ראש הממשלה הפלסטיני: "תוכנית השלום של טראמפ נולדה מתה"

מוחמד אשתייה אמר בריאיון ל-AP כי הפלסטינים לא מעוניינים ב"שלום כלכלי", אלא בסיום הכיבוש, וטען כי ישראל וארה"ב מנהלות נגדם מלחמה כלכלית. "רוצים מדינה פלסטינית - לא יישות"

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, שנכנס לתפקידו לפני מספר ימים, אמר הלילה (רביעי) בריאיון לסוכנות הידיעות AP כי תוכנית השלום הצפויה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ "נולדה מתה", כי ישראל נוקטת, בשיתוף עם ארה"ב, במלחמה כלכלית נגד הפלסטינים, וכי הפלסטינים לא יסתפקו בפחות ממדינה ריבונית.

אשתייה אמר שאחרי כל המהלכים הפרו-ישראליים של האמריקנים, במיוחד מעבר השגרירות לירושלים, אין עוד על מה לשאת ולתת. "כל הצעה שמתעלמת מהדרישות הבסיסיות של הפלסטינים תידחה על ידי הקהילה הבין-לאומית", אמר. "איפה תהיה לנו מדינה פלסטינית? אנחנו לא מעוניינים ביישות, אנחנו רוצים מדינה ריבונית".

אבו מאזן מברך את מוחמד אשתייה, שמונה לראש הממשלה של הרשות הפלסטינית | צילום: רויטרס

עוד אמר אשתייה, בהתייחס לדיווחים לפיהם תוכנית השלום תתמקד ביוזמות כלכליות עבור הפלסטינים: "הפלסטינים לא מעוניינים בשלום כלכלי. אנחנו מעוניינים בסיום הכיבוש. אי אפשר ליהנות מהחיים תחת כיבוש".

ראש הממשלה הפלסטיני, שנבחר לאחרונה, אמר כי עבור טראמפ "אין שותפים פלסטינים, אין שותפים ערבים ואין שותפים אירופאים".

"ישראל לוקחת חלק במלחמה כלכלית שארה"ב הכריזה נגדנו", אמר אשתייה. "כל המערכת נועדה לגרום לנו להיכנע ולהסכים להצעת שלום בלתי מתקבלת על הדעת. מדובר בסחיטה כלכלית, אנו דוחים זאת".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

אשתייה אמר בריאיון כי הוא מעוניין לפתח את החקלאות, הכלכלה והחינוך הפלסטיניים, וכי יחפש דרכים לצמצם את התלות הכלכלית בישראל. אשתייה הציע לייבא דלק מירדן במקום מישראל, ואף ניסה לקדם מטבע פלסטיני. עוד אמר כי הפלסטינים ינסו לקבל תמיכה כלכלית מתורמים ערבים ואירופאים.

למרות המתיחות מול ישראל וארה"ב, אשתייה אומר שהפלסטינים נותרו מחויבים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967.

ביום שישי פרסמו ארבעה יהודים המייצגים את המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים האמריקני, הודעה בה הזהירו את ישראל מלספח את שטחי הגדה. הם אמנם לא ציינו ישירות את שמו או דבריו של רה"מ, אך אמרו זאת ברקע הצהרתו כי מתקיימים דיונים בנוגע לסיפוח חלקים מהגדה המערבית אחרי הבחירות.

ההצהרה פורסמה על ידי אליוט אנג'ל, ניטה לואי, טד דויטש ובראד שניידר, היודעים בקשריהם לאיפא"ק. הם הזהירו כי אם ישראל תיסוג מפתרון שתי המדינות הדבר עשוי לפגוע אנושות בקשר בין המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית לישראל. "כתומכים חזקים וותיקים של ישראל, היחסים בין ארה"ב לישראל מושרשים על ערכים משותפים ועל פתרון שתי מדינות לשני עמים, ואנחנו מביעים דאגה מהאפשרות שישראל תנקוט צעדים חד צדדיים בסיפוח הגדה המערבית", נכתב.

ג'ארד קושנר ודייוויד פרידמן בנתב''ג
ג'ארד קושנר ודייוויד פרידמן בנתב''ג | צילום: רויטרס

"לכל אחד מהגבולות בישראל יש תפקיד חשוב בשמירה על ביטחונה, והיכולת של ישראל לשמור על עצמה מפני איומים לא ניתנת למשא ומתן. שתי מדינות לשני עמים, שיקרה במו"מ ישיר בין הצדדים, עם חילופי שטחים מוסכמים – היא האופציה הטובה ביותר להשיג מדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה לצד מדינה פלסטינית, דמוקרטית ומופרזת".

בהצהרה התייחסו הארבעה לנטייה של איפא"ק להאשים את הפלסטינים בכישלון השגת השלום, וציינו כי תחילה הפלסטינים קיבלו את מאמציו של הנשיא דונלד טראמפ במסגרת תוכנית השלום, עד שהכיר לפני כשנתיים בירושלים כבירת ישראל.

"זה לא יהיה קל", כתבו, "ההנהגה הפלסטינית לא מוכנה לקבל שום הצעת שלום או לנהל משא ומתן רציני למציאת פתרון. אם לנסח מחדש את דבריו של אבא אבן, הפלסטינים לעולם לא מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות. אנו מפחדים כי צעד חד צדדי, בין אם של ישראל או של הפלסטינים, ידחוף את הצדדים הרחב מהסדר סופי ומוסכם".