישען על הדלפות מגמתיות וחד צדדיות. כשיושגו הסכמות הן יוצגו לציבור באופן שקוף ומלא".

Whatsapp Image 2023 06 02 At 2
לוין ונתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הלחץ על נתניהו מצד הקואליציה שדורשת להשלים את חקיקת הרפורמה התגברה בסוף השבוע עם אמירתו של שר התרבות מיקי זוהר שאיים להתפטר "אם הרפורמה מתה". זוהר מצטרף לאיומים קודמים של שר המשפטים יריב לוין בעניין, אך ההערכות הן שנתניהו לא ימהר לעשות צעד כזה - אלא אם יחשוב שישנה סכנה אמיתית ליציבות הממשלה.

לפי חלק מהפרשנויות, התפטרות של לוין לא תביא בהכרח להפלת הממשלה - וגם התפטרות נוספת של זוהר. מי שאכן יכול להוות סכנה ליציבות הן השותפות הקואליציוניות. נתניהו יוכל לספוג מהלך של לוין, אך הוא יעשה כל מאמץ למנוע ממנו להתפטר וכל עוד הוא יאמין שביכולתו לעשות את זה - לא יקודמו נושאים חשובים מהרפורמה המשפטית.

מיקי זוהר
מאיים להתפטר. השר מיקי זוהר | צילום: חדשות 13

במקביל, נמשכות ההכנות בכנסת לקראת ההצבעה על הוועדה למינוי שופטים. לוין שוקל להקים ועדה, כפי שהוחלט בשיחות בבית הנשיא, אבל בתור שר המשפטים הוא יכול למנוע ממנה להתכנס. ישנה הערכה שהוא ינצל זאת על מנת לשכנע את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להסכים למיוניים שלו.

עם זאת, ככל הנראה הסיכויים לכך אפסיים. השופטת חיות לא צפויה להסכים איתו על מינויים לעליון בגלל איומים שלא ימונו שופטים. במערכת המשפט מאמינים שהרפורמה האמיתית שצריכה לקרות היא מינוי שופטים. כרגע  במערכת חסרים 16 שופטים.

החלטתו של שר המשפטים תוקעת את המערכת, שכן ישנו מחסור ושופטים נוספים צפויים לעזוב עד סוף השנה. על אף זאת, לוין אינו מביע עניין במינוי שופטים והוא סירב לחתום על צעדים נוספים שקשורים למערכת המשפט בטענה שיש לחכות שהרפורמה המשפטית תעבור.