בן גביר: "התקפלות פירושה השפלה". נתניהו: "אף אחד לא ימנע הסכמה"

כשברקע הדיווחים על המגעים בין נתניהו לגנץ בתיווך הנשיא, אמר השר לביטחון לאומי: "קורא לחבריי, ראשי הקואליציה, בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה". לשכת נתניהו: "אם תושג הסכמה כזאת, אף אחד לא ימנע את מימושה". סמוטריץ': מוכנים לוויתורים, אך דורשים לשנות את הוועדה למינוי שופטים

זמן צפייה: 02:08

ברקע הדיווחים על המגעים לפשרה בנוגע למהפכה המשפטית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ, בתיווך הנשיא הרצוג - אמר אחר הצהריים (שני) השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אני בעד הידברות, אבל נגד כניעה". לדבריו, "התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם. התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת". מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה על דברי בן גביר: "ראש הממשלה פועל כדי למצות כל אפשרות כדי להגיע להסכמה לאומית שתביא לאיזון בין שלוש הרשויות. אם תושג הסכמה כזאת, אף אחד לא ימנע את מימושה".

בן גביר הוסיף: "הרפורמה חשובה למדינת ישראל. היא תאזן בין שלושת הרשויות - הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. אני קורא לחבריי, ראשי הקואליציה - השמיעו את קולכם. בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זמן קצר לאחר מכן פרסם יו"ר הציונות הדתית, השר בצלאל סמוטריץ', הצהרה שבה אמר כי שוחח עם נתניהו וכי הוא אמר לו: "אנחנו מוכנים להידברות והסכמות כולל ויתורים כדי להביא לאחדות בעם, כדי לשמור על צה"ל מאוחד וחזק ועל החברה הישראלית שלמה. עם זאת, אנחנו מתנגדים בתוקף לתכתיבים ולקבלת אולטימטומים ממי שהפסידו בבחירות, לא זכו באמון העם ומנסים בעזרת איומי סרבנות ופגיעה בביטחון המדינה להכתיב לנו בכוח את עמדתם. לא נסכים בשום מצב לוותר על הגיוון בבחירת השופטים, כדי שייצגו את כלל הציבורים במדינת ישראל, ולא נסכים למצב שבו האופוזיציה שהפסידה בבחירות יכולה לרמוס ולדרוס את הימין בוועדה לבחירת שופטים".

השר אופיר אקוניס (הליכוד) אמר כי הוא "קורא לכל הצדדים להמשיך במאמצים להגיע לפשרות והסכמות רחבות, שיהיו מקובלות על רוב גדול של הציבור הישראלי. רוב העם בישראל מצפה כעת להרגעת הרוחות, להסכמות ולפתוח את השנה החדשה ברוח מפויסת, נוכח האתגרים העצומים וההזדמנויות שעומדות בפני מדינת ישראל, בזירה המדינית, הביטחונית והכלכלית".

ח''כ בני גנץ נואם בכנס אוניברסיטת רייכמן
ח''כ בני גנץ בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן | צילום: גלעד קוולרצ׳יק

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא היום דברים בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, והתייחס למתווה הנשיא: "אני רואה בו בסיס להתקדמות לעבר הסכמות רחבות. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה - אני אהיה שם, לא משנה מה הסיבות של נתניהו". עם זאת, הוסיף גנץ כי "נתניהו יצטרך להוכיח כוונה, ויכולת לעמוד מאחורי הצעותיו. אם יחזור ל'שיטת התשלומים' וימשיך בחקיקה – הוא יעשה טעות, שרק תביא להחרפת המשבר".

גנץ גם התייחס לדיון מחר בבג"ץ ואמר: "מותר לבקר את בית המשפט, אך מי שלא יכבד את החלטותיו לא רק יביא עלינו משבר חוקתי – הוא ישלול את הלגיטימציה של השלטון לקבל החלטות. אני מודיע שאקבל כל החלטה של בית המשפט, תהיה אשר תהיה, בכל סוגייה. אני קורא לראש הממשלה להודיע שלא משנה מה תהיה פסיקת בג"ץ, הוא יכבד אותה ויפעל לפיה. העמימות מסוכנת".

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, לקראת הדיון הדרמטי מחר בבג"ץ בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות, דחתה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות דחתה את בקשת נציג הממשלה, עו"ד אילן בומבך, לקבוע דיון נוסף בעתירות. בנוגע לבקשתו לטעון במשך כשלוש שעות - היא קבעה כי כרגע משך הזמן עומד על שעה, אך הדבר יישקל במהלך הדיון.

בתוך כך, צפויה הערב בכיכר אגרנט בירושלים, מול בית המשפט העליון. הפגנות נוספות מתוכננות גם מול שרי הממשלה במקומות שונים ברחבי הארץ, כאשר בתום ההפגנה בירושלים תתקיים צעדה מכיכר אגרנט למעון ראש הממשלה ברחוב עזה.

ההפגנה מחוץ לביתו של לוין במודיעין
ההפגנה מחוץ לביתו של לוין במודיעין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ההפגנה מחוץ לביתו של לוין במודיעין
ההפגנה מחוץ לביתו של לוין במודיעין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

צוות הפרקליטים בראשות עו"ד נדב ויסמן הגיש את עיקרי הטיעונים בעתירת לשכת עורכי הדין ועותרים נוספים נגד החקיקה לביטול עילת הסבירות, ובעיקרי הטיעון הם כתבו: "עתירה זו אינה עוסקת במאבק בין רשויות. היא עוסקת בזכות היסוד של האדם לביקורת שיפוטית אפקטיבית על החלטות השלטון". ועוד נכתב: "על כפות המאזניים מונחות רשות מבצעת המבקשת להקנות לעצמה סמכות בלתי מוגבלת לקבלת ההחלטות המופרכות ביותר, אל מול זכותו של הפרט לשלטון חוק, להפרדת רשויות ולאיזונים ובלמים".

נשיאת העליון חיות קבעה אתמול את לוח הזמנים של הדיון: נציגי הממשלה, הכנסת והיועצת המשפטית לממשלה יטענו ראשונים במשך כשעה כל אחד. לאחר מכן, יטענו נציגי העותרים, בין 10 ל-25 דקות כל אחד. עו"ד אילן בומבך, שמייצג את הממשלה, ביקש לטעון במשך שלוש שעות וכן ביקש לקבוע דיון נוסף בעתירות בתחילת אוקטובר. הוא הדגיש כי סירוב לבקשות "יהיה בבחינת סיכול משפט צדק".

בסוף השבוע הגישה הכנסת את עמדתה בנוגע לעתירות, וטענה כי בית המשפט לא מוסמך לדון ולהתערב בחוקי יסוד. "בית המשפט הוא לא הריבון", נכתב, "והתערבותו עלולה להביא לאנרכיה". למרות הקשיים המשפטיים, היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפק הגנה על החוק ודוחה את הטענות נגדו, כולל אלה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, על כך שהחוק פוגע באופי הדמוקרטי של ישראל.

הפגנה, מחאה, המהפכה המשפטית
מפגינים מול הכנסת בזמן ההצבעה על ביטול עילת הסבירות בחודש יולי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הבוקר הפגינו פעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, ובראשם פעילי ארגון "אחים לנשק", מחוץ לביתו של שר המשפטים יריב לוין במודיעין. עשרות מפגינים חסמו את הכביש במקום, והדבר הוביל לעימותים עם המשטרה, שבמהלכם נעצרו שישה מפגינים.