גנץ על היעדרו של נתניהו מטקס הזיכרון לרבין: "מפריע לי שהרבה אנשים לא הגיעו"

בתום הטקס הממלכתי לזכר ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, שר הביטחון הביע את צערו על כך שגורמים פוליטיים רבים בחרו שלא לקחת חלק בטקס הממלכתי. "יש הרבה זרמים בפוליטיקה ובציבור הישראלי שהיייתי רוצה לראות אותם נוכחים בטקס הזה ואני לא רואה אותם. צר לי על כך"

זמן צפייה: 00:53

בתום הטקס הממלכתי לציון 27 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, שנערך היום (ראשון), שר הביטחון בני גנץ התייחס לדברים שאמר בנאומו הנשיא יצחק הרצוג, שקרא באופן מרומז לאחדות פוליטית. "אני חושב שאחדות במדינת ישראל היא דבר מאוד חשוב", אמר גנץ, "אחדות פוליטית - ניסינו וניווטנו, אבל זה לא המקום שאני רוצה לעסוק בעניין הזה כרגע".

בהמשך, גנץ הביע את צערו על כך שגורמים פוליטיים רבים בחרו שלא לקחת חלק בטקס הממלכתי: "יש הרבה זרמים בפוליטיקה ובציבור הישראלי שהייתי רוצה לראות אותם נוכחים בטקס הזה, ואני לא רואה אותם וצר לי על כך". כשנשאל האם צר לו על כך שראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו לא הגיע אל הטקס, השיב גנץ: "מפריע לי שהרבה אנשים לא הגיעו. כולם היו צריכים להיות פה".

הנשיא יצחק הרצוג בטקס הזיכרון ליצחק רבין
הנשיא יצחק הרצוג בטקס הזיכרון ליצחק רבין

כאמור, בדברים שנשא הנשיא הרצוג בנאומו בטקס, הוא התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "למחנה המפסיד: המדינה לא נגמרה ולא נחרבה. יש לכבד את ההכרעה הדמוקרטית. המשיכו להשמיע את קולכם ולהיאבק על עמדותיכם, כמו בכל דמוקרטיה בריאה".

"אני פונה למנצחים ואומר להם את מה שאמרתי לאורך השנה האחרונה גם לקודמיהם, ליריביהם הפוליטיים: אינכם חייבים לוותר על תפיסת העולם שבשמה נבחרתם; אך בה בעת – נהגו כבוד זה בזה. חבקו את אחיכם ואחיותיכם מהצד המפסיד. היו קשובים לצרכיהם, לכאבם, לחלומותיהם. זכרו: הבחירות בישראל הן לא 'משחק סכום אפס'. אל תפחדו להתפשר ולהגיע לעמק השווה, כדי למנוע שבר וקרע בתוכנו".

רה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין
רה''מ יאיר לפיד בטקס הזיכרון ליצחק רבין

ראש הממשלה לפיד התייחס בנאומו לדבריו של הנשיא הרצוג והבהיר: "אין תסריט ואין מצב שבו ניכנס לממשלה החדשה. נילחם מהאופוזיציה על השקפת עולמנו ועל הערכים של ציבור ענק שבחר בנו. נילחם - עד שנחזור לשלטון. אם בינתיים הממשלה הנבחרת תעשה דברים טובים למען אזרחי ישראל, נתמוך בהם. נהיה אופוזיציה לממשלה, אבל לעולם לא נהיה אופוזיציה למדינה. אני לא מתכונן לבזבז את חיי בלשנוא את מי שניצח. אני לא מתכונן להפנות את גבי לאלה שלא בחרו בנו. מי שמאמין בדמוקרטיה הישראלית כשהוא מנצח, צריך להאמין בה גם כשהוא מפסיד".

"אנחנו פה יחד. דתיים וחילונים, ימנים, שמאלנים ואנשי מרכז", הוסיף לפיד, "חילוקי הדעות הם עמוקים, הם אמיתים, לפעמים הכרחיים, אבל מעל הכל - יש לנו אחריות משותפת. רוב מוחלט של אזרחי המדינה מאמינים בשלטון החוק, בערכים דמוקרטיים, בכבוד הדדי. רוב מוחלט של הישראלים רוצים יהדות שמחברת אותנו, לא יהדות שהיא כלי פוליטי ובטח לא יהדות שהיא אישור לאלימות"

''חצי מהמדינה נמצאת בחששות ובחרדות''. ח''כ אפרת רייטן
''חצי מהמדינה נמצאת בחששות ובחרדות''. ח''כ אפרת רייטן

ח"כ אפרת רייטן (העבודה) אמרה בתום הטקס: "צר לי שלא שמעתי את משפחתו של רבין. זו הפעם הראשונה שהם לא נשאו נאום בטקס. אני חושבת שזו הייתה שתיקה כואבת. זה אולי הנאום הכי חזק בטקס". רייטן הוסיפה: "בימים האלו שאחרי הבחירות יש כאב מאוד גדול. חצי מהמדינה נמצאת בחששות ובחרדות".

עוד אמרה רייטן: "הכאב הזה של הבחירות, בנוסף לכך שאני שומעת ששליש מהצעירים לא יודעים מי רצח את יצחק רבין, ויש תהליכים גדולים ואחרים שקורים בימים האלה במדינה - אז יש הרבה מאוד דאגות". לסיום אמרה: "אנחנו עוברים לאופוזיציה, שם נמשיך להילחם".

''תמיד אומרים למה עושים טקס פוליטי. איפה הם? הולכים לטקס לזכרו של כהנא שמעתי''. ח''כ מוסי רז, מרצ
''תמיד אומרים למה עושים טקס פוליטי. איפה הם? הולכים לטקס לזכרו של כהנא שמעתי''. ח''כ מוסי רז, מרצ

ח"כ מוסי רז ממרצ, שלא יכהן בכנסת הבאה, התייחס גם הוא לכך שלא הגיעו לטקס נציגים מהאופוזיציה הנוכחית. "חסרים לי נציגי האופוזיציה שהולכים להיות בקואליציה, כנראה בקרוב. נדמה לי שהיה רק אחד מהם. הרי זה לא טקס פוליטי, תמיד אומרים למה עושים טקס פוליטי. איפה הם? הולכים לטקס לזכרו של כהנא שמעתי".

רז הוסיף: "אני חושב שזה חשוב שבנימין נתניהו ידבר. בפעם הקודמת הייתה התנהגות מבישה מצד הסיעה שכיום היא השלישית בגודלה. מקווה שהפעם הם יכבדו את המעמד". כשנשאל האם הוא חושש שהטקס הזה, בדיוק כמו השמאל הישראלי, ילך ויתפוגג, אמר רז: "יש חשש אמיתי. אני רואה שהנין עולה לטקס. חולפות השנים וזו הפעם הראשונה בה הטקס מתקיים כשאנחנו יותר מ-100 שנים ללידתו של רבין, ו-27 שנים לרצח. אין פה אופוזיציה, לצערי זה טקס של צד אחד".