הרצוג במפגש עם ראשי רשויות: "קרובים לאפשרות של מתווה מוסכם"

נשיא המדינה כינס בבית הנשיא כ-100 ראשי ראשי ערים ומועצות מקומיות בהובלת המרכז לשלטון מקומי והמרכז לשלטון אזורי, על מנת לקדם מתווה להידברות בנוגע למהפכה המשפטית, ואמר: "יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים".

זמן צפייה: 09:13

נשיא המדינה יצחק הרצוג כינס הבוקר (שני) בבית הנשיא כ-100 ראשי ראשי ערים ומועצות מקומיות בהובלת המרכז לשלטון מקומי והמרכז לשלטון אזורי, על מנת לקדם מתווה להידברות בנוגע למהפכה המשפטית, ואמר: "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים".

"עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה", הוסיף הרצוג, "שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכל. שיממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו".

"אנחנו במשבר היסטורי שמאיים לחרב אותנו מבפנים", אמר הנשיא בפתח דבריו, "אנחנו נמצאים באחד הרגעים הקשים ביותר שמדינת ישראל חוותה. זה נראה פרדוקס לכאורה, נכון? לא טילים, לא מקלטים, לא אזעקות, לא צבע אדום. אבל כולנו יודעים בתוך תוכנו שזו סכנה לאומית עליונה".

"מעולם לא שמענו ולא ראינו התנהגות שכזו במגזרים רחבים", הוסיף הרצוג, "אני חושב שכולכם מסכימים איתי שהצבא חייב להיות מחוץ לתחום באופן מוחלט. לא להכניס את הצבא לויכוח. צבא ההגנה לישראל הוא הצבא של כולנו, שומר עלינו, הוא חיוני לנו, הוא חשוב לנו, בנינו ובנותינו משרתים בו בסדיר ובמילואים ואנחנו מקווים מאוד שהצבא ישאר בחוץ".

הנשיא הרצוג במפגש עם ראשי הרשויות
הנשיא הרצוג במפגש עם ראשי הרשויות | צילום: חיים צח / לע״מ

עוד אמר הנשיא הרצוג: "אנחנו גם יודעים שההשלכות של המשבר עצומות בתחום הכלכלי. זה לא ברבעון הקודם שהיה רבעון מצוין- זה יהיה ברבעונים הבאים. ואז מה? אז נראה קיצוצי תקציב, אז נראה יותר פניות לאבטלה ועוני ואנשים מושכים את הכסף, והחברות מפסיקות להשקיע, אולי יוצאות מכאן חלילה. יש לכך השלכות עומק אדירות שאנחנו עוד לא יודעים למדוד אותם".

"אנחנו גם יודעים שההשלכות של המשבר עצומות בתחום הכלכלי. זה לא ברבעון הקודם שהיה רבעון מצוין- זה יהיה ברבעונים הבאים. ואז מה? אז נראה קיצוצי תקציב, אז נראה יותר פניות לאבטלה ועוני ואנשים מושכים את הכסף, והחברות מפסיקות להשקיע, אולי יוצאות מכאן חלילה. יש לכך השלכות עומק אדירות שאנחנו עוד לא יודעים למדוד אותם".

"והדבר העיקרי שמדאיג אותי במיוחד זה שאנחנו מגיעים לשנת ה75 ביום העצמאות שלנו - שמי כמוכם יודע שזה תמיד האירועים הכי משמחים ביישובים ומגיעים עם הרבה עצב ומבוכה ולא יודעים איך לציין את יום העצמאות הזה, אם חס וחלילה נמצא את עצמנו מפלוגים וקרועים, חס וחלילה עם אלימות יתרה ועם מחאה בלתי פוסקת ואולי שיתוק המדינה".

"הרפורמה כמו שהיא כרגע מסכנת את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, וגם אמרתי שלגיטימי בהחלט לדבר על רפורמה במערכת המשפט, יש דברים שהגיע זמנם ודברים שחייבים לבוא לידי מימוש ברפורמה הזאת. אני יכול להגיד לכם שבשבועות האחרונים אני עשיתי כל שביכולותי ויש פה הרבה אנשים שמכירים אותי היטב- כל שביכולותי להביא להידברות והסכמה רחבה".

"המתווה שאני פועל לגבש נותן מענים לשני הצדדים, לשאיפות של שני הצדדים. הוא כולל גיוון של הרשות השופטת, ושיקוף נרחב של מגוןן הדעות והקהילות, הוא מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר. ועל עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט. הוא שומר על על המיעוטים בתוכנו, ושומר על מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית על בסיס עקרונות מגילת העצמאות".

"אני עשיתי הכל כדי להגיע לרגע הזה ואנחנו ממש בדקה ה-90, ואתם ראשי הרשויות, לכם יש כוח עצום, עצום! לצאת בקריאה ללא מנוח לכל מי שמעורב בתהליך ולכל מי שיש לו השפעה, ואני מבקש גם ברמה האישית, ממש כך- לפעול בכל כלי שקיים ברשותכם, לדפוק על השולחן, להפוך אפילו את השולחנות כשצריך, להשתמש בכל קשר והשפעה כדי לסייע להביא את הרגע הזה לידי מימוש".

לסיום אמר הנשיא: "אמרתי והבהרתי, יש בידיי סט כלים מסוים אני יכול ללכת עוד יותר רחוק, אני מסוגל ללכת עוד יותר רחוק ואם צריך אני אלך עוד יותר רחוק! אבל בשלב הזה כשאנחנו יודעים ואני יודע בוודאות ואני חוזר על כך כבר כמה שבועות - יש אפשרות להגיע למתווה מוסכם, מתווה שהוא יהיה מספיק אחראי ויממש את החלומות של כולם וישמור לנו על המדינה! כי אחיות ואחים אנחנו, אני צריך את השלטון המקומי איתי בקרב הזה, ואני מגייס אתכם ומבקש מכם בכל לשון של בקשה - בואו איתי למערך הזה, תדרשו בכל כלי שיש ברשותכם, עכשיו ביממה הקרובה- להגיע להגיע להסדר מוסכם, תודה רבה לכם".

הצעדה בתל אביב
הצעדה בתל אביב במחאה על המהפכה המשפטית | צילום: רויטרס

יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס אמר במפגש: "בהתראה של 24 שעות הגענו לכאן מתוך דאגה אמיתית לגורל מדינת ישראל ואנחנו מודאגים מאוד. האחדות היא שיוצרת את החסינות של כולנו. הגענו אלייך ראשי השלטון המקומי כדי לחזק יחד איתך תהליך הדיברות מיידי, לקרוא מכאן לכל מנהיגי המדינה לקחת אחריות. העיניים נשואות אליכם. תעזבו את הכול ובואו לכאן, תכנסו שבועיים שלושה לחדר ותדברו כדי לפתור את הבעיה".

"שום הישג בשום תחום לא יזקף כהישג ויהיה בטל ב-60 אם תהיה פה מלחמת אחים", הוסיף ביבס, "זה הזמן לדאוג לאחדות של העם לפני הכול, כי אנחנו כבר עוד מעט שם ולא ניתן לאף אחד להוביל אותנו לשם. צו השעה זה אחדות. צו 8 זה הידברות מיידית".

ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי אמר בפגישה כי "אם האזרחים שחוששים לאופי חייהם - הטייסים, השריונרים, החובלות, הרופאים, נשות ואנשי ההיי טק, ירגישו שגם אנחנו מנסים למרוח אותם, שכרנו יהיה בהפסד גדול. עלינו להבין את הכאב והחשש שלהם ולפעול בכדי שכל פשרה שלא תהיה, לא תאפשר שינוי משטרי שישנה את חוקי המשחק תוך כדי המשחק. תהליך חקיקת החוקה לא הושלם מאז הקמת המדינה, הנשיא יכול להוביל מהלך כזה, אבל זה לא יקרה ביום, בחודש או בשנה".