נתניהו נגד הרצוג: אם תהיה מלחמת אזרחים - הדם יהיה על ידיו

פרסום ראשון: ראש הממשלה אמר את הדברים בשיחות סגורות לאחר שכעס על הנשיא שלא חיכה עם פרסום המתווה כפי שביקש ממנו. במקביל, יו"ר ועדת החוקה רוטמן הציג מתווה "מרוכך" לוועדה למינוי שופטים - שעדיין מקנה רוב לקואליציה למינויים הראשונים

זמן צפייה: 04:17

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשיחה סגורה כי אם תהיה מלחמת אזרחים  - הדם יהיה על הידיים של נשיא המדינה יצחק הרצוג - כך פורסם הערב (ראשון) לראשונה בחדשות 13. נתניהו כועס על הנשיא שלא המתין עם הצגת המתווה שלו, כפי שביקש ממנו.

נתניהו ביקש מהנשיא בשבוע שעבר שיחכה עם הצגת המתווה שלו עוד יום או יומיים, אך הנשיא הציג לראש הממשלה את המתווה כשהוא לא היה בשל ולטענתו גרם לכך שהלהבות יעלו.  מלשכת ראש הממשלה מסרו כי "מדובר בשקר מוחלט ונבזי".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: גרגורי באדו

בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הציע היום הצעה "מרוככת" למהפכה המשפטית באופן חד צדדי. לפי ההערכות מטרת המתווה היא לייצר תמונת ניצחון. ההצעה דומה למתווה "השרים לשעבר" שפורסם בחדשות 13 ביום שישי.

על פי הצעתו של רוטמן, בוועדה למינוי שופטים יהיו 3 שופטי בית משפט עליון, 3 שרים, 3 חבר כנסת מהקואליציה ו-2 מהאופוזיציה. עם זאת, הרוב הדרוש למינוי שופטים יהיה 6 - כלומר, רוב לקואליציה. לאחר שני המינויים בית המשפט העליון באוקטובר הקרוב תינתן זכות וטו לשופטים וגם וטו לאופוזיציה - אך רק לאחר המינויים הראשונים. השינוי לא יהיה תקף בערכאות הנמוכות שם ימשיך להיות רוב לקואליציה.

בתגובה להצעת רוטמן, חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד התרעמה בקבוצת הווטסאפ של הסיעה וכתבה שלא תגיע יותר לדיוני ועדת החוקה בעקבות "הכניעה" של היו"ר. נתניהו צפוי לבחון מחדש את גבולות הגזרה, הוא אמר בימים האחרונים שיש זמן לקבל החלטות עדיין - כלומר אם תהיה עצירה היא לא תהיה השבוע.