"חוק דרעי 2" ופסקת ההתגברות עברו בקריאה טרומית

יומיים אחרי שהחלק הראשון של המהפכה המשפטית אושר בקריאה ראשונה, התקיימה הצבעה על החוק שיכשיר את מינוי יו"ר ש"ס לתפקיד שר אחרי שנפסל בבג"ץ - ועל פסקת ההתגברות. בהמשך: ההצבעה על חוק מח"ש וחוק החמץ

זמן צפייה: 02:50

אחרי שהחוקים הראשונים של הרפורמה המשפטית אושרו ביום שני, היום (רביעי) התקיימה הצבעה בקריאה טרומית במליאה על החוקים שנדחו בשבוע שעבר, בהם "חוק דרעי 2" - שעבר ברוב של 62 מול 53, פסקת ההתגברות, חוק הכפפת המחלקה לחקירות שוטרים לשר המשפטים וחוק החמץ.

במהלך הדיון שקדם להצבעה על פסקת ההתגברות, אמר ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין. היות שאתה מנהל את הממשלה הזאת באמת, אתה צריך לזכור שעם הכוח באה האחריות - ועוד חצי שנה מעכשיו כשהכלכלה הישראלית תהיה מרוסקת, עוד חצי שנה כשהמדינה תתחיל לפרק מבפנים אזרחים, זה יהיה על ראשך. כי אתה ראש הממשלה האמיתי. זה יהיה על ראשך כי אתה העדפת לתת למדינה הזאת להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים שחלמת עליה כל חייך".

"חוק דרעי 2": תיקון לחוק יסוד הכנסת, לפיו בית המשפט, לרבות בג"ץ, לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית בכל הקשור למינוי שרים וזהותם. המטרה היא להכשיר את מינויו של יו"ר ש"ס לתפקיד לשר, לאחר שבג"ץ קבע כי המינוי שלו לא סביר בגלל שהורשע פעם נוספת בעבירה פלילית.

חוק פסקת ההתגברות: מטרת החוק היא להעניק לכנסת את הסמכות לחוקק מחדש חוק שנפסל בבג"ץ, ברוב של 61 חברי כנסת. כך תוכל הכנסת להתגבר על החלטות שמתקבלות בבית המשפט העליון, לחוקק מחדש את החוק שנפסל, ואף לחוקק חוק שאינו עומד בתנאי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו

חוק מח"ש: החוק להוצאת המחלקה לחקירות שוטרים מפרקליטות המדינה ולהכפיף אותה ישירות לשר המשפטים. בנוסף, החוק ייתן למח"ש סמכות לחקור פרקליטים, לרבות פרקליט המדינה.

חוק החמץ: אכיפת איסור הכנסת חמץ במהלך חג הפסח לבתי חולים ולקופות החולים.

חבר הכנסת אריה דרעי
חבר הכנסת אריה דרעי

בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר בימים האחרונים בכל מקום על הידברות בכל הנוגע למהפכה המשפטית, אך גם נכון לאמש נדמה כי הכול עומד במקום - ויש נתק מוחלט במגעים לפשרה. משחק ההאשמות נמשך גם אחרי ההצהרה שפרסם נתניהו, שבה קרא להגיע להידברות. לפיד הגיב ואמר כי מדובר בסיסמאות שקריות, ובליכוד תקפו אותו בחזרה. במקביל, בקואליציה נערכים להמשך החקיקה, כלומר הצבעה בוועדת החוקה על הסעיף הבא שעל הפרק, שנוגע לפסילת חוקים רגילים.

בדיונים סגורים בימים האחרונים נערכים לעשות את זה בשבוע הבא, כאשר ההצבעה במליאת הכנסת מתוכננת לשבוע שלאחר מכן, אך לוח הזמנים נתון לשינוי. מחר צפויה הצבעה במליאה על החוקים שנדחו מהשבוע שעבר - פסקת ההתגברות, חוק דרעי וחוק הכפפת מח"ש לשר המשפטים. כמו כן, אתמול התקיים בכנסת דיון חסוי בהשתתפות גורמים מהמל"ל, הפרקליטות הצבאית הראשית ויועצים משפטיים מהשב"כ והמוסד, באשר להשפעת החקיקה על היכולת של ישראל להתמודד עם הדין הבינלאומי - כלומר לוודא שקצינים ושרים לא נעצרים בחו"ל בטענה לפשעי מלחמה.

לפי כמה גורמים ששוחחו עם חדשות 13, בדיון הובע חשש כי החקיקה והאופן שבו היא מתבצעת כרגע עלולה לפגוע ביכולת של ישראל להמשיך להגיד לעולם כי "יש לנו מערכת משפט עצמאית, תנו לנו לנהל את התהליכים כאן אצלנו".