על רקע המחאות - החקיקה נמשכת: זה מה שצפוי השבוע

בקואליציה מתכוונים להמשיך השבוע בבליץ החקיקה בוועדות השונות לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית בחוקי המהפכה המשפטית. בין החוקים שיעלו השבוע נכללים חוק דרעי 2, חוק החמץ והחוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים

זמן צפייה: 02:34

בעוד המחאה ברחבי הארץ נמשכת, מחר (ראשון) צפויה הקואליציה להמשיך בבליץ חקיקת המהפכה המשפטית וכן חוקים נוספים. בין היתר, יעלו לוועדות הכנסת חוק דרעי, חוק החמץ וכן החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים וביטול הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד.

בקואליציה ממשיכים לדהור עם החקיקה ויעלו במשך השבוע מגוון חוקים בוועדות השונות לקראת ההצבעות בקריאה שנייה ושלישית. בין החוקים שיעלו נכללים חוק דרעי 2, חוק החמץ ושורת חוקים שבלב החקיקה המשפטית כמו אי פסילת חוקי יסוד על ידי בית המשפט העליון.

עם זאת, על פי ההערכות בקואליציה מעוניינים לרכך את החקיקה וקרוב לוודאי השבוע ייחשפו השינויים שמעוניינים בקואליציה להכניס. השינויים עצמם הם סימן להתרככות אך עיקרי הדברים לא יהיו רחוקים מהצעדים מרחיקי הלכת שנעשו עד כה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-1803232029' autoplay='0' credit='' desc='מתווה השרים לשעבר' poster='' kid='1_d92b3v2q' duration='']

אמש פורסם בחדשות 13 כי השרים לשעבר שי פירון, יזהר שי ויובל שטייניץ הציגו מתווה פשרה לחקיקה המשפטית שבעיקרו הסכמה מראש על מינוי שלושת השופטים הבאים - וללא רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה למינוי שופטים. המתווה הוצג לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולקואליציה.

השרים לשעבר, שכיהנו מטעם מפלגות יש עתיד, כחול לבן והליכוד, הציגו לנשיא המדינה ולגורמים בקואליציה מתווה פשרה שגיבשו שאחד העקרונות העיקריים בו הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שלטענתם עומד בדרישה הפוליטית של שר המשפטים יריב לוין והקואליציה לשנות את הרכב בית המשפט העליון כבר במינויי השופטים הקרובים - אך מבלי להעניק רוב לפוליטיקאים לטווח ארוך בוועדה.

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין

מוקדם יותר היום, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין התראיין ל"מטה המרכזי" והתייחס לצעדי חקיקת המהפכה המשפטית. חבר הכנסת של הליכוד אמר כי הוא "מרגיש לא בנוח להצביע בנושא כל כך כבד לפני שהסיעה דנה בו". הוא הוסיף כי "המצב שאנחנו נמצאים בו לא סביר".

על חקיקת המהפכה המשפטית אמר חבר הכנסת כי "אני בעד תיקונים במערכת המשפט אבל אני חושב שאפשר לעשות את זה אחרת. אמרתי כמה שעות לפני ההצבעה, בישיבת הסיעה, שאני מקווה שהדיונים על הרפורמה יתקיימו לפני שנגיע לקריאה שנייה ושלישית. אני מרגיש לא בנוח להצביע בנושא כל כך כבד לפני שהסיעה דנה בו. אני כבר שבועות קורא להידברות, אני גם חבר בסיעה - אני לא מכונת הצבעות".