נתניהו וגנץ סיכמו על הקמת ממשלת חירום: "שותפות גורל"

אחרי שהוכרז על הקמת ממשלת החירום, נשאו רה"מ, שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי הצהרות. נתניהו: "טבחו באנשינו, נשינו נאנסו. גורל המדינה מוטל על הכף. כל איש חמאס הוא בן מוות". גלנט: "זו התקפת הטרור הקשה ביותר מעולם; אנשים נשרפו בחיים, ילדים נרצחו. זו ברבריות שהעם היהודי לא חווה מ-1945". גנץ: "כולנו מגויסים, כולנו מחנה אחד"

זמן צפייה: 13:38

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ סיכמו היום (רביעי) על הקמת ממשלת חירום בעקבות מתקפת הפתע של חמאס שהובילה למלחמת חרבות ברזל. שעות לאחר מכן, נשאו נתניהו, גנץ ושר הביטחון יואב גלנטהצהרות. נתניהו אמר: "טבחו באנשינו, נשינו נאנסו. גורל המדינה שלנו מוטל על הכף. נעבוד יחד שכם אל שכם למען אזרחי ישראל. עברנו להתקפה. כל איש חמאס הוא בן מוות. נרסק ונחסל את חמאס כמו שדאע"ש חוסל". גלנט איים גם הוא: "נמחה את חמאס מעל פני האדמה. אירוע כזה לא ראיתי מימיי. זו התקפת הטרור הקשה ביותר שהייתה מעולם; אנשים נשרפו בחיים, ילדים נרצחו, זו ברבריות שהעם היהודי לא חווה מאז 1945". גנץ התייחס להקמת ממשלת החירום: "זו לא שותפות פוליטית, זו שותפות גורל. כולנו מגויסים, כולנו מחנה אחד".

"קבינט המלחמה" יכלול את נתניהו, גלנט וגנץ. איזנקוט ודרמר יהיו משקיפים. השרים הנוספים בקבינט המדיני-ביטחוני מטעם המחנה הממלכתי יהיו ח"כ חילי טרופר וח״כ יפעת שאשא ביטון (כמשקיפה). גנץ אמר זמן קצר לאחר מכן: "ישראל לפני הכול". בעקבות הקמת ממשלת החירום, הודיע נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי יאריך את כהונתו עד לתום המלחמה. הממשלה תושבע מחר בכנסת.

עיקרי ההסכמות:

- יוקם "קבינט ניהול מלחמה" עם שלושה חברים: ראש הממשלה, שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי. בנוסף, יכהנו רא"ל (במיל') גדי איזנקוט והשר רון דרמר כמשקיפים בקבינט ניהול המלחמה.
- מטעם המחנה הממלכתי יתווספו בסך הכול חמישה שרים ללא תיק לקבינט המדיני-ביטחוני (כשאחד מהם כמשקיף): בני גנץ, גדעון סער, גדי איזנקוט ושני שרים נוספים. זאת למשך תקופת המלחמה.
- יחשמר מקום בקבינט ניהול המלחמה לייו"ר האופוזיציה אם יצטרף.
- במהלך תקופת המלחמה לא יקודמו הצעות חוק או החלטות ממשלה שאינן נוגעות לניהול המלחמה. כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה.

ישיבת הקבינט בקריה
ישיבת הקבינט בקריה ביום שבת

שעות אחרי ישיבת ראשי הקואליציה אתמול, שבסופה נאמר כי "כל ראשי הקואליציה, בלי יוצא מן הכלל, תמכו בהקמת ממשלת חירום לאומית והסמיכו את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול להקמתה", נמסר אמש מהליכוד כי "ממשלת החירום מתקדמת בצעדים גדולים". השניים אמורים היו להיפגש אתמול בערב, אך נתניהו דחה את הפגישה להבוקר. הסיבה: התארכות ההתייעצויות הביטחוניות ודיוני הקבינט המדיני-ביטחוני.

לפני ישיבת ראשי הקואליציה פורסם בחדשות 13 כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יאמר לראשי הקואליציה: "אני בעד אחדות, למרות דעתי על בני גנץ, אבל לא אם זה כולל מטבחון מצומצם ופוליטיקות קטנות". מסביבתו של בן גביר נמסר: "שלא ידברו על הניסיון הרלוונטי של גנץ ואיזנקוט, ראינו את הניסיון שלהם. יש להם חלק".

בתגובה מסר השר מיקי זוהר: "בן גביר, זה לא הזמן לפוליטיקה. זה הזמן לממשלת אחדות מיידית ובלי תנאים שתוביל את עם ישראל לניצחון מכריע מול החלאות בעזה. מספיק לבזבז זמן על שטויות, עם ישראל נלחם על הקיום שלו". שר החקלאות אבי דיכטר הצטרף לקריאה של השר זוהר, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "איתמר בן גביר עצור. הגיע זמן אחדות עד הניצחון".

בישיבה אמר בן גביר: "מה פתאום שגנץ ואיזנקוט שמחזיקים בקונספציה ינהלו את המלחמה, שיבואו בלי תנאים", ואז יצא החוצה וזעם על ההודעות שיצאו בדבר התנגדותו. "מה אתם מתדרכים לי על הראש?", הוא אמר. השר סמוטריץ' אמר בישיבה: "היינו צריכים לעשות את זה לפני 48 שעות, צריך לעשות את זה בשביל הציבור". יו"ר ש"ס אריה דרעי הוסיף: "אין לנו בכלל אלטרנטיבה, זה חייב להתבצע".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: רויטרס

אתמול בבוקר התקיימה פגישה בין נציגי המחנה הממלכתי והליכוד, ובסופה נמסר מהמחנה הממלכתי כי הצעת המפלגה היא הקמת קבינט מלחה מצומצם שיכלול ייצוג משפיע לחבריה, בנוסף לשרים רלוונטיים מטעם ראש הממשלה, וכי עיקר סמכויות ניהול המלחמה יואצלו לגוף זה.

עוד הציעו במחנה הממלכתי כי הקבינט יורחב במידה שיצטרפו מפלגות נוספות מהאופוזיציה, וכי בתקופת כהונת ממשלת החירום לא תתקיים חקיקה בכנסת שאין לה קשר למלחמה. במחנה הממלכתי הדגישו כי אין להם דרישה למינויי שרים ביצועיים אלא רק לשרים ללא תיק למשך תקופת המלחמה בלבד. עוד נמסר: "בפגישה הועבר מסר, כי חברי המחנה הממלכתי וגנץ באופן אישי, יתנו גיבוי מלא לממשלה ולמערכת הביטחון בניהול המערכה, ויסייעו בכל מה שנדרש, בין אם מתוך הממשלה או מבחוץ".