בליכוד מענישים את אדלשטיין: "הפר את המשמעת הקואליציונית"

ח"כ אדלשטיין, שכפי הנראה מאתגר את נתניהו, בלט בהידרו בהצבעות על חוקי המהפכה המשפטית. בליכוד אמרו כי "אדלשטיין לא יוכל להגיש הצעות חוק פרטיות, הצעות לסדר או לדבר בשם סיעת הליכוד במשך שלושה שבועות"

זמן צפייה: 03:19

בשל הפרת המשמעת הקואליציונית, יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד אופיר כץ הודיע הערב (שלישי) לחבר הכנסת יולי אדלשטיין כי לא יוכל להגיש הצעות חוק פרטיות, הצעות לסדר או לדבר בשם סיעת הליכוד במשך שלושה שבועות של עבודת כנסת - זאת לאחר שבלט בהיעדרו בהצבעות על חוקי המהפכה המשפטית במהלך הלילה.

במהלך הלילה אישרה הכנסת את התיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", הצעת חוק המשלבת את חוק פסקת ההתגברות וחוק השפיטה, העוסק בביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על חקיקה רגילה. יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן אמר בתום ההצבעה: "אנחנו מוכנים להידברות ללא תנאים מוקדמים. מדובר בחוק מאוזן ואפשר להגיע להסכמה בהרבה אלמנטים בו".

לפי סעיפי חוק השפיטה, בית המשפט יוכל לפסול את חוקי הכנסת רק בהסכמה של 80% מסך הרכב השופטים המלא בביהמ"ש העליון, כלומר, לכל הפחות 13 מ-15 שופטים, וזאת רק "במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת", או לחלופין, אם החוק "סותר בבירור" הוראה בחוק יסוד.

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
נתניהו בישיבת סיעת הליכוד | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

עוד במסגרת החוק, הכנסת תוכל ברוב של 61 ח"כים למנוע פסילת חקיקה אפשרית על ידי בג"ץ, גם אם החוק עומד בניגוד לאמור בחוקי היסוד. כמו כן, הכנסת תוכל "להתגבר" בדיעבד על פסק דין של בית המשפט העליון שקבע כי החוק אינו תואם את חוקי היסוד, ובהמשך תוכל - לחוקק אותו מחדש, מבלי שבית המשפט יוכל לפסול אותו בשנית. עוד במהלך הלילה, הכנסת אישרה את התיקון לחוק ההתנתקות, שלמעשה מבטל את הסעיפים בחוק הקובעים הגבלה ואיסור כניסה ושהייה של אנשים בשטח מפונה בשומרון, ומבטל את הוראות עונשין בעניין זה.