נתניהו מגיב לביקורת: עיכוב בשימוש במעקב יכול להביא למות רבים

בלשכת רה"מ התייחסו לביקורת על אישור תקנות החירום, לפיהן יוכל השב"כ לעקוב אחר חולי קורונה ואנשים עמם באו במגע: "ההחלטה תקפה ל-14 יום – בזמן הזה ועדת חו"ב תוכל להעיר את הערותיה"

זמן צפייה: 01:08

לשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיעה היום (שלישי) כי היא דוחה על הסף את הטענות של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ויו״ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ גבי אשכנזי, שהשיגו על אימוץ הממשלה את התקנות לשעת חירום לשימוש בכלים הדיגיטליים כדי להילחם במגפת הקורונה.

מטעמו של רה״מ נמסר כי הפגיעה בפרטיות האזרחים היא מידתית ולצורך הצלת חיים. אימוץ התקנות נומק בכך ש"המגפה מתפשטת בקצב עצום. עיכוב כלשהו, אפילו של שעה אחת, בשימוש בכלים הללו יכול להביא למותם של ישראלים רבים, כפי שקורה עם מותם של אלפים באיטליה ובמקומות אחרים בעולם״.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

היועמ"ש: מטרת התקנות להציל חיים, לא יאסף תוכן של הודעות

תוך עקיפת פיקוח הכנסת: הממשלה אישרה לאכן חולי קורונה

מניין חולי הקורונה בישראל עלה ל-304; חמישה החלימו

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

עוד נמסר מלשכתו של נתניהו כי הסיבה ל"פעולתו המהירה של רה״מ בשיתוף משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה" היא כיוון שהדיון בוועדת חוץ וביטחון התמהמה, ואף יכול היה להימשך ימים רבים. "התעורר צורך לאפשר שימוש מיידי בכלים הדיגיטליים, שיכולים להאט את התפשטות המגפה בישראל, ולהציל ממוות אזרחים רבים", לשון ההודעה.

"ההחלטה נוסחה על ידי היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הבריאות ואושרה פה אחד בממשלה, והיא תקפה ל-14 יום", נמסר. בזמן הזה תוכל ועדת חוץ וביטחון להעיר את הערותיה ביחס לשימוש בכלים הדיגטליים".

שר המשפטים, אמיר אוחנה, פרסם בפייסבוק כי בתחילה אכן חשש מהשימוש במהלך זה ומסר כי "כמי שעבד ופעל בשירות הביטחון הכללי במשך שנים, התנגדתי מלכתחילה לסוגיית השימוש האלקטרוני באמצעי השב"כ למאבק בהתפשטות הקורונה״. אוחנה ציין כי חשב שמדובר בצעד מרחיק לכת מדי, אפילו בהתייחס לחומרת המשבר.

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: החדשות 13

בהמשך נימק השר את שר תמיכתו בהחלטה ואמר כי שתי שיחות גרמו לו לעשות זאת: "האחת, עם היועץ המשפטי של השב״כ, שליווה את ישיבות הממשלה, ובה שוכנעתי ביעילות ובדיוק האמצעי כדי להגשים את מטרותיו. השניה, עם מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ובה שוכנעתי בנחיצות ובהכרח. קיים צורך ממשי בנתונים שהכלי מספק כדי למנוע ולעכב את התפשטות הנגיף״

שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד, הגיבה גם כן על ההחלטה, כינתה אותה "מרחיקת לכת", וקראה להגביר את השקיפות כדי להעלות את אמון הציבור במהלך.

חברת הכנסת איילת שקד
חברת הכנסת איילת שקד

בציוץ בטוויטר כתבה שקד כי "התקנות שתוקנו אתמול מרחיקות לכת ודורשות פיקוח הדוק ע"י ועדת חוץ וביטחון של הכנסת במליאה פתוחה לציבור. שקיפות מצד הממשלה ורכישה של אמון הציבור ושל תמיכתו במהלך הם צעדים חיוניים, והם קריטיים במיוחד בעת הזו. למרות קיומו של משבר, חשוב לשמור על איזונים ובלמים כדי למנוע את הרע בטרם יארע״.

"מחטף באישון לילה" - גנץ ואשכנזי מותחים ביקורת על ההחלטה

מוקדם יותר היום, מתח יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ביקורת על ההחלטה ומסר כי "אנחנו נמצאים בתקופה חריגה שבה יש צורך לנקוט באמצעים חריגים על מנת להציל חיים. יחד עם זאת, אסור לעשות זאת במחטף ובלי פיקוח״.

גנץ הוסיף כי ״כחול לבן תעמוד על כך שוועדת החוץ והביטחון כמו גם ועדה מיוחדת לנושא הקורונה, ועדת הכספים וועדות נוספות, יוקמו כבר היום בכדי לפקח על התהליכים ולאשר תקנות נדרשות לעת הזו. ועדת החוץ והביטחון חייבת לקבל לידיה את כל המידע אודות הליכי המעקב שאושרו עוד היום. ככה זה בדמוקרטיה".

גם יו״ר ועדת חוץ וביטחון, ח״כ גבי אשכנזי, הדגיש כי על אף שהוועדה החלה לדון בנושא אתמול, "אישרה הממשלה במחטף באישון לילה, את תקנות שעת החירום. זאת, מבלי שניתנה האפשרות לקיים אותו באופן רציני ולהשלימו".

גבי אשכנזי
גבי אשכנזי | צילום: רויטרס

אשכנזי הוסיף כי "לא ראוי שכך יאושר שימוש באמצעי זה ללא פיקוח פרלמנטרי וציבורי. אני קורא לאפשר את הקמת ועדת חוץ וביטחון עוד היום על מנת לזמן דיון מיידי בנושא, ולהפעיל את הפיקוח המתחייב בחוק"

בכירים במשרד המשפטים אמרו בתגובה לביקורת של אשכנזי כי "לא הייתה ברירה אלא להכשיר את ההחלטה בלילה. משרד הבריאות עמד על כך שזה יהיה בלילה, כי אי אפשר לחכות עם זה למחר".

"מטרת התקנות להציל חיים, לא יאסף תוכן של הודעות" - תגובת היועמ"ש

מוקדם יותר הגיב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לביקורת הציבורית על אישור השימוש באמצעים טכנולוגיים של שב"כ לאיכון טלפונים ניידים של נדבקים בקורונה. מנדלבליט אמר כי "התפרצות נגיף הקורונה בעולם מציבה בפני מדינות העולם אתגר חסר תקדים ומחייבת נקיטת צעדים מרחיקי לכת במגוון תחומי החיים כדי להגן על שלום האזרחים ובריאות הציבור ועל יציבותן הכלכלית והחברתית של המדינות. כך גם מדינת ישראל, אשר עומדת בימים אלו בפני אתגרים עצומים".

מנדלבליט התייחס למגבלות השימוש שנקבעו והדגיש כי "הסמכות לאסוף את המידע מתייחסת אך ורק למינימום הנדרש לשם מניעת התפשטות נגיף הקורונה. בפרט, לא ייאסף מידע 'תוכני', כמו תוכן של מיילים או הודעות".

לדבריו, הוגדר מספר מצומצם של גורמים אשר יהיו חשופים למידע, ואף זאת רק לתכלית של מניעת התפשטות הנגיף, ושב"כ מחויב לדווח על פעולותיו מכוח התקנות ליועץ המשפטי לממשלה, בדגש על היבטים של פגיעה בפרטיות. בנוסף, נקבעה עבירה פלילית ייעודית על העברה לא מורשית של מידע שנאסף שעונשה עד מאסר שלוש שנים.

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

היועמ״ש סיכם כי "אנו בייעוץ המשפטי לממשלה, ואני באופן אישי, מלווים את עבודת הממשלה מתחילת המשבר, ופועלים כדי להעמיד לרשות רשויות המדינה את הכלים המשפטיים הדרושים לשם התמודדות אפקטיבית עם הנגיף, תוך הקפדה על כך שצעדים אלו ייעשו על פי דין. אף בשעת חירום, וזוהי אכן שעת חירום, על הממשלה לפעול לפי החוק, וכך גם נעשה בפועל. עם תחילת פעילות הכנסת ה-23, על ועדותיה, יובא העניין גם בפני חברי הכנסת על מנת לאפשר פיקוח ואישור פרלמנטריים של השימוש באמצעים".