גנץ תקף, נתניהו השיב אש; גלנט: "החלטת האו"ם - שערורייה"

אחרי שארה"ב לא הטילה וטו לטובת ישראל במועצת הביטחון, ואחרי שנתניהו ביטל את יציאת המשלחת הישראלית לארה"ב - אמר גנץ: "טוב היה עושה אם היה נוסע בעצמו ומקיים שיח עם ביידן". נתניהו תקף: "חמאס בירך - ואתה מציע להוציא משלחת. הצעתך נדחתה". גלנט בארה"ב: "אין זכות מוסרית לעצור את המלחמה"

זמן צפייה: 03:59

ברקע ההחלטה של ארצות הברית לא להטיל וטו על ההצעה להפסקת אש, שעברה במועצת הביטחון של האו"ם, והחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לשלוח את הצוות הישראלי לוושינגטון, שר הביטחון יואב גלנט הגיע הערב (שני) לבית הלבן טרם פגישותיו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. גלנט אמר כי "אין לנו זכות מוסרית לעצור את המלחמה בעזה עד אשר נחזיר את כל החטופים לביתם. אם לא נשיג הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה זה עלול לקרב מלחמה מצפון". עוד אמר גלנט במענה על שאלת חדשות 13, כי לא התבקש לבטל את פגישותיו בבית הלבן - אך הדגיש: "החלטת מועצת הביטחון שערורייתית".

בפגישה עם סאליבן אמר לו שר הביטחון כי "תוצאות המלחמה יקבעו את תוצאות האזור שנים קדימה". במהלך הפגישה שנערכה בארבע עיניים וארכה כשעה וחצי, דנו השניים במהלכים הנדרשים להמשך מיגור החמאס ופירוק יכולותיו הצבאיות והשלטוניות ובמאמצים להשבת החטופים.

בתוך כך, השר בני גנץ תקף את החלטת נתניהו לבטל את יציאת המשלחת: "טוב היה עושה אם היה נוסע בעצמו ומקיים שיח עם ביידן". ראש הממשלה השיב אש: "חמאס בירך על החלטת מועצת הביטחון - והוא מציע להוציא משלחת. הצעתו נדחתה".

דובר הבית הלבן התייחס להחלטה של נתניהו לא לשלוח את הצוות הישראלי, הכולל את השר רון דרמר ואת רא"ש המל"ל צחי הנגבי, לוושינגטון, ואמר כי האמריקנים "מאוכזבים מאוד".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2503242140' autoplay='0' credit='נריה קראוס' desc='גלנט נועד עם סאליבן: "הפגישה הייתה טובה"' poster='' kid='1_9xwlyz2d' duration='83']

לאחר ההצבעה באו"ם, פרסם חמאס התייחסות בה נכתב: "חמאס מברך על הקריאה של מועצת הביטחון היום להפסקה מיידית של האש ואנחנו מדגישים את הצורך בהגעה להפסקה כולל של האש – אשר תוביל לנסיגה של כל הכוחות הציוניים מרצועת עזה ותוביל לחזרה של הפליטים אל בתיהם. כמו כן, אנחנו מדגישים את המוכנות שלנו להיות מעורבים בעסקה לחילופי אסירים באופן מיידי, אשר תוביל לשחרור האסירים מצד שני הצדדים.

אנחנו מדגישים את החשיבות שבחופש התנועה של הפלסטינים והכנסה של כל צרכי הקיום ההומניטאריים לכל התושבים בכל האזורים ברצועה – כולל ציוד כבד לפינוי הריסות על מנת שנוכל לקבור את השהידים שלנו הנמצאים מזה חודשים מתחת להריסות. חמאס קורא למועצת הביטחון ללחוץ על ישראל להיות מחוייבת להפסקת אש ושתפסיק את מלחמת ההשמדה ההמונית והטיהור האתני נגד העם שלנו".

יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד
לפיד: "החוק במתכונתו הנוכחית - הונאה" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס למהלך של נתניהו מול ארה"ב, ואמר: "הודעתו המתריסה של נתניהו היא עוד נסיון עלוב ועצוב להסיט את תשומת הלב מחוק הגיוס על חשבון יחסיה של ישראל עם ארה"ב. זה חוסר אחריות מבהיל מראש ממשלה שאיבד את זה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס: "החלטת ארה"ב משחקת לידי חמאס ופוגעת במאמצים להשיב את החטופים ולייצב את האזור באמצעות חיסול הכוחות הרדיקליים וחיזוק הכוחות המתונים. מדינת ישראל לא תעצור עד להשמדה מוחלטת של החמאס ולהשבת החטופים הביתה".

סמוטריץ' המשיך: "מערכת היחסים שלנו עם ארה"ב היתה מאז ומעולם של שותפים אבל לא של מדינת חסות. אין זו הפעם הראשונה שבה ממשלה ישראלית נדרשת לקבל החלטות מנוגדות לעמדת הממשל בארה"ב. כך היה בהחלטה על הקמת המדינה, כך ברבות ממלחמות ישראל, וכך כעת בהחלטה להמשיך להילחם בנאצים של דאעש-חמאס עד הניצחון המוחלט. אני מגבה את החלטתו של ראש הממשלה וקורא ברגע הקיומי הזה לכל המנהיגים בישראל להתעלות מעל לשיקולים פוליטיים צרים ולהתייצב מאחורי ממשלת ישראל והעומד בראשה עד הניצחון".

השר לשעבר יאיר גולן אמר: "ראש הממשלה ושותפיו שרק בשבוע שעבר הצהירו שמדינת ישראל יכולה להסתדר לבד, מזיעים נוכח וטו במועצת הביטחון ומאיימים על בת הברית הנאמנה ביותר של ישראל. נתניהו איבד שליטה מוחלטת על ההגה. מחסל את שאריות היחסים האסטרטגים עם ארצות הברית, מחסל את הערבות ההדדית בתוכנו, הופך את משפחות החטופים לאויב, מדשדש ברצועה, מפקיר את החזית הצפונית ומחסל את הכלכלה".