בדרך לאחדות: "הושגו הבנות - סיכוי גבוה להודעה על חתימה הערב"

גורמים במשא ומתן בין כחול לבן לליכוד אמרו כי כעת עובדים הצדדים על "ניסוחים בלבד", וכי כבר בשעות הקרובות עשויות המפלגות להודיע על כך שיקימו קואליציה משותפת

זמן צפייה: 02:53

אחדות בצל קורונה: גורמים במשא ומתן בין כחול לבן לליכוד אמרו היום (שני) כי בין הצדדים "הושגו הבנות בכל הנושאים", וכי "העבודה כעת על ניסוחים בלבד. יש ‏סיכוי גבוה להודעה על חתימת הסכם קואלציוני עוד הערב".

מההסכם המתגבש עולה כי כל החלטה על סיפוח תחוייב באישור ממשלה וקבינט - מה שאומר שתהיה התחייבויות כתובה לפיה לא ניתן יהיה לעקוף את הממשלה באמצעות חקיקה פרטית בכנסת - שם לסיפוח יש רוב מוצק.

"הכניעה של גנץ בנושא הסיפוח היא החמורה מכולם", כתב יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בחשבון הטוויטר שלו, "משמעותה - חיסול כל סיכוי לשלום ויסודה של מדינת אפרטהייד עם אזרחים יהודים ונתינים פלסטינים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משבר הקורונה: בנק ישראל הוריד את הריבית במשק מ-0.25% ל-0.1%

בתי האבות מאיימים לעתור לבג"ץ: דורשים תקצוב למאבק בקורונה

סטודנטים לרפואה יוכשרו לטיפול בחולי קורונה מונשמים

גנץ ביבי
גנץ ביבי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, שתי המפלגות יצאו בהודעה משותפת לפיה שני ראשי המפלגות נפגשו הבוקר במטרה להגיע להבנות על הקמת ממשלת חירום לאומית. בהמשך, הוציאו הודעה נוספת שבה נכתב: "נדגיש כי המשא ומתן בעיצומו וברוח חיובית במטרה להקים ממשלת חירום לאומית מהר ככל הניתן".

מעט מאוחר יותר, יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר העבודה עמיר פרץ הודיעו על דיאלוג בין המפלגות להסדרת שיתוף פעולה בין הסיעות ובין המפלגות, "מתוך כוונה לאיחוד בין הסיעות". בהודעה נכתב כי "בהמשך, יוקמו צוותים שיעבדו על שיתוף פעולה פוליטי והיערכות לקראת מערכות בחירות בעתיד. ח"כ ניסנקורן וח"כ שמולי יפעלו לקידום נושאים אלה".

פגישתם של צוותי המו״מ של הליכוד וכחול לבן בכפר המכבייה
פגישתם של צוותי המו״מ של הליכוד וכחול לבן בכפר המכבייה | צילום: חדשות 13

אתמול טענו בליכוד כי גנץ "קיבל רגליים קרות" בנושא הסיפוח. לטענתם, גנץ הסכים לכך שרה"מ נתניהו יוכל להעלות את סוגיית הסיפוח שלושה חודשים מיום הקמת הממשלה, וכי עכשיו הוא שוב לא מסכים לזה.

מנגד, בכחול לבן טענו כי לא הייתה שום הסכמה בנושא, והפנו את תשומת הלב לכך שיש סוגייה נוספת שמהווה מחלוקת - סוגיית מינוי השופטים לעליון. כפי שדווח בחדשות 13, בליכוד מבקשים לקבל וטו על היכולת למנות שופטים לעליון, ובכחול לבן אף טוענים שהליכוד הציעה שבמשך חצי שנה לא ימונו שופטים לעליון בכלל. בליכוד טענו שהם יודעים שהם יוותרו על זה בסוף וכי הכול רק סביב הסיפוח.

כחול לבן, כאמור, מתקשים להגיע להסכמות עם הליכוד בנושא הסיפוח - שכן הצמד הביטחוני, גנץ ואשכנזי, טוענים כי הם לא יוכלו להתנער מעמדת מערכת הביטחון ביחס לסיכון של הסכמי השלום עם מצרים וירדן במקרה של סיפוח חד צדדי.