הדרישות והמוקשים: מתיחות שיא בקואליציה בדרך לאישור התקציב

יו"ר יהדות התורה גולדקנופף דורש חצי מיליארד ש"ח למוסדות החינוך החרדיים שלא מפוקחים, בן גביר ומעוז דורשים כספים לפיתוח הנגב והגליל והרשות לזהות היהודית. הערכה: התקציב יעבור חרף האיומים. מארגני המחאה: "נפגין מול הכנסת ביום ג' בזמן הדיון"

זמן צפייה: 01:11

בזמן שבבית הנשיא מנסים לקדם הבנות בכל הנוגע למהפכה המשפטית, הממשלה תנסה להעביר השבוע את תקציב המדינה. אלא שלראש הממשלה בנימין נתניהו צפויים לא מעט מוקשים בדרך לאישורו: בעוד שבקואליציה מעריכים שהתקציב יעבור, שכן אם הדבר לא יקרה תוך עשרה ימים - הממשלה תתפרק, "מוקדי האיום" העיקריים נותרו יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, שדורש עוד כחצי מיליארד שקלים למוסדות החינוך הפטורים מלימודי ליבה; השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר - שדורש תוספת של מאות מיליונים למשרד הנגב והגליל; ויו"ר נעם ח"כ אבי מעוז, שדורש את אישור התקציב לרשות יהודית-לאומית.

כך למשל, ביום חמישי שיגר גולדקנופף מכתב ליו"ר דגל התורה משה גפני ובו דרש כי יהדות התורה כולה תתנגד לתקציב - אם לא תמומש ההבטחה בהסכם הקואליציוני עם הליכוד, שלפיה כאמור יועברו כחצי מיליארד שקלים עבור מוסדות הפטור שלא מלמדים ליבה.

במכתב ציין גולדקנופף כי "במשא ומתן שהתנהל מול סיעת הליכוד דנו במשותף במספר נושאים מרכזיים כמו מעמדם של בני הישיבות, חוק הגיוס שעד כה לא הוסדר, תקציבי הישיבות והכוללים רטרואקטיבית, מוסדות מוכש"ר (חינוך מוכר שאינו רשמי), מוסדות פטור ותשלומי שכירויות".

עוד הוסיף גולדקנופף: "מדובר בהפרה ברורה וכואבת של ההסכם הקואליציוני שנחתם אך לפני מספר חודשים בין יהדות התורה לליכוד. הסכם שאמור להעניק לציבור הבוחרים את מה שהבטחנו להם בערב הבחירות. אנחנו מתריעים מראש כי אי -ישום ההסכם המלא הנוגע לתהליכי הישיבות והכוללים, יפגע חלילה ביכולת הפיננסית של עולם התורה ועלול להשפיע ישירות על מאות אלפי עמלי ולומדי תורה בכוללים ובישיבות".

"על כן, בקשתנו ודרישתנו הנחרצת שכולנו - סיעת יהדות התורה - לא ניתן ידנו לתקציב כזה. עד לתיקון המצופה של כלל הסעיפים הנ"ל, הרי שנאלץ להצביע נגד התקציב. עלינו להבהיר לראש הממשלה שאין לו מנדט להתעלם מההסכם הקואליציוני".

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר השיכון יצחק גולדקנופף
שר השיכון יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על אף כל האיומים, ההערכות הן שהתקציב יעבור בסופו של דבר ללא אירועים חריגים, שכן לקואליציה אין אופציה חלופית ואין למפלגות החברות בה אינטרס להפיל את הממשלה. בצמרת משרד האוצר ובסביבת ראש הממשלה טענו כי לא יתקיים דיאלוג בנושא.

Whatsapp Image 2023 04 05 At 1
השר איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

Whatsapp Image 2023 05 14 At 2
סמוטריץ' במסיבת העיתונאים

בתוך כך, במוצאי השבת הפגינו עשרות אלפי בני אדם מצפון עד דרום נגד הממשלה - ובעיקר נגד העברת הכספים הקואליציוניים למפלגות החרדיות והמהפכה המשפטית - זו הפעם ה-20. בשבוע שעבר המארגנים הודיעו על ביטול חד-פעמי של ההפגנות בשל המצב הביטחוני במבצע "מגן וחץ", אך למרות זאת בחרו חלק מהמוחים לקיים את המחאה כרגיל. המפגינים קראו קריאות כגון "בוזזים את הקופה הציבורית" והודיעו כי ביום שלישי - במהלך הדיון על התקציב - הם יפגינו מחוץ לכנסת.