נתניהו: "לא נסכים לדרישות חמאס; הורדת דירוג האשראי - לא כישלון"

ברקע המחאות - נשא נתניהו הצהרה: "משמעות דרישות חמאס - תבוסה. לא נסכים. מי שמונע מאיתנו מלפעול ברפיח לא רוצה שננצח". על הצפון: "נחזיר את התושבים לבתיהם - בדרך מדינית או צבאית". בתשובה לחדשות 13 על הורדת דירוג האשראי: "לא כישלון, יעלה אחרי המלחמה"

זמן צפייה: 14:43

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (שבת) הצהרה לתקשורת ממשרדו בירושלים. הוא התייחס למגעים לעסקת חטופים: "דרישות חמאס הזויות ולא נסכים להן, משמעותן תבוסה לישראל", והבטיח: "נחזיר את תושבי הצפון לבתיהם – בדרך מדינית או צבאית". במענה לשאלת חדשות 13 באשר להורדת דירוג האשראי של ישראל ע"י חברת מודי'ס, אמר: "אני לא חושב שיש פה כישלון כלכלי. נתוני המאקרו של ישראל, ביחס למדינה שנמצאת במלחמה, הם טובים. גם התחזית השלילית נובעת מהמלחמה. לא כולם מבינים שננצח, אבל אתם תראו שאחרי המלחמה - הדירוג יעלה בחזרה".

נתניהו נשאל גם על מידור שרי קבינט המלחמה בני גנץ וגדי איזנקוט מהחלטתו שלא לאפשר למשלחת ישראל לשוב לשיחות בקהיר, חרף עמדת ראש שב"כ. הוא אמר: "זה היה בהתאם למדיניות קבינט המלחמה. ישראל הלכה כברת דרך במו"מ ולא קיבלה כלום זולת דרישות הזויות מחמאס בנוגע להר הבית, להפסקת הלחימה ולשחרור אלפי מרצחים. נעניתי לבקשת ביידן לשלוח משלחת לקהיר. סיכמנו בקבינט שהם ישבו וישמעו. לא היה שום שינוי מהדרישה הזאת".

רה"מ התייחס לשיחתו עם הנשיא ביידן בעניין הדיווח על תוכנית להקמת מדינה פלסטינית, שמקדמות ארה"ב ומדינות נוספת באזור. הוא אמר: "לא ניכנע לתכתיבים בינלאומיים להסדר עם הפלסטינים. הוא יושג אף ורק במו"מ ישיר בין הצדדים, וללא תנאי מוקדמים. נמשיך להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. אחרי טבח 7 באוקטובר - אין פרס גדול יותר לטרור, שימנע כל הסדר עתידי לשלום". הוא הוסיף: "אני משוחח עם מנהיגי העולם כל יום ואומר שנילחם עד הניצחון המוחלט, וזה כולל גם פעולה ברפיח - אחרי שנאפשר לאזרחים להתפנות לאזורחים בטוחים. מי שרוצה למנוע מאיתנו לפעול שם, אומר 'תפסידו במלחמה'".

רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים
רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממפלגת "יש עתיד" נמסר בתגובה על דברי נתניהו: "עוד מופע של רה"מ לא כשיר, שאיבד מזמן את אמון הציבור, וממשיך לברוח מאחריות על המחדל הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה. ההתפכחות וקולות לבחירות בהקדם כבר מגיעים מתוך ממשלתו וחברי מפלגתו של נתניהו. ישראל צריכה שינוי, בחירות הן צו השעה".

רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים
רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד תקף בחריפות את נתניהו על ניהול המלחמה ועל סוגיית החטופים, קרא לקבוע תאריך לבחירות, וטען: "אני במקומו - הייתי מתפטר". עוד ביקר את רה"מ על התנהלות הממשלה בראשותו שהביאה להורדת דירוג האשראי של ישראל. "זאת שערורייה שהייתה יכולה להימנע", אמר יו"ר ההסתדרות, שטען כי דירוג האשראי של המדינה הופחת "משום שרה"מ נתניהו מתעסק כל היום בהישרדות הקואליציה". את הדברים אמר בר-דוד לליאור קינן בכנס "שבתרבות" שנערך היום בבאר שבע.

אחרי שנתניהו הורה למשלחת ישראל בראשות ראש המוסד - לא לשוב לשיחות בקהיר, בחדשות 13 פורסם כי ראש שב"כ רונן בר אמר לרה"מ שנוכחות המשלחת בדיונים תוכל לרכך את עמדת חמאס - אך נתניהו סירב להחזירה. בר וגורמי המקצוע סברו שהגעת המשלחת תאפשר להפחית את מספר המחבלים שישראל תיאלץ לשחרר במסגרת עסקת חטופים. גנץ, איזנקוט וגלנט מודרו מקבלת ההחלטה בעניין.