מטרת כחול לבן: להביא את נתניהו למשפט טרם הבחירות • לוח זמנים

מפלגתו של גנץ מתכוונת להקים את הוועדה כבר היום, ובמשך שבועיים לקיים את הדיונים במטרה להביא את הנושא להצבעה לפני יום הבוחר. מנגד, בליכוד יקיימו קרב התשה ויעתרו לבג"ץ על כל מהלך

זמן צפייה: 03:45

לאחר שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע אמש (ראשון) כי הוא לא ימנע הקמת ועדת כנסת שתדון בעניין בקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שיועמ"ש הכנסת קבע כי אין לו סמכות לעשות כך, בכחול לבן מתכננים לעשות הכל כדי לסיים את הדיונים לפני הבחירות.

במפלגתו של בני גנץ מתכוונים כבר היום, ועד סוף השבוע, להקים את ועדת הכנסת ולקיים בה במשך שבועיים או שלושה דיונים בחסינותו של ראש הממשלה, כשהמטרה שלהם היא לסיים אותם עד המחצית הראשונה של פברואר ולהביא את הנושא להצבעה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לקראת הדיונים בחסינות רה"מ: כך מתכננים בליכוד לעכב את ההליך

אדלשטיין: "חולק על עמדת יועמ"ש הכנסת, אך אסור להסית נגדו"

נתניהו נגד יועמ"ש הכנסת ורעייתו: "הם חושבים שאנחנו טיפשים?"

בני גנץ וביבי נתניהו
בני גנץ וביבי נתניהו | צילום: רויטרס,לע''מ

בליכוד לא מתכוונים לשבת בצד, ויקיימו קרב התשה על כל פרט ועל כל מהלך שתעשה כחול לבן. המפלגה תעתור לבית המשפט העליון ככל שתוכל, ותנסה לנצל את תקנון הכנסת כדי למשוך זמן ולהעביר את ההכרעה עד לאחרי הבחירות.

במקביל, בכחול לבן ינסו להפעיל מחדש את הכנסת ולהוציא אותה מאווירת הפגרה שבה היא נמצאת זה שנה, ולהקים את כל הוועדות – בריאות, חינוך, רווחה ועוד. המהלך הזה הוא חלק מקמפיין הבחירות שלהם, כאשר אם הליכוד ינסו למנוע את הקמת הוועדות, הרי שבכחול לבן יגידו שהליכוד מנסה למנוע ממדינת ישראל להתנהל כפי שצריך.

בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו | צילום: החדשות 13

כאמור, אדלשטיין התייחס אמש להחלטת היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, לפיה ניתן להקים ועדת כנסת שתדון בעניין בקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו: "אני אומר בצער שאני חולק על עמדת יועמ"ש הכנסת. לא אתן להפיכת הכנסת לזירה של תעמולת בחירות זולה של שום סיעה".

"אנחנו שבועות לפני הבחירות. כולם יודעים שוועדת הכנסת תהפוך לג'ונגל שיבזה את כבוד בית המחוקקים", אמר אדלשטיין. "כינוס הוועדה בעת הזו תהיה טעות קשה – אסור שהליך חשוב יהפוך לתעמולת בחירות פסולה".

"כל מי שחשב בתמימות שהיום אנחנו שמים סוף פסוק לאירוע בו אנחנו נמצאים, בוודאי טועה", אמר אדלשטיין. "בשעות הקרובות נמצא את עצמו בעוד צמתים ועם הצורך לקבל החלטות שישפיעו על המדינה בשנים הבאות. כל החלטה תשפיע על דורות של מחוקקים ואזרחים, ועל המערכת הציבורית בישראל. אני יודע שאדרש לעוד הרבה החלטות. בכל שנותיי פעלתי בממלכתיות ובשיקול דעת. ברצוני לומר, גם לתומכים הנלהבים ביותר של מתן חסינות לרה"מ וגם למתנגדים החריפים: כל החלטה שאקבל תהיה בהתאם לערכים שאני דוגל כל חיי ובהתאם לפסיקה משפטית קיימת".

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, פרסם את חוות דעתו - לפיה אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע את הקמת ועדת הכנסת. כמו כן, עמדתו של ינון היא שניתן לכנס את הוועדה המסדרת ואת המליאה בזמן פגרת בחירות, זאת לפי דרישת הממשלה או 25 חברי כנסת.

לפני כן, הליכוד הגישה עתירה לבג"ץ הדורש צו ארעי שימנע את פרסום חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת בנושא הקמת ועדת כנסת שתדון בעניין החסינות של ראש הממשלה נתניהו. זאת, כשעה לפני שינון צפוי לפרסם את קביעתו. בליכוד נטען כי "חוסר האיפוק מגדיל את החשש לניגוד עניינים, ופוגע קשות באמון הציבור בכנסת ובהליכים המעין שיפוטיים המתקיימים בה".

בעתירתו של ח"כ זוהר, נכתב כי דחיית פרסום חוות הדעת היא עניין של כמה ימים, ואילו פרסומה במועד שנקבע עלול להביא לבלבול. "מתן הסעד לא יגרום כל נזק למשיבים, לא מדובר בעניין שהמתנה של ימים ספורים בו תעלה או תוריד. לעומת זאת, אי מתן הסעד המבוקש עלול לגרום לבלבול, אי סדרים ולערעור אמון הציבור" .