נתניהו שיתף את הנאום של אוחנה, שהזהיר את בג"ץ מפסילת חוקי יסוד

אחרי שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה איים לא לקיים את פסיקות בג"ץ אם בית המשפט יפסול חוקי יסוד, והדגיש כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה", שיתף ראש הממשלה נתניהו את הנאום. מוקדם יותר קרא ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) לשופטים: "קחו אחריות, אל תביאו אותנו למשבר חוקתי"

זמן צפייה: 05:41

ביום שאחרי נאומו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שאיים שלא לציית לבג"ץ אם יפסול חוקי יסוד, ואמר כי "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה", שיתף ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר את הנאום המלא.

הציוץ של נתניהו
הציוץ של נתניהו | צילום: טוויטר

מוקדם יותר אמר ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) כי "אף אחד לא רוצה להביא לאנרכיה". בריאיון ל-103FM הוא קרא לשופטי בית המשפט העליון: "קחו אחריות, אל תביאו אותנו למשבר חוקתי".

ח"כ בוארון הוסיף כי "הפרשנות שלי היא שכמו יו"ר הכנסת וכמו חברי הכנסת, וכמו שרי הממשלה וכל נציגי הציבור, בדמוקרטיה מתוקנת הריבון הוא העם ובית המשפט קונה את סמכותו מהריבון, מהעם". הוא המשיך ואמר כי "לטובת החוסן הלאומי של כולנו, אנחנו רוצים לומר שאם בית המשפט יעבור על חוקי יסוד או לא יקבל חקיקה תחת חוקי יסוד ויפרוץ את הגדר שהוא עצמו קבע - לא נותר למחוקק לחשוב מה הוא עושה כדי להחזיר את האיזון לאמצע, את האיזונים הכל כך קדושים האלה להטות לכיוון בית העם. זה לא סוד הוא שאנחנו נמצאים בפרדוקס. מצד אחד אני לא רואה סיטואציה שבה שרי ממשלת ישראל, ממשלת ישראל וכנסת ישראל לא מכבדים פסיקת בית המשפט העליון".

ח''כ אביחי בוארון
ח''כ אביחי בוארון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמר: "אף אחד לא רוצה להביא לאנרכיה בישראל. עם זאת, כולנו רוצים להחזיר את הכוח לעם. איך נעשה את זה? באמת פרדוקס. שרי ממשלה לא יכבדו פסיקת בג"ץ? מה שהם אומרים זה שבית המשפט גם כפוף לחוק. אנחנו נמצאים בסיטואציה מאוד עדינה, האחריות היא גם על כתפי נשיאת בית המשפט. לשופטים יש אחריות ציבורית לשמר את החוסן הלאומי, זה לא רק משימה של הריבון לא למתוח את החבל. גם בית המשפט אסור לו שיקרע את החבל".

נשיאת העליון אסתר חיות
נשיאת העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול אמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כי "נדמה שגם הגבול שטרם נחצה, ביטול חוק יסוד על-ידי הרשות השופטת, עלול להחצות". הוא הוסיף: "אם בית המשפט חושב שאין לחוקי יסוד מעמד מיוחד - הרי שכל פסילת חוק מכוח חוק יסוד מבוטלת. אני מבקש להציב תמרור עצור, מאז 1977 מתחולל תהליך של שאיבת סמכויות מהדרג הנבחר לדרג הממונה, שהיום הינו כל יכול".

לדברי אוחנה, "ישראל היא מדינה דמוקרטית, בדמוקרטיה הריבון הוא העם. במדינה דמוקרטית מערכת המשפט מכבדת את הריבון. לא יכולה להיות מחלוקת האם הכנסת הסמיכה את בית המשפט לפסול או לשנות חקיקת יסוד. אין הסמכה כזו, גם לא ברמז. הסמכות המכוננת שייכת לכנסת, ולה בלבד". אוחנה הזהיר מפני משבר חוקתי, ולדבריו "אם חושב בית המשפט לומר כי אין לחוקי היסוד מעמד מיוחד ועל כן בכוחו לשנות או לבטלם, הרי שכל פסקי הדין שבהם פסל בית המשפט חוקים, מכוח חוקי יסוד, בטלים ומבוטלים. לא יהיה ניתן לקיים ממשל תקין אם כל הבעיות הפוליטיות יעשו דרכן לבית המשפט".