נתניהו: "נשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ואז נעצור"

בריאיון לסוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג" אמר ראש הממשלה כי עשה לא מעט על מנת להגיע להסכמה אודות החקיקה המשפטית, והוסיף כי אחרי העברת ביטול עילת הסבירות הצעד הבא הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ולאחר מכן תופסק החקיקה

זמן צפייה: 02:56

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין היום (ראשון) לסוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג", קרא להרגעת השוק ואמר כי "נשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ואז נעצור את החקיקה".

עוד התייחס נתניהו בריאיון להשגת הסכמה רחבה לחקיקה המשפטית: "כבר עשינו לא מעט, עצרתי את החקיקה המשפטית לשלושה חודשים בשביל להשיג קונצנזוס גם מהצד השני - לצערי לא השגנו את זה. אחר כך העברנו חלק קטן מהרפורמה, ואז אמרתי שאני עדיין הולך לתת לזה מספר חודשים על מנת לנסות להשיג קונצנזוס. זה ככל הנראה יהיה בנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים".

נתניהו הוסיף בריאיון כי טרם דן בנושא קדנציה נוספת לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ונשאל עם הוא סומך עליו."בוודאי", השיב נתניהו, "אני מיניתי אותו". לאחר שנשאל האם יתמוך בו לכהונה נוספת, אמר: "עוד לא דיברתי איתו, אבל אני מתכוון לעשות זאת. אני הגנתי על עצמאותו ועל עצמאות בנק ישראל וזו תמשיך להיות המדיניות. אני אדבר איתו. את לא תאמיני לנו, אבל פשוט לא הייתה לנו ההזדמנות לדבר על זה". נתניהו הוסיף: "אני חושב שהוא היה נגיד בנק ישראל יוצא מן הכלל, ואני חושב שזו אפשרות שאני אצטרך לדבר איתו עליה".

"זו עובדה שמעולם לא התערבנו בעצמאות בנק ישראל, ולא נעשה זאת", הוסיף ראש הממשלה, "למעשה, אני חושב שהעברתי חוקים מסוימים שמגינים על עצמאות בנק ישראל. אני לא רוצה שהממשלה תתערב במה שהבנק צריך לעשות. אני תמיד מדבר עם הנגידים בחדר מרופד, חסין מרעש לגמרי, כך שאנחנו יכולים לומר אחד לשני כל דבר. אבל כשאני יוצא החוצה, אני תמיד נותן גיבוי לבנק ישראל".

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדברים בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו ממשיך במסע השקרים בעולם. להגיד ״נעשה שינוי בוועדה לבחירת שופטים ואז נפסיק״, זה כמו להגיד, "נמחק את הדמוקרטיה הישראלית לגמרי, נהרוס את הצבא, נהרוס את הכלכלה, ואז נפסיק".

מפלגת יש עתיד הגיבה לדברים בחשבון הטוויטר שלה, שם נכתב: "ממליצים לנתניהו לא לשקר באנגלית או בעברית. הסכמה רחבה אין לו, גם לא הסכמה בליכוד. ראש ממשלה בעוד מופע של שקרים חולשה (באנגלית)".

"כוח קפלן", מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, בתגובה לדבריו של נתניהו: "הנאשם נתניהו רוצה שופטים שפוטים - מהלך שיהפוך סופית את ישראל לדיקטטורה טורקית. כל זאת בניגוד מוחלט להסכם ניגוד העניינים שלו. כל ניסיון חקיקה שכזה יביא לחורבן מוחלט של מדינת ישראל. אנו נהיה על המשמר ונבלום כל ניסיון לשינוי בועדה. אנו קוראים ללפיד וגנץ להודיע עוד הערב שלא יקיימו שום מגעים עם מחריב ישראל נתניהו, המורד בשלטון החוק".

מ"מטה המאבק" נמסר: "שוב ושוב שיקר נתניהו לאזרחי ישראל, למנהיגי העולם וראשי חברות דירוג האשראי שמהלכים משפטיים יקודמו רק בהסכמה רחבה - אבל הרמאי הגדול בתולדות ישראל נחוש לשרוף את המדינה. בעקבות דברי הרודן, נחריף את ההתנגדות והיא תפגוש אותו ואת חברי ממשלתו בכל מקום אליו יגיעו. הנאשם וממשלת החורבן בראשותו יזכרו לדראון עולם כמי שהובילו את מדינת ישראל לשפל הנורא בתולדותיה, אבל הציבור הישראלי לא יאפשר להם להחריב את ביתו היחיד".

בג''ץ דן בחוק הנבצרות, העליון
בג''ץ דן בחוק הנבצרות

נזכיר כי בג"ץ הוציא היום צו על תנאי לחוק הנבצרות והודיע כי יתקיים דיון בהרכב מורחב של 11 שופטים. הדיון יתקיים ב-28 בספטמבר. צו על תנאי אינו מקפיא את כניסת החוק לתוקף והוא ניתן רק על עניין התחולה המיידית, ומשמעותו היא שכעת החובה מוטלת על הכנסת לנמק מדוע החוק ייכנס מיד לתוקף ולא בכנסת הבאה, במקום שהחובה תהיה על העותרים.

בתנועה לאיכות השלטון הגיבו להחלטה: "לצערנו הרב בשנה האחרונה הפכה החקיקה הפרסונלית לנוהל של קבע בכנסת - אשר פעם אחר פעם משנה ומתקנת חוקי יסוד על מנת להתאים לצרכים הרגעיים של נאשמים בפלילים ועבריינים מורשעים. אנחנו מברכים על ההחלטה של בית המשפט הנכבד שמנסה בכוחותיו הדלים לשמר את כללי המשחק הדמוקרטיים בישראל, ותוך שהוא שומר על כבודה של הכנסת אשר כבר מזמן לא שומרת על הכבוד של עצמה".