פשרה או פיצוץ: דחיית החקיקה לא הובילה להתקרבות בין הצדדים

ברקע הצעת הפשרה של הנשיא, הקואליציה החליטה לדחות היום חלק מצעדי החקיקה הנוגעים למהפכה המשפטית - אך באופוזיציה לא השתכנעו. לפיד דרש עצירת כל החקיקה ל-60 יום ובקרב הימין תפסו את המהלך כהתקפלות

זמן צפייה: 03:56

למרות המאמצים של נשיא המדינה יצחק הרצוג להביא למשא ומתן והידברות בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע לרפורמה המשפטית, הקואליציה הודיעה היום (רביעי) על דחיית הקראת חלק מחוקי הרפורמה, אך דווקא נדמה שנוצרה התרחקות משמעותית בין הצדדים.

באופוזיציה מיהרו לציין כי מדובר בהישג, אך בקואליציה חידדו כי לא מתוכננת אף עצירה של החקיקה, והקריאה הראשונה של חוקי הרפורמה תתקיים ביום שני. ככל שהקואליציה הבינה כי בקרב מצביעיה הימניים דחיית החקיקה נתפסת כסוג של התקפלות, הם מיהרו להתעקש על הצבעה ביום רביעי הקרוב, כשבמקביל ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציב תנאי חדש – לא רק עצירה של החקיקה אלא לפחות ל-60 ימים.

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא כל ראשי מפלגות האופוזיציה אהבו את תנאי הקפאת החקיקה שהציב לפיד, ולא חשבו שמדובר בצעד הנכון. כך יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ טען לפני זמן קצר בהודעה שפרסם כי "לא מדובר בשאלה של יומיים או חודשיים".

נראה כי בשורה התחתונה אם הנשיא הרצוג חשב שהמאמצים שלו לייצר מו"מ בין שני הצדדים, וההיענות של הקואליציה לדחות היום את הקראת החוקים, יביאו לאיזושהי התקדמות בהידברות - התוצאה נראית הפוכה. יהיו עוד מאמצים לגשר בין הצדדים בהמשך, אך נראה שכרגע פחתו היסוכיים לפריצת דרך עוד לפני הקריאה הראשונה.

ראש הממשלה יאיר לפיד, יחד עם השרים בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי
יאיר לפיד יחד עם בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי. ארכיון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד לפיד התייחס היום בנאומו במליאת הכנסת למהפכה המשפטית ולחקיקה: "כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, אני מניח כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה. 60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא".

לדברי לפיד, "ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית. הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדיעות".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 2
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: עמית שאבי, פלאש 90

"במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הבטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי ובטחוני. כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והבטחוניות".

"בשלב הבא", המשיך לפיד, "הנשיא יזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בראש ובראשונה את נשיאת העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה שגובש. בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו - בנפרד - את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה כדי לקבל את הערותיהם על הנייר".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 1
יאיר לפיד בכנסת היום | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, מוקדם יותר הודיע יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, כי בעקבות פניית הנשיא יצחק הרצוג "ובקשתו לאפשר המשך הידברות בלב פתוח ונפש חפצה, החלטתי בהתייעצות עם ח"כ משה ארבל, לדחות לשבוע הבא את ההצבעה על הצעת חוק יסוד: הממשלה, המבקשת למנוע ביקורת שיפוטית במינוי שרים שאושר על ידי הכנסת. דחיית החוק לא תשפיע על התקדמות הרפורמה המשפטית".