נתניהו על מו"מ בין ארה"ב לאיראן: לא אומר לטראמפ עם מי להיפגש

בתדרוך לכתבים בלונדון, התייחס ראש הממשלה לאפשרות קיומה של פגישה בין הנשיא האמריקני לעמיתו האיראני, והצהיר: "האופציה קיימת, ואני בטוח שטראמפ ינקוט בגישה מפוכחת ותקיפה הרבה יותר"

זמן צפייה: 01:22

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (חמישי) לאפשרות למשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, ובתדרוך לכתבים במהלך ביקורו בלונדון אמר כי "אני בטוח שטראמפ ינקוט בגישה מפוכחת ותקיפה יותר בהרבה - שזהה לגישה הישראלית. אני לא אומר לנשיא ארצות הברית את מי לפגוש ומתי". לדבריו, "קיימת האפשרות שטראמפ ורוחאני ייפגשו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בעוד כמה שבועות, או במועד מאוחר יותר, אך איני יודע אם פגישה כזו אכן תתקיים". 

נתניהו סיפר כי בשיחת הטלפון שקיים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ביום שישי האחרון, הבהיר לו כי ההזמנה של שר החוץ האיראני זריף לפסגת הג'י-7 במדינה היא "דבר לא ראוי". עוד אמר: "אני חושב שמה שדרוש זה עוד לחץ על איראן - כי אני רואה את השפעתו". 

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

ג'ונסון לנתניהו בפגישה בלונדון: "המטרה שלנו – שתי מדינות"

נתניהו המריא לבריטניה: "זה הזמן להגביר את הלחץ על איראן"

דיווח: ארה"ב הציעה פסגה בין טראמפ לרוחאני בשולי עצרת האו"ם

ראש הממשלה נתניהו ממריא ללונדון
ראש הממשלה נתניהו ממריא ללונדון | צילום: חדשות 13

נוסף על כך, ציין רה"מ בפגישותיו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ועם שר ההגנה הבריטי בן וואלאס, כי זה הזמן להפעיל לחץ נוסף על איראן וכי אם נכנסים עם האיראנים למשא ומתן הוא צריך להיות משא ומתן כולל – ולכלול גם את פיתוח הטילים והחתרנות של טהראן באזור. 

נתניהו אף יצא נגד הביקורת שהשמיעו בכיר כחול לבן יאיר לפיד וגורמים נוספים באופוזיציה, לפיה הפעילות הביטחונית בגבול הצפון נעשית משיקולים פוליטיים. "הטענה ששמעתי בחוגים מסוימים כאילו אנחנו מארגנים התקפות או פעולות בגלל לו"ז פוליטי הן שקריות והפוכות מהאמת", אמר. "אני לא מספסר בביטחון שלנו והדברים נעשים מתוך מחשבה מאוד שקולה ורצינית מה צריך לעשות כדי להגן על ביטחון ישראל, והצבא הוא שותף מלא בדיונים האלה. אנחנו כמובן לא מתכננים את זמני ההתקפות של האויבים שלנו, זה אבסורד ומגוחך". 

מוקדם יותר, נפגש נתניהו במשך חצי שעה עם עמיתו הבריטי בוריס ג'ונסון, במעונו ברחוב דאונינג 10 שבלונדון. ג'ונסון אמר בפתח הפגישה: "המטרה שלנו בתהליך השלום הייתה ונשארה פתרון שתי המדינות".

פגישת בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון
פגישת בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון | צילום: חיים צח /לע''מ

"בוריס, זה תמיד עונג לראות אותך, בייחוד בתפקידך כראש ממשלה", אמר נתניהו בפתח הפגישה. "אתה חבר טוב של העם היהודי וישראל. אני משבח את עמידתך האיתנה נגד אנטישמיות ואת תמיכתך בביטחון ישראל. יחסינו בשיא של כל הזמנים - כלכלה, סחר, טכנולוגיה ושיתוף פעולה ביטחוני. אלה דברים נהדרים".

מדאונינג 10 נמסר לאחר הפגישה כי השניים הסכימו על הצורך לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני. ג'ונסון הדגיש את הצורך בדיאלוג ומציאת פיתרון דיפלומטי לעניין איראן, והוסיף כי הוא מצפה לתוכנית השלום האמריקנית ומקווה כי תתייחס לאינטרסים של שני הצדדים. לאחר הפגישה עם ג'ונסון, נפגש נתניהו עם שר ההגנה הבריטי בן וואלאס, במשרד ההגנה בלונדון. בפגישה השתתפו גם ראש המל"ל, מפקד חיל האוויר וראש אמ"ץ.

הבוקר, עם המראתו לבריטניה, התייחס רה"מ לצעד השלישי שתנקוט איראן בנסיגה מהסכם הגרעין: "התבשרנו על עוד התרסה של איראן, הפעם בתחום החתירה לגרעין. זה מצטרף לתמונות התוקפניות שלה נגד השיט הבין-לאומי ונגד מדינות באזור, וגם ניסיונותיה לקיים פעולות רצחניות נגד מדינת ישראל – ניסיונות שלא פסקו. זה לא הזמן לקיים שיחות עם איראן – אלא להגביר את הלחץ".