נתניהו: "לא הייתה התפייסות מלאה עם ירדן בגלל הנושא הפלסטיני"

ראש הממשלה התייחס למתיחות ביחסים עם עמאן בכנס לציון 25 שנה להסכם השלום ואמר כי "אנחנו עוזרים למלך בדרכים גלויות וגם לא גלויות, יש הבכות משני הצדדים"

זמן צפייה: 00:34

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) למתיחות האחרונה מול ירדן ואמר כי "לא הייתה התפייסות של ממש עם ירדן ומצרים בין השאר בגלל הנושא הפלסטיני. כשבוחנים את הדעת הקהל על ישראל ביחס למדינות ערב, רואים שינויים מרשימים". את הדברים אמר בכנס לציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן בכנסת, שארגנה חברת הכנסת מרב מיכאלי.

"עוזרת למלך ירדן בדרכים גלויות ובדרכים לא גלויות, יש הבכות משני הצדדים. גם הם מתבטאים על כך שאנחנו מערערים את היסודות של מסגד אל-אקצא - וזה מסוכן מאוד", הוסיף נתניהו. "לצערי יש מוקד בירדן שעושה את זה. שיתוף הפעולה הביטחוני עם ירדן הוא הרבה מעבר למה שאני יכול לתאר כאן. אנחנו מקיימים מול מצרים וירדן שלום קר".

לעוד כתבות בנושא:

הצד הירדני רואה בהחזרת נהריים הישג לאומי משמעותי • פרשנות

25 שנה לאחר הסכם השלום: מובלעת נהריים הוחזרה לירדן

אחת מהצעות כחול לבן לבנט ושקד: תמיכה בסיפוח בקעת הירדן

רה''מ בדיון מיוחד לציון 25 שנים להסכם השלום עם ירדן
רה''מ בדיון מיוחד לציון 25 שנים להסכם השלום עם ירדן | צילום: ערוץ הכנסת

רה"מ המשיך והסביר כי "יש סוג של קשר שנבנה, אבל משהו אחר לא נבנה מטבע המשטרים ובגלל הבעיה הפלסטינית. אנחנו מקיימים את אותו שלום מתוך הרתעה, ההתססה בירדן שלא קשורה בנו והאסלאמיזיציה בירדן ובמצרים הם כוחות חזקים מאוד, וכשהם מגיעים לשלטון הם מתסיסים מול השלטון הקיים".

"הטרגדיות הגדולות ביותר התרחשו במאה ה-20 כשהמשטרים הדמוקרטים לא הצליחו להבחין בין שני סוגי שלום: סוג אחד מול דמוקרטיות, שהשלום בהן מתקיים, לעומת זאת במשטרים לא דמוקרטים יש נטייה הפוכה", טען ראש הממשלה, "אצלם השלטון הוא בהפעלת כוח, ולכן נטייתן הטבעית היא להפעיל כוח על שכניהם. לכן, מול דיקטטורות, הדרך להשיג שלום היא קודם כול הרתעה. אם אין לך יכולת הרתעה, במקודם או במאוחר השלום מול דיקטטורות יקרוס, ולכן המפתח הראשון בהסדר עם מדינות ערב היה כרוך קודם כול בהבנה שלהן שיש לנו את כוח ההרתעה".

מעבר הגבול בנהריים
מעבר הגבול בנהריים | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול הכריז המלך עבדאללה בנאום בפרלמנט הירדני לרגל פתיחת מושב הפרלמנט על סיום החכרת מובלעות צופר ונהריים לישראל והחזרת הריבונות עליהן לירדן. כמו כן, הוא הדגיש את עמדתה הקבועה של ירדן בעד הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה מזרח-ירושלים. בתום הודעתו, חברי הפרלמנט קמו והריעו. עם החלת הריבונות, דגל ירדן הונף באי השלום בנהריים.

יום לפני כן, לאחר תום הסכם החכירה שנחתם מול ירדן עם חתימת הסכם השלום לפני 25 שנה, נסגרה מובלעת נהריים והוחזרה לידי עמאן. מאות ישראלים הגיעו לאורך השבת לאי השלום, כדי להספיק לבקר באזור בפעם האחרונה. לאורך היום התקיימו במקום סיורים מודרכים.