נתניהו: "עושים מאמץ לפתור את הוויכוח על הרפורמה בהידברות"

ראש הממשלה נשא דברים בפתח ישיבת הממשלה, והתייחס למאמצי ההידברות עם האופוזיציה בנוגע למהפכה המשפטית: "המדינה הזו יקרה לכולם, אני מאמין שברצון טוב של שני הצדדים אפשר להביא להסכמות"

זמן צפייה: 01:57

לקראת חידוש פעילותה של הכנסת בכנס הקיץ שייפתח מחר, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה, והתייחס למאמצי ההידברות עם האופוזיציה והניסיון להגיע לפשרה ולהסכמות רחבות בעניין המהפכה המשפטית: "יש בינינו וויכוח יסודי, אנו עושים מאמץ לפתור אותו בהידברות".

"המדינה הזו יקרה לכולם", אמר נתניהו, והמשיך: "אני מאמין שברצון טוב של שני הצדדים אפשר להביא להסכמות, נותן לכך גיבוי מלא". בנוסף הודה ראש הממשלה לשרת התחבורה מירי רגב על הפקת טקס המשואות לכבוד יום העצמאות, ואמר: "ראינו את עם ישראל בימים האלה, בטקסים האלה, מתאחד סביב הדברים המקודשים".

נתניהו טען כי הממשלה "יכולה וצריכה להסתער קדימה" דווקא בימים של האטה כלכלית ואינפלציה עולמית, ודיבר על הנושא הביטחוני: "אנחנו לא ניתן לאיראן לכרוך טבעת חנק של טרור סביבנו. אנחנו פועלים בעניין הזה סביב השעון". עוד הוסיף רה"מ: "נקים את המשמר הלאומי. זו מהפכה. יחד עם הבאת תקציב של מיליארדי שקלים להוסיף אלפי שוטרים, כל זה כדי להשיב את הביטחון האישי לכל אזרחי ישראל, לרבות בחברה הערבית".

בנוסף, הממשלה אישרה היום את מינויו של הפרופ' ירון פלוס לתפקיד ראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זאת לאחר שנבחר פה אחד בוועדת האיתור. בתום ישיבת הממשלה נפגש עימו רה"מ נתניהו ואיחל לו הצלחה בתפקיד.

רה''מ נתניהו ופרופ' ירון פלוס
רה''מ נתניהו ופרופ' ירון פלוס

בתוך כך, במערכת הפוליטית מעריכים הבוקר כי בכנס הקיץ הקואליציה תתמקד בהעברת תקציב המדינה ובחוק הגיוס - ותדחה בינתיים את חקיקת המהפכה המשפטית. על אף הפגנת התמיכה של מחנה הימין ברפורמה המשפטית, רה"מ נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעוניינים להעביר את התקציב שיקנה להם יציבות קודם כל - וגם שר המשפטים יריב לוין מבין זאת. התקציב יקנה לממשלה שנה וחצי של יציבות, לפחות בעניין זה, מפני שאם חוק התקציב לא עובר הכנסת מתפזרת.

עם זאת, מכשול אחר שעומד בפני הקואליציה הוא מתווה הגיוס - זאת מפני שבהסכמים הקואליציוניים נקבע כי חוק הגיוס יעבור לפני התקציב כתנאי של המפלגות החרדיות. העברת התקציב ככל הנראה חשובה יותר, וייתכן כי החרדים יוותרו בשלב זה על התנאי, אך גם אם הקואליציה תעביר את החוק - כלל לא בטוח שהוא יעמוד במבחן בבג"ץ. בנוסף לכך, ישנה התנגדות מצד גורמים בליכוד וכלל לא בטוח שלקואליציה יש את הרוב הדרוש כדי להעביר אותו.

המהפכה המשפטית בשלב זה אינה בראש מעייניהם של ראשי הקואליציה, כאמור, ותחזור לדיונים ככל הנראה בחודש יוני לאחר העברת התקציב. במקביל, נמשכות שיחות המשא ומתן בבית הנשיא.

Whatsapp Image 2023 04 29 At 2
ההפגנה בקפלן אמש | צילום: גלעד פירסט

כזכור, אמש הפגינו כ-209 אלף מוחים נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב - יומיים בלבד לאחר הפגנת הימין שהתקיימה בירושלים. הייתה זו השבת ה-17 ברציפות בה מתקיימת המחאה, ובין היתר נאם בה שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר שאמר כי "אירוע הדריסה והדריכה על תמונות השופטים בהפגנת הימין מתאים לטהרן ולא לישראל".

השופט דנציגר אמר בנוסף: "השופטים הפכו לאחרונה מטרה להתקפות בוטות וחסרות כל בסיס. שופטי העליון הם משפטנים מצוינים, חרוצים ומסורים הפועלים יום ולילה לשמירת צביונה וערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".