דקות לפני פקיעת המנדט - נתניהו הודיע לנשיא: "עלה בידי"

יותר מחמישה שבועות אחרי שקיבל את המנדט להרכבת ממשלה, יו"ר הליכוד הודיע לנשיא הרצוג כי עלה בידו להרכיב את ממשלתו השישית. כפי שפורסם בחדשות 13, בן גביר יקבל זכות וטו בוועדת השרים לחקיקה - אך תהיה הגבלה על מספר הפעמים שהוא יוכל להפעיל אותה

זמן צפייה: 00:15

מתקרבים לממשלת נתניהו השישית: יותר מחמישה שבועות אחרי שקיבל את המנדט להרכבת ממשלה, ודקות לפני המועד האחרון - יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הודיע הערב (רביעי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג: "עלה בידי".

ראש הממשלה המיועד נתניהו אמר לנשיא הרצוג: "כבוד הנשיא, רציתי להודיע לך שבזכות התמיכה הציבורית העצומה לה זכינו בבחירות האחרונות, עלה בידי להקים ממשלה שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל, ואני מתכוון כמובן להקים אותה בהקדם האפשרי בשבוע הבא". הנשיא ענה: "אני מודה לך על ההודעה ומאחל לך הצלחה, וכמו שאמרת, החובה היא לפעול למען כל עם ישראל וכלל הציבור בישראל, ואני מקווה שכולכם תתגייסו למשימה הזאת".

הממשלה הבאה תורכב מסיעות הליכוד, ש"ס, אגודת ישראל, דגל התורה, הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם. כפי שפורסם בחדשות 13, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר יקבל זכות וטו בוועדת השרים לחקיקה, אך תהיה הגבלה על מספר הפעמים שהוא יוכל להפעיל את זכות הוטו.

שרי הליכוד יצטרכו להמתין ממש עד הרגע האחרון, שכן נתניהו הבין שברגע שימתח קו בין אחד מחברי המפלגה לתפקיד מסוים, חבריו יבינו מה נותר להם, ולכן הוא באופן עקבי מעדיף שלא לעסוק בכך עכשיו, וגם הודף פניות בעניין הזה. כנראה שאם הממשלה תושבע ביום שני הבא, חברי הליכוד יחלו להיפגש עם נתניהו במקרה הטוב החל מיום חמישי, ובמקרה הפחות טוב ממוצאי השבת.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם הקרב על החקיקה עדיין לא נגמר, אך הוא עובר למישור המשפטי. הייעוץ המשפטי של הממשלה הסתייג בצורה חריפה ביותר מחוק בן גביר שמשנה את פקודת המשטר, הייעוץ המשפטי של הכנסת, שהוא הרבה יותר מפוחד, גם הוא מסתייג, ונתניהו לא כופה על בן גביר שינוי מהותי של החוק, ומשמעות הדבר היא שהחוק עובר לבג"ץ. עם חוות הדעת שנמסרו בוועדה שדנה בחוק וההליך החפוז - זהו מקרה קלאסי של חוק שיחזור לכנסת תוך דרישה לתקנו.

בנוסף לכך, ישנו גם חוק דרעי, שהוא הרבה יותר קריטי לתיקון מבחינה פוליטית מפקודת המשטרה, וגם שם יש קייס לא פשוט בעמידה בפני בג"ץ בגלל האלמנט הפרסונלי ובגלל חוות הדעת שנמסרו בוועדות. זה כמעט נראה שנתניהו רוצה להשביע את הממשלה ואז לראות שבג"ץ עושה את מה שהוא לפעמים עושה ומחזיר את החוק לכנסת, ואז נתניהו יוכל לומר שזה לא בגללו - אלא בגלל בג"ץ.

יצחק גולדקנופף יו''ר דגל התורה ומשה גפני
משה גפני, יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הערב פורסם לראשונה במהדורה המרכזית נספח "השוואת תקצוב מוסדות החינוך", שהייתה אחת הדרישות של מפלגת יהדות התורה בהסכם בין הליכוד, ועל פיו "החל משנת 2023 יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי (לרבות מעונות, גני ילדים, בתי ספר, סמינרים, תרבותיים ייחודיים, רשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך, צהרונים, בית הספר של החופש, תכניות העשרה, הזנה, הסעות וכו')"

עוד על פי ההסכם, "שכר המורים הגננות והסייעות בחינוך החרדי יושווה לשכר בחינוך הכללי בכל רכיבי השכר, לרבות באמצעות תכניות אופק חדש ועוז לתמורה שיותאמו למגזר החרדי, ובכל עדכוני השכר (לרבות הסכמים קיבוציים). כמו כן, תושווה הזכאות לתכניות שונות כגון תכניות העשרה ושילוב. ככל שיש צורך בכך תקודם חקיקה שתאושר עד להעברת תקציב 2023. כלל התיקונים ייכנסו לבסיס התקציב ויעודכנו מדי שנה בהתאם לתקצוב כלל התכניות, התקציבים, והפעולות של משרד החינוך".

בנוסף, לפי ההסכם המפורט, גני הילדים יתוקצבו באופן מלא, מוסדות הפטור יתוקצבו לפי 55% מיחידת המימון של תלמיד בבית ספר רשמי, ומוסדות "המוכר שאינו רשמי" יתוקצבו לפי 75%. החרדים למעשה טענו כי התקצוב נשחק לאורך השנים בעקבות הסכמים ורפורמות שונות בחינוך הממלכתי שהעלו את התקצוב לבתי הספר הממלכתיים בעוד שיעור התקצוב של המוסדות החרדים נשחק, וכעת ההסכם יתקן זאת.