הוועדה המיוחדת החליטה: שב"כ יסייע למשטרה במאבק בפשיעה

בתום דיון מיוחד בהובלת רה"מ שנערך כ-3 שעות בוועדת המשנה למאבק בפשיעה בחברה הערבית הוחלט כי השב"כ יסייע למשטרה במאבק נגד ארגוני הפשיעה לקראת הבחירות המקומיות "במסגרת ייעודו ותפקידיו על פי חוק". בתוך כך, במשרד המשפטים עובדים על הצעת חוק שתאפשר חיפוש מרחוק במחשבים חשודים

זמן צפייה: 07:26

במסגרת הישיבה המיוחדת של ועדת המשנה למאבק בפשיעה בחברה הערבית שכונסה אחר הצהריים (רביעי) ביוזמת ראש הממשלה, הוחלט כי השב"כ ישולב במלחמה בארגוני הפשיעה ויסייע למשטרה בכל הקשור לבחירות לרשויות המקומיות, וזאת במסגרת ייעודו ותפקידיו על פי חוק.

במהלך הדיון, שנמשך 3 שעות, יושב ראש וועד הרשויות הערביות אמר כי הממשלה לא עושה מספיק וטען כי יכול להיות שהאלימות מחמירה בגלל ארגוני פשיעה. בתגובה לכך ראש הממשלה בנימין נתניהו התפרץ לעברו וצעק: "יכול להיות? אתה יודע שזה ארגוני פשיעה. אני לא יכול לטפל בזה עם ההתכחשות שלך".

בתוך כך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דורש לשלב את השב"כ בעצימות גבוהה יותר במאבק נגד ארגוני הפשיעה הערביים. השב"כ מתנגד לכך באופן מסורתי, מחשש כי יכולות מיוחדות של הארגון ייחשפו וההתערבות בנושאים פליליים תשפיע לרעה על המרקם הדמוקרטי של המדינה.

בנוסף, בן גביר דורש להחזיר את השימוש בתוכנות הרוגלה ששימשו את המשטרה, על אף שנקבע כי יש לנוון אותן כדי למנוע שימוש לרעה. הגורמים המקצועיים  במשרד המשפטים מתנגדים לכך, אך הם עובדים בימים אלו על הצעת חוק שתאפשר חיפוש מרחוק במחשבים חשודים.

הפגנה בפוריידיס נגד האלימות בחברה הערבית
הפגנה בפוריידיס נגד האלימות בחברה הערבית | צילום: דוברות המשטרה

הישיבה המיוחדת כונסה היום בעקבות מעשי הרצח האחרונים - בהם של מנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע שלשום והטבח באבו סנאן אמש. מוקדם יותר השתתפו אלפים בהלווייתו של קשוע. ראש העיר טייבה, שועאע מסארווה מנצור, תקף את הממשלה: "נוח לה שרוצחים האחד את השני בחברה הערבית". בינתיים, בבוקר שאחרי הטבח באבו סנאן שבגליל המערבי, ואחרי שבמשטרה נשלל לפי שעה החשד כי הרצח בוצע על רקע פוליטי - למרות שאחד הנרצחים הוא מועמד לראשות המועצה - שב"כ הודיע כי יסייע למשטרה, "במסגרת תפקידו של שב"כ בחוק כשומר על סדרי המשטר הדמוקרטי בישראל".

המפכ''ל בזירת הטבח באבו סנאן
המפכ''ל בזירת הטבח באבו סנאן | צילום: שיר תורם, פלאש 90

מוחמד דעאס, יו"ר הוועדה הפוליטית של התנועה האיסלאמית בטירה, שנהג ברכב בעת שחוסל מנכ"ל העירייה ואף נפצע ברגלו, שחזר היום בשיחה עם חדשות 13: "שמונה קליעים פגעו בדלת של הרכב. נפצעתי, אבל לא הרגשתי. הנעתי את המכונית כשלפתע הגיע עוד מתנקש עם אקדח מהצד השני של הרכב. עבד צעק ואמר 'אללה אכבר' כמה פעמים. נסעתי משם מהר".

באבו סנאן נורו למוות אמש גאזי (53), זהר אל דין (45) ואמיר סעב (28). בירי נרצח גם סלמאן חלבי (65), תושב ירכא. במשטרה חושדים שהרצח בוצע במסגרת בסכסוך בין משפחות פשע מוכרות בצפון. אחיינו של חלבי סיפר כי דודו היה בעל חלקת אדמה סמוכה לזירת הרצח: "הוא נכנס לשתות קפה, והיורה פתח באש בלי אבחנה". לפי אחד מכיווני החקירה, ייתכן שהארבעה הובאו למקום במכוון - ואז נורו מטווח אפס.

המפכ"ל יעקב שבתאי, שהגיע לזירה בלילה, אמר: "הבנתי שאחד הנרצחים כאן מועמד לאחת הרשויות. ככל העולה כרגע מהנתונים - אין קשר בין הבחירות לרשויות המקומיות לבין הרצח. אני לא יודע מי היה פה במקרה ומי לא. אנחנו עדיין בשלבי החקירה הראשונים ונעשה כל שביכולתנו כדי לסכל את טרור הדמים הזה".