הקרב על הארנונה: עשרות רשויות מקומיות שובתות, הלימודים התחדשו

אחרי שבלילה אישרה הכנסת את חוק הארנונה, משבית גם היום מרכז השלטון המקומי את רוב השירותים ב-75 עיריות ורשויות מקומיות - למעט מערכת החינוך שחזרה לפעילות מלאה. אין קבלת קהל, לא תיאסף אשפה ולא יינתנו דו"חות | הרשימה המלאה

זמן צפייה: 01:08

הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את חוק הארנונה - ובתגובה משבית גם היום המרכז לשלטון מקומי את מרבית השירותים בעשרות עיריות ורשויות מקומיות. עם זאת, בתי הספר והגנים שהושבתו אתמול - חזרו הבוקר לפעילות מלאה. בנוסף להפסקת השירותים וקבלת הקהל - מחריפים ראשי הרשויות את צעדיהם ומקפיאים עבודת ועדות תכנון ובנייה, לא נותנים היתרי בנייה ומקפיאים הסכמי גג באזורי ביקוש לבנייה חדשה.

הרשויות ששובתות
הרשויות ששובתות

הרשויות ששובתות
הרשויות ששובתות

השירותים שמושבתים
השירותים שמושבתים

כזכור, הממשלה קידמה בימים האחרונים את "קרן הארנונה" שתעביר מיליארדי שקלים מערים חזקות יחסית לרשויות חלשות, זאת במקביל להגדלת הכספים הקואליציוניים בעיקר למוסדות תורניים למרות אזהרות בכירי האוצר.

ב-75 רשויות לפחות השביתו את מערכת החינוך והשירותים המוניציפליים. חלק מהרשויות החליטו להחריג את מערכת החינוך, כמו למשל יבנה, שמערכת החינוך בה הייתה סגורה בימים האחרונים בגלל מבצע "מגן וחץ", ויש גם רשויות שפשוט לא הצטרפו להשבתה, כמו לוד וירושלים.

Whatsapp Image 2023 05 15 At 1
יו''ר השלטון המקומי חיים ביבס בוועדת הכספים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

Whatsapp Image 2023 05 15 At 1
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן בוועדת הכספים | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

אז איך בדיוק תעבוד השיטה שעליה מוחים בשלטון המקומי? לפי הצעת החוק, על כל שקל חדש שייכנס כארנונה עסקית, למשל מחנויות, קניונים, מלונות, משרדים או בנקים, הערים הגדולות יידרשו להפריש סכום לקרן בתוך משרד האוצר, שתחלק את השלל בינה לרשויות שנמצאות בגרעון עמוק כי אין בתחומן שטחי מסחר.

בתחילת הדרך דרשה הממשלה עד 40% מהקופון שגוזרות תל אביב וגבעתיים על נדל"ן מסחרי, אבל במשא ומתן ירדו שם לשיעור נמוך יותר - בין 7 ל-28 אחוזים, שרחוקים מלספק את פורום ה-15 בדרך לשביתה כללית מחר.

Whatsapp Image 2023 05 15 At 1
יו''ר ועדת הכספים משה גפני | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביוזמה של האוצר יש שיקולים בעד ונגד, אולם ביום שהיא עלתה על השולחן - נחתו עליו עוד העברות כספים למגזר החרדי ולמוסדות דת ביהודה ושומרון. בהצעה העדכנית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הכספים הקואליציוניים יגדלו ב-1.2 מיליארד שקלים, למרות שראש אגף התקציבים הזהיר מהגדלת התמריץ לאי-השתתפות בתעסוקה, וחשש לגידול מתמיד במספר הבוגרים ללא מיומנויות. במקביל, היועץ המשפטי של משרד האוצר התריע כי חלוקת תלושי המזון שמתכנן יו"ר ש"ס אריה דרעי נגועה בקשיים מהותיים, ובאמות מידה שלא יעמדו מבחינה משפטית. במילים אחרות - שוב "דלת אחורית" להטבה בעיקר עם משפחות חרדיות.