ברקע חילופי האשמות: השיחות בבית הנשיא יימשכו באווירה פסימית

מחר ייפגשו שוב נציגי המפלגות בבית הנשיא לשיחות ההידברות, כשבינתיים הקואליציה לא מתכננת לקדם את חוקי המהפכה המשפטית בכנסת. במקביל, הסקרים משפיעים על היחסים בין גנץ ללפיד, שמנסה לנקוט בקו נוקשה בעניין חוק הגיוס

זמן צפייה: 07:37

לאחר חילופי האשמות היום (שני) בין האופוזיציה לקואליציה כשחברי הכנסת חזרו מהפגרה לכנס הקיץ, המסקנה לגבי השיחות בבית הנשיא פסימית. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את האופוזיציה והאשים אותם, בדומה לשר המשפטים יריב לוין בהפגנה ביום חמישי, שהם מתנגדים באופן גורף ומסכלים את השיחות.

נתניהו מנסה לאותת למצביעיו שלא התקפל ושהוא עדיין מקדם את הדברים. עם זאת, בפועל ראש הממשלה לא צפוי לקדם את החקיקה בחודש הקרוב ויתמקד בינתיים בהעברת התקציב וחוק ההסדרים. בינתיים, מחר וככל הנראה גם בחמישי, צפויות להמשיך השיחות בבית הנשיא.

הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית
הפגנה בירושלים בעד המהפכה המשפטית | צילום: רויטרס

באופוזיציה גם לא אופטימיים בנוגע לשיחות אך מעוניינים לתת הזדמנות בכל זאת. ברקע העלייה של המחנה הממלכתי והיו"ר בני גנץ, יש הערכות שאולי ראש האופוזיציה יאיר לפיד יבחר לפרוש מהשיחות כדי להציג קו לוחמני יותר, אך נכון לעכשיו עוד לא קיבלו במפלגתו את ההחלטה.

הסקרים משפיעים על היחסים בין גנץ ולפיד מאחורי הקלעים. לפי הסקרים, רבים ממצביעי יש עתיד עוברים לגנץ, ולפיד מנסה לשנות את המגמה. לפיד הציג את מתווה משלו לחוק הגיוס, נוקשה מזה של גנץ. המתווה מדבר על סנקציות פליליות וכלכליות על חרדים, לעומת המתווה המרוכך וההדרגתי יותר של גנץ.

ח''כ בני גנץ
ח''כ בני גנץ

יו"ר המחנה הממלכתי צפוי להמשיך בקו בו הוא נקט לאחרונה ומתכנן להיפגש עם מנהיגים חרדים וערבים כדי לדון במתווה שלו ועל מסלולי שירות אזרחיים. גנץ רואה את הסקרים ומנסה להמשיך להעביר אליו קולות מהליכוד, וכן מיש עתיד.

מוקדם יותר היום, בפתח ישיבת סיעת יש עתיד הציג ראש האופוזיציה יאיר לפיד את "חוק הגיוס הלאומי", המבוסס על חוק שעבר בשנת 2014 בתיקון הורדת גיל הפטור ל-22 בהתאם להצעת צה"ל ומשרד הביטחון. "אני רוצה להגיד משהו לחרדים", אמר לפיד, "אי אפשר להמשיך ככה. זה פצע פתוח".

לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד
לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד | צילום: עוז שכטר

עוד אמר לפיד: "לא יכול להיות שהילדים שלנו ישרתו את המדינה, יסכנו את חייהם, ואתם תגידו, 'זה לא מעניין אותנו. יש לנו כוח פוליטי, ואנחנו נשתמש בו כדי לשחרר את הילדים שלנו ועוד נעלה להם את הקצבאות על חשבונכם'. חיים משותפים לא עוסקים רק בזכויות, אלא גם בחובות. יש לנו גורל משותף והחברה הישראלית זקוקה לחוזה חברתי חדש. איש לא מתנכל לכם. מה שאנחנו מציעים לכם, הוא בדיוק מה שאנחנו מציעים לילדים שלנו.

בתוך כך, בישיבת סיעת הליכוד אמר רה"מ נתניהו: "כל הכבוד על ההפגנה. הציבור שלנו לא מהונדס". השר דוד אמסלם קרא לכולם "ליישר קו ולשמור על הקואליציה", והוסיף כי "רק הליכוד יכול לפרק את הקואליציה". ח"כ טלי גוטליב אמרה: "נכשלנו בנוגע לרפורמה. לא תהיה רפורמה". השרה מירי רגב שאלה אותה: "למה את אומרת כך?", וגוטליב תקפה וענתה לה: "את משקרת, הרפורמה מתה. לא אצביע בעד חוק גיוס".