נתניהו עונה לנאום חיות: "קיבלנו מנדט ברור מהציבור לרפורמה"

לראשונה מאז הציג שר המשפטים יריב לוין את "רפורמת המשילות", ואחרי הביקורת הנרחבת בציבור ונאומה של נשיאת בית המשפט העליון, ראש הממשלה התייחס לסערה ואמר כי "התיקונים צרכים להיעשות תוך שמיעת כל העמדות"

זמן צפייה: 01:19

לראשונה מאז הציג שר המשפטים יריב לוין את "רפורמת המשילות" לשינוי מערכת המשפט בישראל, ואחרי הנאום התקיף של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נגד הרפורמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לסערה, ואמר: "אני ער לכך שהנושא הזה מעורר מחלוקות וויכוחים נוקבים בציבור וסערת רגשות, אז אני רוצה להביא דברים על דיוקם. רוב גדול בציבור מסכים שיש צורך לערוך תיקונים במערכת המשפט ואכיפת החוק".

"דיברנו על זה לפני הבחירות וקיבלנו על כך מנדט ברור מהציבור", הוסיף נתניהו, "את התיקונים הללו צריכים לעשות באחריות, בשיקול דעת, תוך שמיעת כל העמדות - וזה בדיוק התהליך שעומד להתקיים עכשיו בבית המחוקקים שלנו. לכן, אני מציע לכולם להרגיע את הרוחות ולהיכנס לדיון ענייני".

עוד אמר ראש הממשלה: "כשאומרים שהתיקון הכי קטן זה הרס הדמוקרטיה, לא רק שזה טיעון לא נכון, זה גם טיעון שלא נותן אפשרות להגיע להבנות שרצוי להגיע אליהן בהידברות עניינית בכנסת ישראל. דמוקרטיה בנויה מאיזון ראוי בין שלוש הרשויות והאיזון הזה קיים בכל הדמוקרטיות בעולם. הוא גם התקיים בישראל ב-50 שנותיה הראשונות - אז לא הייתה כאן דמוקרטיה? אז לא הייתה הגנה לזכויות המיעוט ולזכויות הפרט? ברור שכן, וכך גם יהיה אחרי שנעביר את הרפורמה לטובת כל אזרחי ישראל".

נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות בנאומה נגד הרפורמה המשפטית
נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות בנאומה נגד הרפורמה המשפטית | צילום: שיר תורם, פלאש 90

אמש, כאמור, נאמה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי, ותקפה בחריפות את הרפורמה. "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו", אמרה הנשיאה חיות, "זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

בסיום נאומה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "חותם על כל מילה בדברי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. 'הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ'ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו'. נתייצב יחד איתה במאבק על נשמתה של המדינה ונגד הנסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שר המשפטים לוין הגיב בהקדם על דבריה של נשיאת העליון, ותקף גם הוא: "מסתבר שקיימת בישראל מפלגה נוספת. מפלגה שלא התמודדה בבחירות שהתקיימו אך לפני חודשיים. ששמה את עצמה מעל הכנסת, מעל להכרעת העם. שמענו הערב רטוריקה מוכרת מהפגנות הדגלים השחורים. זו אותה אג'נדה פוליטית, זו אותה קריאה להבעיר את הרחובות".

"לא שמענו ממלכתיות, לא שמענו ניטרליות. לא שמענו עמדה משפטית מאוזנת. שמענו אמירות של פוליטיקאים המתסיסים מפגינים", הוסיף לוין. "ההצטרפות האוטומטית של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, באותו המלל ממש, לדבריהם של יאיר את יאיר, יאיר לפיד ויאיר גולן, היא ההוכחה הטובה ביותר לאובדן הדרך של מערכת המשפט, ולצורך להחזיר אותה למקום בו הייתה בימיהם של ענקי המשפט לנדוי ואגרנט".