ועדת החוקה אישרה לקריאות שנייה ושלישית את ביטול עילת הסבירות

אחרי שסיימה לדון ב-27,670 ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה, ועדת החוקה בראשות ח"כ רוטמן אישרה את החוק לביטול עילת הסבירות על הדרג הפוליטי לקריאות ושנייה ושלישית. ביום ראשון תתכנס מליאת הכנסת באופן חריג, אז יחלו הדיונים על החוק - שיימשכו אל תוך יום שני לקראת ההצבעה במליאה

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת החוקה אישרה הלילה (רביעי) לקריאות שנייה ושלישית את החוק לביטול עילת הסבירות על החלטות הדרג הפוליטי, לאחר שמוקדם יותר סיימה לדון ב-27,670 ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה. ביום ראשון תתכנס מליאת הכנסת באופן חריג, אז יחלו הדיונים על החוק - שיימשכו אל תוך יום שני לקראת ההצבעה במליאה. במקביל, צפויות המחאות ברחבי הארץ להימשך.

מוקדם יותר פרצה מהומה כשיועצים פרלמנטריים מטעם מפלגת העבודה מחו על המשך החקיקה וצעקו על חברי קואליציה. מאבטחים נאלצו להוציא אותם בכוח מהחדר. יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן התייחס למחאת היועצים בפרלמנטריים שפרה באולם ואמר: "אני מאוד מקווה שההתנהלות שהייתה פה במהלך ההצבעות לא תהפוך להיות הרגל בכנסת, ושנדע איך לנהל מחלוקות בלי שבירת כלים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307192137' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='מהומה בוועדה: יועצים פרלמנטריים הוצאו בכוח' poster='' kid='1_crw9hhaj' duration='128']

"נעניתי באופן כמעט גורף לכל בקשה בנושא ההצבעות, גם אם חשבתי שהיא מוגזמת והולכת יותר מדי לאור ההפרעות החמורות של חברי האופוזיציה, והניסיונות לשבש הצבעה דמוקרטית. הייתה פה התנהגות מחפירה של חברי האופוזיציה שביזו וצעקו על עובדי כנסת", הוסיף רוטמן.

ח"כ אופיר כץ, יו"ר הקואליציה, אמר: "דיוני ההצבעות לוו בהפרעות בלתי פוסקות בדיבורים וצעקות שנועדו לבלבל את צוות הוועדה. היה בולט ושקוף שניסיתם להראות פגם בהליך, מה שהוכח כלא נכון", אמר לחברי האופוזיציה, והמשיך: "יצרתם פייק פגם. אתם חבורת בכיינים והחוק יעבור".

היועמ"שית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, התייחסה לבדיקה הדחופה שערכה לבקשת חברי האופוזיציה ביחס ל-14 הצבעות: "לא מצאנו פגם שמצדיק תיקון". עם זאת, לבקשתה, שבה הוועדה והצביעה על אחד ממקבצי ההסתייגויות, אף שלא היה פגם בתוצאת ההצבעה אך היה חוסר התאמה בין ההכרזה לתוצאה.

מוועד היועצות והיועצים הפרלמנטרים בכנסת נמסר כי הוא מגנה בכל תוקף את ההתפרצות הערב של היועצים בוועדת החוקה של הכנסת כלפי יו"ר הוועדה רוטמן: "אין זה מתפקידנו להפריע לעבודת הכנסת וחובה עלינו לכבד את נבחרי הציבור גם אם אנחנו לא מסכימים עם דעתם. במהלך השנתיים האחרונות פעלנו יחד, יועצים מכל סיעות הבית בהצלחה רבה לעלות את שכר היועצים, לשפר את תנאי עסקתם ומעמדם במשכן תוך כדי חברות וכבוד רב בין כולם. אנו חברי הועד לא ניתן לפגוע בזכויות היועצים ולא נאפשר עונש קולקטיבי על כלל היועצים בגלל התנהגות של קומץ. לצערנו, קומץ שולי בחר להוציא שם רע למקצוע, בזמן שהיועצים עובדים במסירות על מנת לעזור לחברי הכנסת לעשות את עבודתם בהצלחה למען הציבור הישראלי".

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מצביע | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הוועדה דחתה עד שעות הבוקר יותר מ-23 אלף הסתייגויות - והדיון ננעל בטרם הסתיימו ההצבעות. בוועדה נרשמו במהלך הלילה לא מעט עימותים וויכוחים, בעיקר בין יו"ר הוועדה שמחה רוטמן לבין חברי הוועדה מהאופוזיציה. הוועדה נאלצה לנעול את הדיון בהוראת יועמ"שית הכנסת, שלא אישרה להמשיך את הדיון מעבר לחצי שעה תוך כדי שהמליאה פתוחה - מה שגרם לעיכוב.