לקראת ממשלת נתניהו השישית: הקואליציה מתחילה לקדם את החקיקה

לאחר הודעת הליכוד על השגת כל החתימות הדרושות, יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע כי ההצבעה על מינוי יו"ר חדש תתקיים ביום שני הבא. הוועדה המסדרת תתכנס הבוקר לשם "הקמת ועדות מיוחדות לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה"

זמן צפייה: 02:57

"לפני זמן קצר קיבלתי בקשה חריגה של 64 חברי כנסת להעמיד על סדר היום הצבעה לבחירת יושב-ראש לכנסת ה-25", כך מסר יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי אמש (שני) בשעת ערב מאוחרת, זאת לאחר שבליכוד מסרו כי "כל סיעות המחנה הלאומי הגישו את החתימות להחלפת יו"ר הכנסת" והוסיפו כי חלה "התקדמות משמעותית בשעות האחרונות להקמת הממשלה".

"על כן, קבעתי כי ביום שני הקרוב 12.12 בשעה 16:00 עם פתיחת מליאת הכנסת תתקיים ההצבעה", הוסיף יו"ר הכנסת, "לצערי, על פי הפרסומים בתקשורת, הבקשה החריגה לבחירת יושב ראש הכנסת שלא במועד השבעת הממשלה, נועדה לקדם חקיקה שתאפשר לאנשים שהורשעו ונידונו למאסר על תנאי, לכהן כשרים. למרות הכאב העצום בידיעה שזו הכוונה של הקואליציה המתגבשת, אפעל בממלכתיות ובכיבוד רצון הבוחר והמליאה תכונס על פי החוק ופסיקת בג"צ בעניין".

המועמדים המובילים כרגע לתפקיד יו"ר הכנסת הם ח"כ אמיר אוחנה, אם לא ימונה לתפקיד שר החוץ, וכן ח"כ אופיר אקוניס, שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו סומך עליו. גם שמו של ח"כ יואב קיש הועלה כאפשרות לתפקיד, ונתניהו יצטרך כעת להחליט מי יהיה זה שימונה למחליפו של מיקי לוי.

יו''ר הכנסת מיקי לוי
יו''ר הכנסת מיקי לוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים גדעון סער תקף הבוקר את הבקשה להארכת המועד להקמת הממשלה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "העברת חתימות מפלגות גוש נתניהו להחלפת יו״ר הכנסת מעידה שהרכבת הממשלה הושלמה. בקשת נתניהו לנשיא לתוספת ימים לצורך זה היא אחיזת עינים. המטרה: העברת חוקים פרסונליים ובעייתים לפי דרישת שותפיו לפני הקמת הממשלה. לא לשם כך ניתנה הרשות לנשיא בחוק להארכת מועד. על הנשיא לדחות בקשת נתניהו".

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), תקף הבוקר מנגד את בג"ץ ואת מיקי לוי, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בג"ץ כינס את המליאה בצו מיוחד ביום חמישי כשהשמאל רצה להחליף יו"ר. מיקי לוי "הממלכתי" מתעכב ומורח למרות שאפשר להחליף את היו"ר היום או מחר. האנשים האלה לא יודעים מהי דמוקרטיה, ממלכתיות או התנהגות מכובדת. אופוזיציה למדינה".

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ יואב קיש תתכנס הבוקר ב-11:00 לשם "הקמת ועדות מיוחדות לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה" ו"הקמת ועדה מיוחדת זמנית לענייני קליטת עלייה". המשמעות היא שהקואליציה תתחיל לקדם את החקיקה בכנסת, ובמסגרת הדיון בהקמת ועדות מיוחדות יידונו בחוקי דרעי ועל ההיתכנות שיכהן כשר, "חוק" בן גביר שידון ברפורמות שהשר המיועד רוצה לקדם - וגם ב"חוק" סמוטריץ' שיתיר העברת סמכויות משמעויות אליו.

נתניהו, גפני, ליצמן, סמוטריץ, דרעי
נתניהו, גפני, ליצמן, סמוטריץ, דרעי

אמש דווח במהדורה המרכזית אודות פגישה משולשת שהתקיימה בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. הפגישה המשלושת הסתיימה ללא הסכמות, ובליכוד העריכו כי הממשלה לא תושבע עד חג החנוכה, שיחול בעוד כשבועיים.

נתניהו, דרעי וסמוטריץ' דנו בנושאים הקשורים לתקציבי משרד הפנים והבריאות. דרעי רוצה לוודא שאינו נשאר מאחור, ואחרי שוויתר על התיקים הבכירים שרצה לקבל, הוא לפחות יהיה "סגור" מבחינת תקציבים ורפורמות, ולא יצטרך לבקש דברים משר האוצר המיועד סמוטריץ' בכל פעם מחדש. לפי שעה נראה שסמוטריץ' מערים יותר קשיים מאשר נתניהו, אך ההערכה היא שניתן להגיע לעמק השווה בקרוב מאוד.