בסימן טקסים ועימותים: היום הראשון של שרי הממשלה במשרדם החדש

השבוע הראשון של ממשלת ישראל ה-37 החל בלי ישיבת ממשלה שבועית, אך עם טקסי חילופים במשרדים השונים. גלנט וגנץ נפגשו בקריה, אך הטקס הטעון מכולם היה במשרד הבט"פ - שם קיבל בן גביר את השרביט מידי השר היוצא עמר בר-לב

זמן צפייה: 04:06

השבוע הראשון של ממשלת ישראל ה-37 החל היום (ראשון) בלי ישיבת ממשלה שבועית, אך עם טקסי חילופים במשרדים השונים. היום הראשון של השנה החדשה היה גם היום הראשון של השרים החדשים במשרדיהם, בעיקר בסימן טקסים ועימותים.

הטקס הטעון ואולי המסקרן מכולם היה במשרד לביטחון הפנים בירושלים, שם כוכב הבחירות האחרונות, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, קיבל את המשרד שמעתה ייקרא המשרד לביטחון לאומי, מידי השר היוצא עמר בר-לב. עוד קודם הייתה פגישה ראשונה של בן גביר בתפקיד עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.

משם המשיך בן גביר לטקס הרשמי. כשנשאל אם תהיה לחיצת יד עם בר-לב אמר בן גביר: "בוודאי שכן, הכי ממלכתית שיכולה להיות, וגם אודה לו על השירות שלו למען המדינה, אבל שאף אחד לא יתבלבל - יש לי אג'נדה".

עמר בר-לב ואיתמר בן גביר בטקס החילופים במשרד לביטחון הפנים
עמר בר-לב ואיתמר בן גביר בטקס החילופים במשרד לביטחון הפנים

על אף החגיגיות והתפאורה הממלכתית, בר-לב לא הסתיר את חששו מהבאות, ולאנשי המשטרה הוא אמר: "עמדו כסלע איתן מול הרוחות המנשבות". בהמשך אמר השר היוצא: ""צעדתי ברגל בלילות עלטה כ-350 ק"מ במצטבר מעבר לקווי האויב, נסעתי ברכב כאלף קילומטרים במדינות אויב שונות. וטסתי כ 2,500 ק"מ מעל שטחי מדינות אויב. אבל רק כאשר הגעתי לתפקיד השר לביטחון הפנים, 'זכיתי', במרכאות כפולות, להיות מאובטח 24/7 בהוראת שב"כ".

"היה זה מפני שיהודים אזרחי ישראל איימו לפגוע בי", הוסיף בר-לב, "ועל מה? מדוע? כי העזתי לומר שישנם מתנחלים קיצונים שחוללו פשעי שנאה כנגד פלסטינים. לרגע הרגשתי כאותו ילד מאגדת 'בגדי המלך החדשים', שאומר את האמת כשכולם משפילים מבט".

איתמר בן גביר בטקס החילופים במשרד לביטחון הפנים
איתמר בן גביר בטקס החילופים במשרד לביטחון הפנים

בן גביר לא נשאר חייב, וענה לבר-לב בנאומו: "בצער רב אני אומר אתה לא המאויים היחידי. בוא תדבר עם אשתי והילדים ותגלה שמידי שבוע אנחנו מקבלים תמונות עם סכינים שרוצים רוצים לרצוח אותי. זה לא רק מאויבי ישראל, אלא גם מיהודים אנרכיסטים שצריך לטפל בהם".

את הסערה התורנית חוללה ההקלטה של הרב מאיר מאזוז, המקורב לבן גביר, שאמר כי יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נגוע במחלה. "אני לא מדבר על רבנים", אמר בן גביר כשנשאל על הנושא, "אני כן יכול להגיד שאמיר הוא חבר, ואני חושב ויודע שהוא אוהב את עם ישראל ואת עם ישראל. אני חבר שלו, אני משוחד לגבי אמיר אוחנה".

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בערך 70 קילומטרים משם, בקריה בתל אביב, נערך טקס חילופי שר הביטחון בין בני גנץ ליואב גלנט, יותר מעשור אחרי שמינוי גלנט לרמטכ"ל בוטל וגנץ מונה במקומו. "צה"ל, צבא העם, ניצב מעל לכל מחלוקת", אמר גלנט, "כשר הביטחון - אני מתחייב לפעול ולחזק את צבא הגנה לישראל. כוחה של מערכת הביטחון כולה, הוא המקנה חיים למדינת ישראל ולאזרחיה, ומאפשר את התנאים הנדרשים לקיום החברה, הכלכלה והחינוך".

בטקס נכחו עשרות רבות של אנשי מרכז הליכוד שהוזמנו על ידי השר הנכנס גלנט. משרד הביטחון היה בלב הסערה בזמן המשא ומתן הקואליציוני, כאשר סמכויות שר הביטחון פוצלו ופוזרו, ועל אף שגלנט לא התייחס בנאומו לשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', השר היוצא גנץ העביר מסר ברור. "לו הייתה בידי עצה אחת הייתי אומר לך - העמד חומת מגן גבוהה ומוצקה בין צה"ל לבין מעורבות פוליטית בהחלטות מבצעיות וערכיות, ואל תאפשר לפרק את מערכת הביטחון ליחידות משנה הנתונות לגחמות פוליטיות ומנותקות משרשרת הפיקוד".

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לא כל שרי הממשלה מצאו לנכון לקיים טקסי חילופים ממלכתיים. במשרדי התחבורה והמשפטים הסתפקו בפגישות חפיפה בלבד, וכך גם במשרד החוץ, שם תערך מחר פגישת חפיפה ללא טקס פומבי.