שבועיים למנדט של נתניהו: ניסיון נוסף לפריצת דרך במו"מ

רה"מ המיועד נפגש שוב עם סמוטריץ', בצל החשש מהנזקים הבינלאומיים אם יעניק לו סמכויות רבות בשטחי יו"ש. בינתיים הושגו הסכמות על חוק גיוס "מוחלש", וכן הושג הסכם עם מפלגת "נעם" - שתקבל סגן שר במשרד ראש הממשלה

זמן צפייה: 03:00

שבועיים נותרו עד לתום המנדט שקיבל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מהנשיא יצחק הרצוג להרכיב ממשלה, ובצל המחלוקת עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', ורצונו להיות "בעל הבית" הכמעט בלעדי ביהודה ושומרון, נתניהו נפגש עמו הערב (ראשון) פעם נוספת.

נתניהו חושש מהנזקים הבינלאומיים, כמו גם לתדמיתו בעולם, אם יעניק לסמוטריץ' סמכויות רבות, לרבות בשטחי יו"ש. נתמיהו חושש גם מהשלכות ביטחוניות, בעקבות ההפרדה בין סמכות לאחריות באיו"ש - הסמכות תהיה אצל סמוטריץ', כך לפחות לפי רצונו, בעוד האחריות על ההשלכות תהיה בידי מערכת הביטחון. הנחת העבודה היא שהפערים בין השניים יהיו ניתנים לגישור, אם כי זה צפוי לקחת זמן מה.

מצד שני, הערב נתניהו חתם על הסכם קואליציוני עם סיעת "נעם" בראשות ח"כ אבי מעוז, והפקיד בידי סיעתו בין היתר את ארגון "נתיב" (יחידת סמך במשרד רה"מ הפועלת בקרב יהודים בשטחי ברית המועצות לשעבר כדי להדק את הקשר בינם לבין מדינת ישראל) ואת סוגיית הגיור. לפי ההסכם תוקם רשות לזהות לאומית-יהודית במשרד ראש הממשלה, שבראשה יעמוד סגן שר.

במקביל, המחלוקות עם יהדות התורה נותרו על כנן, כאשר זו מבחינתה רוצה עוד נדוניה. הם ראו מה יו"ר ש"ס אריה דרעי קיבל כ"פיצוי", ומה קיבל יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, והם רוצים כעת דברים שכבר נסגרו עם ש"ס ועוצמה יהודית. על כן, המשא ומתן עם יהדות התורה צפוי להימשך. עם זאת, יודגש כי המחלוקות של הליכוד ונתניהו עם סמוטריץ' מורכבות הרבה יותר מאלו עם יהדות התורה.

ח''כ יצחק גולדקנופף
יו''ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במהלך המשא ומתןו הקואליציוני, הושגה ההסכמה לחוק גיוס, ולחדשות 13 נודע כי החוק אותו רוצה להעביר הקואליציה החדשה מזכיר בתכליתו את "חוק הגיוס" הקיים שראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ורה"מ החליפי נפתלי בנט ניסו להעביר, אותו חוק שהפילה בקולה חברת הכנסת ממרצ ג'ידא רינאוי זועבי.

עם זאת, הוא חוק קצת יותר "מוחלש" מזה של בנט ולפיד, והוא מזכיר את זה שהליכוד ניסה לקדם עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לאחר הבחירות הראשונות. כלומר, יהיו יעדי גיוס לחרדים אבל הם לא יעוגנו בחוק, וגם לא יוטלו "סנקציות" אוטומטיות כלפי האוכלוסייה החרדית אם לא יעמדו ביעדי הגיוס.

בחוק הנוכחי, אם הממשלה לא תעמוד ביעדים שהציבה לעצמה, תחול ירידה בתקציבי הישיבות וכדומה. את הדבר הזה הסירו מהחוק הנרקם, ואם ממשלת נתניהו לא תעמוד ביעדים שתציב - הממשלה תשוב ותתכנס לדון בנושא.

את חוק הגיוס המוחלש לא יוכלו לפסול בבג"צ, ולשם כך בממשלה החדשה יפעלו להעביר בהקדם את פסקת ההתגברות. ההסכמות בין הצדדים בנושא התאפשרה בין היתר בזכות החוק אותו מתכננים להעביר בממשלה החדשה: הצעת חוק יסוד החקיקה של ח"כ יריב לוין, שר המשפטים המיועד, שהוגשה כבר לפני שנה.

במסגרת החוק של לוין, בית המשפט העליון יוכל לבטל חוקים בתמיכה של 80% מסך הרכב השופטים, ואז הכנסת תוכל להתגבר על הפסילה ברוב רגיל. ייתכן שנוסח החוק עוד ישתנה, הרי שמדובר בבסיס להצעת חוק של לוין.

בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר בתגובה לסיכום עם מפלגת נעם: "ההסכם עם אבי מעוז ומינויו המסתמן לסגן שר במשרד ראש הממשלה היא נקודת שפל. מי שקרא לנו סוטים, פדופילים ובעלי נטיות הפוכות, מי שכל פעילותו עוסקת באובססיביות ברצון לשלול מאיתנו זכויות ולהכשיר שנאה כלפי להט״ב- אינו ראוי לכהן כסגן שר בממשלת ישראל".

עוד נמסר: "חשוב שיהיה ברור - ראש הממשלה הנבחר נתניהו ומפלגת הליכוד הם הנושאים מעתה באחריות למדיניות הממשלה הנכנסת כלפי הקהילה הגאה. לא נאפשר פגיעה ולו הקטנה ביותר בזכויות שלנו, כל פגיעה בזכויות להט״ב תיענה בתגובה ציבורית רחבה של הרוב המוחלט בחברה הישראלית. נמשיך להיאבק לשוויון זכויות מלא ולא נזוז מילימטר מכך".