יתקפל או יעבור הלאה? גובר הלחץ על נתניהו להמשיך בחקיקה

עם האיום של שר התרבות זוהר והצטרפותו ללוין, גובר הלחץ על רה"מ לקדם שוב את החקיקה המשפטית - בעוד השיחות בבית הנשיא נמשכות. על פי ההערכות נתניהו לא יפעל בנושא, אלא אם ירגיש שיש חשש ליציבות הממשלה שלו

זמן צפייה: 03:13

הלחץ מצד הקואליציה על ראש הממשלה בנימין נתניהו לחוקק את המהפכה המשפטית גובר היום (שישי) עם אמירתו של שר התרבות מיקי זוהר שאיים להתפטר "אם הרפורמה מתה". זוהר מצטרף לאיומים קודמים של שר המשפטים יריב לוין בעניין, אך ההערכות הן שנתניהו לא ימהר לעשות צעד כזה - אלא אם יחשוב שישנה סכנה אמיתית ליציבות הממשלה.

בריאיון שישודר מחר ב"מטה המרכזי" אמר זוהר כי ישקול להתפטר אם הרפורמה לא תחוקק. ההערכה היא, כאמור, שאם נתניהו יעריך שהקואליציה שלו מתערערת עד כדי סכנת הפלת הממשלה הוא עלול לקחת את הסיכון של ההתנגשות המחודשת כפי שהיה בשיא המחאה - בחודשים פברואר-מרץ האחרונים.

Whatsapp Image 2023 06 02 At 2
השר לוין והשופטת חיות בפתיחת בית משפט שלום בקצרין | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

על פי חלק מהפרשנויות, התפטרות של לוין לא תביא בהכרח להפלת הממשלה - וגם התפטרות נוספת של זוהר. מי שאכן יכול להוות סכנה ליציבות הן השותפות הקואליציוניות. נתניהו יוכל לספוג מהלך של לוין, אך הוא יעשה כל מאמץ למנוע ממנו להתפטר וכל עוד הוא יאמין שביכולתו לעשות את זה - לא יקודמו נושאים חשובים מהרפורמה המשפטית.

במקביל, נמשכות ההכנות בכנסת לקראת ההצבעה על הוועדה למינוי שופטים. לוין שוקל להקים ועדה, כפי שהוחלט בשיחות בבית הנשיא, אבל בתור שר המשפטים הוא יכול למנוע ממנה להתכנס. ישנה הערכה שהוא ינצל זאת על מנת לשכנע את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות להסכים למיוניים שלו.

Whatsapp Image 2023 05 07 At 1
שר התרבות מיקי זוהר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם זאת, ככל הנראה הסיכויים לכך אפסיים. השופטת חיות לא צפויה להסכים איתו על מינויים לעליון בגלל איומים שלא ימונו שופטים. במערכת המשפט מאמינים שהרפורמה האמיתית שצריכה לקרות היא מינוי שופטים. כרגע  במערכת חסרים 16 שופטים.

החלטתו של שר המשפטים תוקעת את המערכת, שכן ישנו מחסור ושופטים נוספים צפויים לעזוב עד סוף השנה. על אף זאת, לוין אינו מביע עניין במינוי שופטים והוא סירב לחתום על צעדים נוספים שקשורים למערכת המשפט בטענה שיש לחכות שהרפורמה המשפטית תעבור.