נתניהו נפגש עם פומפאו: דנו באפשרות שעוד מדינות ינרמלו יחסים

רה"מ נועד עם שר החוץ האמריקני: "ההסכם עם איחוד האמירויות מעיד על שינוי במזרח התיכון". פומפאו: "בוחנים את האפשרות לספק לאבו דאבי ציוד צבאי - מחויבים לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל"

זמן צפייה: 00:25

לקראת ההכנות לחתימה על ההסכם עם איחוד האמירויות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. בהצהרה של השניים אמר נתניהו כי הם דנו באפשרות שמדינות ערביות נוספות ינרמלו עם ישראל יחסים, אולי בעתיד הקרוב. ראש הממשלה הדגיש: "אני לא הסכמתי לאף עסקת נשק, אבל בכל אופן ארצות הברית תבטיח את ביטחונה של ישראל".  בהמשך היום ייפגש פומפאו גם עם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, ולאחר מכן ימריא לאיחוד האמירויות.

"זה הגיוני ששתי מהכלכלות המתקדמות במזרח התיכון יהיו בהסכם ויהיו לזה השפעות בין-לאומיות נגד קיצוניים ברחבי העולם", המשיך נתניהו. "זה מעיד על שינוי במזרח התיכון, אני רוצה להודות לך ולממשל טראמפ על כך שעזרו לעשות זאת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מקורב לחמאס: "סימנים חיוביים לרגיעה בזמן הקרוב"

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את דחיית אישור התקציב

סערה בארה"ב: גבר שחור לא חמוש נורה בגבו ע"י שוטרים • תיעוד

שר החוץ האמריקני התייחס בהצהרה לדיווחים על מכירת נשק לאיחוד האמירויות כחלק מההסכם, ואמר כי ממשלו בוחן את האפשרות של עסקאות נשק, אך הדגיש כי ארצות הברית מחויבת לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל.

"אנחנו נמשיך לכבד את ההבנות הביטחוניות עם ישראל ונשמור אותה בחוד החנית בכל הקשור לעניינים הצבאיים", אמר פומפאו. "בד בבד, יש לנו יותר מעשרים שנים של יחסים ביטחוניים עם איחוד האמירויות, סיפקנו להם מערכות טכנולוגיות ומערכות צבאיות שונות. בכוונתנו להמשיך ולבחון את הנושא הזה ונוודא שאנחנו ממשיכים לספק להם את הציוד המתאים בכדי שהם יוכלו להמשיך להתגונן מפני איראן, אנחנו מחויבים לכך עמוקות. אני בטוח שנוכל להשיג  את שתי המטרות האלו".

ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ האמריקני פומפאו
ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ האמריקני פומפאו | צילום: קובי גדעון/לע״מ

ברקע הסערה סביב האפשרות של עסקת מכירת מטוסי F-35 מארצות הברית לאיחוד האמירויות, שר משרד החוץ של המדינה המוסלמית, אנואר גרגאש, ציין כי הבקשות לרכישה הגיעו לפני העסקה עם ישראל. גרגאש הוא אחד מאנשי המפתח בהקשר ההסכם עם ישראל. לטענתו, יש למדינה בקשות לגיטימות שהוגשו במשך שנים לרכוש את המטוסים, וציין כי העסקה עם ישראל צריכה "להסיר כל מכשול" בדרך לעסקה שכזו. כמו כן, הוא הבהיר כי השגרירות האמירותית תהיה בתל אביב, ולא בירושלים: "זה אמור להיות ברור".

כזכור, נתניהו הכחיש בשבוע שעבר כי ההבטחה של הממשל האמריקני להסיר את האמברגו על נשק מתקדם היא ששכנעה את שליט הנסיכויות לתת את הסכמתו לנרמול היחסים בין האיחוד לבין ישראל, אולם אמש נודע כי כבר בתחילת חודש יוני, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת התייעץ עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין באשר למכירת ציוד מתקדם במזרח התיכון - באופן כללי.

ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ האמריקני פומפאו
ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ האמריקני פומפאו | צילום: קובי גדעון/לע״מ

בן שבת, כך מתברר, לא פנה כמקובל ללשכת שר הביטחון - שם אמורים לאשר שיחה כזו בין הצדדים. היועץ לביטחון לאומי הציג לנורקין את השאלה הכללית "האם ישראל מתנגדת למכירות של מטוסי F-35 במזרח התיכון?". מפקד חיל האוויר השיב לו כי ישראל מתנגדת באופן מסורתי למכירה כזו.