בג"ץ הוציא צו ביניים שמקפיא את מינוי אקוניס לשר המשפטים

בתום דיון של כמה שעות, שופטי בית המשפט העליון הקפיאו את המינוי - שאושר מוקדם יותר על ידי שרי הליכוד ועורר מהומה בכנסת. ראש הממשלה יוכל להציג את תגובתו בדיון נוסף שיתקיים מחר

זמן צפייה: 01:48

בג"ץ הוציא הערב (שלישי) צו ביניים שמקפיא את מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים, זאת בתום דיון שהחל מוקדם יותר הערב, זמן קצר לאחר המהומה שאירעה בישיבת הממשלה עת אושר מינויו של אקוניס לתפקיד - חרף התנגדות כחול לבן והיועמ"ש.

מחר בצהריים צפוי להתקיים דיון נוסף בעניין, שיבחן כיצד ניתן למנות שר משפטים, שכן נכון לעכשיו אין כזה בשל החלטת השופטים. "השר אופיר אקוניס לא יחל לכהן בתפקיד שר המשפטים עד החלטה אחרת שתינתן על ידי בית משפט זה", הבהירו בהחלטה. ראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה יוכלו להגיש את תגובתם עד מחר.

לכתבות נוספות בנושא >>

חיות על פסילת אקוניס מתפקיד שר המשפטים: עמדת היועמ"ש מחייבת

הממשלה הצביעה בעד מינוי אקוניס לשר משפטים; היועמ"ש: לא חוקי

ח''כ אופיר אקוניס מהליכוד
ח''כ אופיר אקוניס מהליכוד | צילום: ישראל הדרי

כאמור, הבוקר התכנסה הממשלה על מנת לדון במינוי שר משפטים. בתום ישיבה ממושכת יו"ר כחול בני גנץ סירב להצעת נתניהו לדון בנושא הבאת עצירים לבתי משפט ב-48 השעות הקרובות והעלה להצעה את מינויו שלו, אלא שההצעה נדחתה ברוב של 17 נגד 10. מיד לאחר מכן, דרש ראש הממשלה להעלות להצבעה את מינוי אופיר אקוניס לתפקיד.

הדיון התקיים בהתאם להתחייבות נתניהו בפני בג"ץ בתחילת השבוע. כזכור, שופטי העליון הודיעו כי אם הממשלה לא תמנה שר חדש היום, הם יתכנסו מיד כדי לדון בנושא, ואכן - בשל אי ההסכמות בין שרי הממשלה, שופטי בג"ץ התכנסו והחליטו להקפיא, לבינתיים, את המינוי של אקוניס.

ראש הממשלה נתניהו נואם בוועידת האקלים
ראש הממשלה נתניהו נואם בוועידת האקלים | צילום: רועי אברהם, לע''מ

את הדיון בבג"ץ פתח ענר הלמן נציג היועמ"ש, שהבהיר כי "נקודת המוצא היא שכרגע אין שר משפטים בישראל - והמינוי של אקוניס לא אושר כחוק". לדבריו, "כיוון שהיועמ"ש חיווה דעתו שלא מונה שר משפטים - לא מונה שר משפטים". "היות שלא התגבשה הסכמה פוליטית לגבי המנגנון", השיב בתורו עורך דינו של נתניהו דוד פטר. "הממשלה החליטה לקבל את מנגנון הממשלה הקודמת. לא ברור מה מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני".

בהמשך, ציינה נשיאת בית המשפט השופטת אסתר חיות כי "חוות הדעת של היועמ"ש מחייבת - כך קבע בית המשפט". חיות טענה כי ההצבעה שנערכה מוקדם יותר היום נעשתה בניגוד לעמדתו של מנדלבליט, והוסיפה כי הוא טען שלא ניתנה לו אפשרות להביע את עמדתו קודם קיום ההצבעה. "היועץ כתב מילים חמורות מאוד. הוא טען שלא ניתנה לו אפשרות להשמיע את עמדתו".