קרובי הנספים באסון מירון נפגשו עם חברי ועדת החקירה

כשבועיים אחרי פרסום דו"ח מירון, בני משפחותיהם של קורבנות האסון נפגשו עם חברי וועדת החקירה. בין השאר, שאלו על מעורבתו של נתניהו במחדל ודרשו להמשיך בחקירות הפליליות. עוד ביקשו המשפחות: לוודא שהממשלה מיישמת את המלצות הוועדה, לדאוג להנצחת הנספים ולהגיש תלונה במשטרה נגד מי שהיו שותפים לאסון

האסון במירון
האסון במירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

קרובי הנספים בהילולה במירון נפגשו אתמול (שני) עם חברי הוועדה שחקרה את האסון. בין השאר, שאלו בני המשפחות על חלקו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באסון, וביקשו שהיועמש"ית גלי בהרב-מיארה תורה על המשך החקירות הפליליות. עוד ביקשו קרובי הנספים לוודא שהממשלה מיישמת את המלצות הוועדה, לדאוג להנצחת הנספים ולהגיש תלונה במשטרה נגד מי שהיו שותפים לאסון.

בתחילת החודש פרסמה הוועדה הממלכתית לחקר אסון מירון את מסקנותיה הרשמיות בעניין המחדל שגבה את חייהם של 45 בני אדם לפני 3 שנים. הדו"ח החריף של ועדת החקירה כולל המלצות קשות נגד בכירים במערכת הפוליטית ובמשטרה, ומטיל אחריות אישית על ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה, השר לשירותי דת דאז יעקב אביטן, והמפכ"ל קובי שבתאי.

קרובי הנספים באסון מירון בפגישה עם חברי ועדת החקירה
קרובי הנספים באסון מירון בפגישה עם חברי ועדת החקירה | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מפורום המשפחות של הנספים נמסר בתגובה על פרסום הדו"ח: "זהו צעד ראשון בדרך אל הצדק". הם הוסיפו: "הזוי שנאלצנו לחכות כמעט 3 שנים בכדי לשמוע את המובן מאליו - מי שאחראי על הצלחת ההילולה, כשהיא מצליחה - אחראי גם על כישלונה. כישלון שהסתיים ב-45 אזרחים הרוגים ולמעלה מ-100 פצועים. אנחנו קוראים לממשלת ישראל: גלו אחריות, קחו את המסקנות הללו ואמצו אותן על לוח ליבכם, הן נכתבו בדם".

נתניהו, אוחנה, שבתאי, אסון מירון
נתניהו, אוחנה ושבתאי בזירת האסון בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

הוועדה קבעה כי אוחנה לא יוכל לשמש בעתיד כשר לביטחון הפנים, כי אביטן לא ימונה בעתיד לתפקיד שר, וכי על המפכ"ל קובי שבתאי לסיים את תפקידו - אך בשל המלחמה הותירה הוועדה לממשלה לקבוע את המועד הנכון לסיום תפקידו.

ביקורת קשה הופנתה בדו"ח כלפי רה"מ נתניהו - אך ללא הטלת סנקציות: "מאחר שהגענו לכלל מסקנה כי נתניהו ידע, או לכל הפחות היה עליו לדעת, על הטיפול הלקוי באתר קבר הרשב"י ועל הסיכונים שטמונים בכך למבקרים במקום, הרי שהיה עליו לפעול לתיקון הדברים", קבעה הוועדה, "הצעדים שנקט בהקשר זה לא היו מספקים. כך במיוחד בהתחשב בכך שהיה ידוע לו שהחלטות ממשלה שהתקבלו בעניין לא יושמו".

חברי הוועדה כתבו בדו"ח: "תרבות רעה מצאנו בתוך ביתנו. תרבות רעה של 'ראש קטן', של מזעור האחריות ושל התחמקות ממנה. הכתובת הייתה על הקיר. את האסון הזה ניתן היה למנוע, וחובה הייתה למונעו".