בנט בביקורת מרומזת על שקד: "מי שאומר שטעינו - בפוסט טראומה"

בחנוכת "בית פנימה" בלוד אמר ראש הממשלה לשעבר כשהוא רומז לאיילת שקד: "אלו שאומרים שהייתה זו טעות להקים את הממשלה פשוט מפחדים, מורתעים, רמוסים וכתושים. אני לא שופט ואני לא כועס". בהמשך סיפר בנט על תקופתו כראש ממשלה: "שערי הגיהנום נפתחו עליי. שנה שלמה של רעל, של שקרים; שנה של שנאת אחים"

זמן צפייה: 01:36

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט נאם היום (רביעי) בחנוכת "בית פנימה" בלוד, ואמר: "הגיעה העת למתינות, לשותפות. אני מבקש להדגיש את היופי שבעיקרון המסדר הזה: אף אחד לא נדרש לוותר על פרטי האידיאולוגיה שלו. כולם נדרשים להניח את זה בצד, באופן זמני, ולהתמקד בחיים עצמם".

"לפני שנה ורבע קיבלתי את ההחלטה קשה בחיי", הוסיף בנט, "העדפתי את המדינה שלנו על פני הבייס שלי. בחרתי להקים ממשלה בישראל. באחרונה אנו שומע קולות של מתחרטים, מתנצלים, כאלה הסבורים שעשינו טעות. אני מבקש להדגיש בדרך חדה ובהירה: ההחלטה שלי לפני שנה ורבע, להקים ממשלה בישראל הייתה ההחלטה הטובה ביותר והציונית ביותר שקיבלתי בחיי", כך בנט. שקד הגיבה: "הממשלה הקודמת הייתה אילוץ שנוצר מחרמות, ולכן התפרקה. הגיע זמן לשים סוף לחרמות. הבית היהודי בראשותי תביא להקמת ממשלת ימין. חזרתי הביתה. חזרתי לימין".

בנט אמר כי אלו שאומרים שהייתה זו טעות הם "פשוט מפחדים, מורתעים, רמוסים וכתושים. אני לא שופט ואני לא כועס". במידה רבה, אומר בנט, אלו שאחראים על "מכבש" של לחצים - ניצחו. "הממשלה התפרקה וחלק מאלה שהלכו בדרך של אחדותוהושיטו יד אחים, נבהלו. מפוחדים ומותשים, הם חזרו לבייס. נגזר עליהם להביע חרטה יום אחרי יום. חרטה על מה?".

בשלב זה תיאר בנט את המצב בישראל כפי שראה אותו באמצע שנת 2021: "מדינת ישראל היתה בסחרור לעבר התהום. היינו מעט אחרי פרעות שומר החומות בערים המעורבות בתוך ישראל, אחרי רקטות חמאס על ירושלים ותל אביב. שדות עוטף עזה בערו, כשילדי יישובי העטף היו מוכי טראומה. המדינה נקלעה לגירעון בממדים מפלצתיים של מעל 10%(!), מאות אלפי מובטלי קורונה נותרו בבית, ללא עבודה, ללא פרנסה. מדינה משותקת ללא תקציב".

איילת שקד
איילת שקד

הדילמה של בנט, כך לפי דבריו, הייתה "לזרום עם הבייס" מה שהיה מוביל את ישראל למערכת בחירות נוספת, אחרי ארבע מערכות בשנתיים, "או להעדיף את מה שטוב למדינה, להקים ממשלת הצלה לאומית", כך אמר בנט והוסיף "בחרתי בחלופה הקשה. בחרתי לקחת אחריות ולהקים ממשלה בישראל".

בהמשך נאומו סיפר בנט על מה שעבר עליו ועל משפחתו בעת שהיה ראש ממשלה: "שערי גיהנום נפתחו עליי, על משפחתי ועל חברי סיעתי והם לא פסקו משך שנה שלמה. שנה שלמה של רעל. של שקרים. שנה של שנאת אחים".

בנט התייחס לסוגיית העברת התקציב שהעבירה ממשלת השינוי בראשותו ואמר: "זה נשמע מובן מאליו, נכון? אבל זה לא היה מובן מאליו משך כמה שנים. לכו תדעו האם יהיה תקציב בשנה הבאה". עוד טען כי "הפסקנו עם הסגרים. הובלנו את המשק ל8%. צמיחה, הנחנו את  התשתית למלחמה ביוקר המחיה בישראל. החזרנו מאות אלפי מובטלים לעבודה, אחרי מגפת הקורנה, אחוז המובטלים בישראל הוא מהנמוכים בעולם. הורדנו את הגירעון. הפסקתי את מזוודות הדולרים לחמאס. לפעמים - החגיגה נגמרת. והנה, בכל זאת, השנה בה כיהנתי כראש ממשלה היתה השנה השקטה ביותר, מזה שנות דור, לילדי שדרות ועוטף עזה".

ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד וראש הממשלה היוצא נפתלי בנט
ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד וראש הממשלה היוצא נפתלי בנט | צילום: חיים צח / לע''מ

בנט המשיך ואמר "שיקמנו את היחסים הבינלאומיים של ישראל. בכל רחבי העולם נפתחו דלתות בפנינו, מוושיגנטון וגלאזגו ועד לשארם א-שיח ודובאי. העברנו את המערכה מול משמרות המהפכה מאדמת ישראל לאדמת איראן ומנענו חזרה להסכם הגרעין. פתחנו תחרות בכשרות, עסקנו בעיצוב דמותה היהודית של מדינת ישראל, לא ישראל של דתיים וישראל של חילוניים. לא יהדות המהווה מוקד לחיכוך, אלא יהדות של חיבור".

בנט חזר על "אתגר העשור השמיני" שלדבריו מאיים על מדינת ישראל, האתגר שטוען כי במהלך כל ההיסטוריה של העם היהודי לא הוחזקה ריבונות יהודית במשך יותר מ-80 שנה, וכעת אנחנו בעשור השמיני למדינת ישראל. "יש מחלות אוטו-אימיוניות בהן מערכות ההגנה של הגוף תוקפות את הגוף עצמו. לפעמים נדמה שבגופה של האומה היהודית מקננת מחלה, אנחנו תוקפים את עצמנו, אנחנו האויבים המסכנים את עצמאותנו".

"זהותה היהודית של מדינת ישראל אינה עומדת בסכנה", המשיך בנט. "יש מקום לשינויים, לתיקונים, כאלה שיספקו את המאוים של שני הצדדים. אבל הזהות היהודית של ישראל מוצקה. ממשלת ישראל אינה פועלת להדתת חילוניים או להחלנת דתיים", החרדה לפי בנט היא זו ש"מובילה להתעצמות הכיתתיות, לבניית חומות בין קהילות".

.נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"כילד שגדל בשנות ה-80, אני זוכר את המושג  "הקול הצף". מדובר היה בפלח גדול של מצביעים שמתלבטים בין הליכוד למערך. המפלגות כיוונו את רוב האנרגיה שלהם לשכנע אותם. היום כבר אין קולות צפים. אין כמעט אנשים שמתלבטים בין גוש לגוש. המפלגות מכוונות את השיח שלהם פנימה, לתוך קבוצת הזהות, כדי להגביר אחוזי השתתפות בבחירות באמצעות הגברת חרדה. קוראים לזה אסטרטגיית הגוועלד. מהותה – אם נפסיד, זהו סוף המדינה. זו אסטרטגיה מסוכנת. התוצאות שלה הרסניות מפני שתמיד, אחרי הבחירות, חצי מהעם יהיה בטוח שהמדינה בסכנה, שסוף העולם קרב ובא".

בנט התייחס לאפשרות של ממשלת אחדות, שבעיניו היא החלופה הנכונה, ואמר "חובה להקים את "ממשלת החיים עצמם" במודל של הממשלה בראשותי בשנה החולפת. ממשלה שמניחה באופן זמני לסוגיות עם רגישות אידאולגיות, ומתמקדת בהצמחת הכלכלה, טיפול בפקקים וביוקר מחייה, הענקת ביטחון ובריאות". בנט הוסיף כי לממשלה זו יהיו הנחות יסוד הנובעות ממגילת העצמאות: "אנו חפצים למלא את שליחותה ההיסטורית של מדינת ישראל: שיבת עם ישראל לארצו".

בנט ולפיד עם טופורובסקי במליאת הכנסת
בנט ולפיד עם טופורובסקי במליאת הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כללי העבודה והאווירה לפי בנט הם: "כל צד מסביר לבייס שלו את הרעיון המסדר שעובדים ביחד. קווי היסוד של הממשלה כוללים את תיאורית העין הטובה. נכשלת? אמרת משהו שלא צריך לומר? אנחנו יודעים לסלול, אנחנו לא צובעים אנשים על סמך ביטוי אומלל, ובעיקר – אנחנו מאפשרים לאנשים להשתנות, להתפתח, לגבש עמדות חדשות".

בעקבות כך, לפי בנט, "נוצרים קשרי עבודה ואמון בין-גושיים. כי קורונה אינו ימין ושמאל. כבישים אינו ימין ושמאל. בעיית הדיור אינו ימין ושמאל. אחרי תקופה מסוימת אפשר לעבור לשלב השני: נגיעה זהירה בנקודות רגישות שבמחלוקת. מכיון שכבר נוצר האמון בין שני הצדדים, ונוכחת שגם הצד השני אוהב את המדינה לא פחות ממך, וגם לו יש שכל ישר, יש סיכוי מסוים להגיע לפתרונות. ואם מצליחים לצלוח שלב זה, אפשר לגשת לניסוח הסכמות עמוקות יותר"