"אין תמונת מצב מדויקת": מחדל הטיפול ביתומי המלחמה

בעוד שמספר הילדים שנותרו יתומים מהוריהם על פי משרד הרווחה עומד על 21, תכתובת של משרד ראש הממשלה חושפת מספר גבוה יותר, של 36 ילדים וילדות. במסגרת ההתכתבות הפנימיות עולות טענות קשות בנוגע לטיפול בסוגיה הכואבת, לפיהן לא קיימת חלוקה מוסדרת בין גופים ממשלתיים בנוגע לאחריות הטיפול בקטינים

זמן צפייה: 03:08

מוקדם יותר השבוע, משרד הרווחה פרסם כי 21 ילדים וילדות מ-13 משפחות איבדו את הוריהם במלחמה. בימים האחרונים מתקיימים דיונים בנושא הטיפול ביתומים, במסגרת צוותים שונים שהוקמו לטיפול בסוגיה הקשה. בתכתובת של משרד ראש הממשלה שפורסמה הערב (שישי) במהדורה המרכזית, עולה כי בהערכת מצב במטה השליטה של נושא החטופים והנעדרים המספר של היתומים גבוה יותר - 36 ילדים מ-23 משפחות.

במסגרת המכתב עולות טענות רבות בנוגע לכך שאין סנכרון בין הגופים השונים, והדבר פוגע באיכות הטיפול שניתן לילדים. על פי המכתב גם כעת, בחלוף 20 ימים מפרוץ הלחימה, אין תמונת מצב מלאה ומדויקת בנושא. "גם כעת טרם הושגה תמונת מצב מלאה ומדויקת אודות ילדים שנותרו ללא הוריהם", נכתב, "לא קיימת חלוקה מוסדרת בין גופים ממשלתיים בנוגע לאחריות הטיפול והליווי של הקטינים. רק היום הובן כי 16 ילדים לא היו מוכרים במשרד הרווחה ובכל יום שעובר ייתכן שמתווספים ילדים לרשימה העצובה".

גורמים במשרדי הממשלה מבקשים במסגרת דברים אלו לשקף כי במצב הקיים ישנם גורמים רבים האמורים להעביר את הנתונים הרלוונטיים בנוגע ליתומים, כשבמקביל המשרדים  נדרשים לשמור על קשר רציף במטרה לוודא שאף ילד לא מתפספס או מקבל טיפול חלקי בלבד. בפועל נראה כי לא ככה מתנהלים הדברים.

קיר עם שמות החטופים בת"א
קיר עם שמות חטופים בת"א | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי משרד הרווחה מטפל בילדים וצפויה פגישה בנושא בשבוע הבא. מנגד, במשרד הרווחה מסרו כי המידע שהועבר נבדק והתברר שאין שינוי במספר הילדים המוגדרים כיתומים. אי הבהירות בנוגע למספר היתומים משקף את חוסר הסדר ששורר בממשלה גם במישור זה.