נתניהו: "נקפיא את הארנונה לשנה ונבטל את התייקרות הדלק"

במסיבת עיתונאים משותפת עם שר האוצר, ראש הממשלה הציג תוכנית שמטרתה האטת האינפלציה ועליית המחירים, במסגרתה תצומצם עליית תעריפי החשמל, המים, הארנונה והדלק. עוד הוסיף בעקבות האירועים האחרונים: "אני מבקש להרגיע את השיח הציבורי, המדינה לא תיהרס, הדמוקרטיה לא תיחרב"

זמן צפייה: 19:23

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינסו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים ובה הציגו תוכנית להאטת האינפלציה ועליית המחירים הצפויה במשק. ראש הממשלה הציג ארבעה צעדים שיינקטו באופן מיידי ויתמקדו בתעריפי החשמל, המים, הארנונה והדלק - שלפי דבריו יש להם השפעה רוחבית על המשק. נתניהו התייחס גם לתסיסה במערכת הפוליטית בימים האחרונים ואמר: "אני מבקש להרגיע את השיח הציבורי, המדינה לא תיהרס, הדמוקרטיה לא תיחרב".

הצעדים שהציג נתניהו הם הקפאת הארנונה לשנה, ביטול ההתייקרות האחרונה במחירי הדלק והפחתה בכך של המחיר ב-10 אגורות, בלימה של התייקרות החשמל הצפויה וקיצוצה ב-70% וכן בלימה של התייקרות המים הצפויה בשיעור דומה.

Whatsapp Image 2023 01 11 At 2
ראש הממשלה נתניהו במסיבת העיתונאים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"התחום הראשון שדיברנו עליו וקיימנו דיונים עליו הוא יוקר המחיה", פתח ראש הממשלה את דבריו. "בשנה וחצי האחרונות המשק נכנס לסחרור אינפלציוני. האינפלציה, והריבית בעקבותיה, מרקיעה שחקים. המשפחות מרגישות את הנטל וצריך לטפל בו. כיוון שהממשלה שמה את המלחמה ביוקר המחיה בראש סדר העדיפויות אנחנו מודיעים על שורת צעדים שמטרתם להילחם באינפלציה. הצעדים האלו יאטו את קצב עליית המחירים ויסובבו את הגלגל לאחור".

לפי גורמים באוצר הצעדים בחשמל ובמים יימשכו כשנה. בנוסף, עסקים קטנים ובינוניים צפויים לקבל שיפוי מלא על העלייה האחרונה בחשמל - מה שאמור לסייע בהורדת מחירים ותואם חלקית את הבטחת הבחירות של נתניהו. הארנונה, כאמור, תוקפא לשנה ובכך תבוטל העלאת המחירים שנכנסה בתחילת ינואר של 1.4%. כמו כן, ליטר בנזין יוזל ב-10 אגורות על ידי הנחה במס הבלו.

רה''מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
רה''מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במענה לשאלות כתבים, נתניהו סירב להתחייב שמיצוי כושר ההשתכרות יהיה תנאי לחינוך חינם כפי שדורשים באוצר ובבנק ישראל. בתשובה לשאלה האם הוא אינו מוטרד שהרפורמות המשפטיות יפגעו בדירוג האשראי של ישראל, אמר ראש הממשלה כי "לא נחליש את מערכת המשפט, אנחנו נחזק את המערכות, הדמוקרטיה ושלטון החוק תלויים באיזון בין הרשויות". לגבי חינוך חינם הוסיף ראש הממשלה כי "אנחנו עכשיו מקיימים דיונים בנושא הזה, ניתן תשובה תוך זמן קצר. מעריך שנקבל החלטה עוד לפני הצגת התקציב בכנסת".

רה''מ בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים
רה''מ בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נתניהו התייחס גם לאירועים האחרונים במדינה ואמר:"האיזון הופר בישראל, צריך להחזיר אותו בדרך אחראית. אני מבקש להרגיע את השיח הציבורי, המדינה לא תיהרס, הדמוקרטיה לא תיחרב. מהות הדמוקרטיה היא שוויכוחים נעשים לא עם כדורים וקליעים - אלא מוכרעים בקלפיות ובהצבעות בכנסת. בדמוקרטיה לא עוצרים את ראשי האופוזיציה ולא מכנים את ראשי הקואליציה נאצים. אין אלימות. אין היתר לאלימות, לחסום כבישים, ודברים אחרים שפוגעים בזכויות כל אזרח. נדון ברצינות בוודאי גם מתכוון ובסוף נכריע, ונצליח".