נתניהו: "מתווה הנשיא רק מנציח את המצב הקיים"

רגע לפני שעלה על המטוס בדרכו לביקור מדיני בגרמניה, ראש הממשלה הגיב למתווה הנשיא הרצוג ואמר כי סעיפים מרכזיים בו לא מביאים את האיזון הנדרש. סער: "דחיית מתווה הנשיא ע"י נתניהו מעידה על כשל מנהיגותי וקוצר ראות הסטורי"

זמן צפייה: 01:04

רגע לפני שעלה על המטוס בדרכו לביקור מדיני בגרמניה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (רביעי) ל"מתווה העם" שהוצג מוקדם יותר על ידי הנשיא יצחק הרצוג ואמר: "סעיפים מרכזיים במתווה של הנשיא רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש לרשויות בישראל. זו האמת המצערת".

"אני חושב שכל ניסיון להגיע להסכמה ולהידברות בוודאי הוא ראוי", הוסיף נתניהו, "ועל כן נציגי הקואליציה הלכו ונדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים להתדיינות אחת אפילו. לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה".

לאחר מכן נמסר בהודעה משותפת מראשי סיעות הקואליציה: "הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת. ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן. כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון".

Whatsapp Image 2023 03 11 At 1
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיב: "דחיית מתווה הנשיא הערב על ידי נתניהו מעידה על כשל מנהיגותי וקוצר ראות הסטורי. מתווה הנשיא בכללותו הוא רחב, מאוזן והגון ביסודו. האחריות המלאה תוטל על מי שיחמיץ את ההזדמנות למנוע קרע חריף בעם ישראל בשעה גורלית זו".

מוקדם יותר הגיב למתווה שר החינוך יואב קיש וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם הליכוד: כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס "מתווה העם". העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד למתווה הנשיא בחשבון הטוויטר שלו: "מברך את נשיא המדינה על מתווה העם. מדינת ישראל נקרעת לגזרים ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, בטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי. עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו".

"תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד", הוסיף לפיד, "כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "אני מברך את נשיא המדינה על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, ומניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ בינינו. סיעת המחנה הממלכתי תקבל את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן והקיים. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה: "מברכת את חברי, נשיא המדינה, שהבהיר שחוקי היסוד שלנו צריכים להתבסס על מגילת העצמאות וערכיה, ושההגנה על זכויות אדם הן בסיס מהותי לכל הסדר חוקתי ושמירה על הדמוקרטיה. לצערי, זכויות אדם ודמוקרטיה הן הדבר האחרון שמעניין את קואליצית נתניהו לוין רוטמן. מבחינתם, כפי שאמר רוטמן, זה רק מאבק על כח. הדחייה האלימה והמזלזלת של הקואליציה מלמדת שוב שהרצון של נתניהו, רוטמן והקואליציה היא לא ברפורמה משפטית אלא בהפיכה משטרית. נמשיך להיאבק בהפיכה ההרסנית הזאת בכל העוצמה ובכל הכוח. עד שננצח".

מפורום העסקים נמסר: "אנו, ראשי פורום העסקים המורכב ממנהלי ובעלי החברות הגדולות בישראל, תומכים ומגבים באופן מוחלט את מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג - 'מתווה העם'. מתווה הפשרה השלם שהוצע על ידי הנשיא מהווה פשרה הוגנת בין הצדדים ושומר הן על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והן על עצמאות מערכת המשפט. אימוץ מתווה זה יבטיח את המשך צמיחתה של הכלכלה הישראלית. אנו קוראים לאמץ באופן מיידי את מתווה הנשיא בשלמותו וזאת על מנת למנוע הידרדרות נוספת של המצב ולעצור את הקרע הנוראי שפוקד את העם. אנו מודים ומצדיעים לנשיא על הפעולה הנחרצת שתוצאותיה - 'מתווה העם'".

הנשיא הרצוג
הנשיא הרצוג מציג את ''מתווה העם''

לפי מתווה הנשיא, הוועדה לבחירת שופטית תכלול 11 חברים, בהם שלושה שרים, נשיא בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים, שלושה חברי כנסת, בהם חבר קואליציה ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות, וכן שני משפטנים נציגי ציבור, שימונו על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון.