"נאור משתמשת בחרם כמו אויבינו"

מכתבה של נשיאת בית המשפט העליון לשרת המשפטים שקד מעורר סערה במערכת הפוליטית. השר לוין תקף

המכתב יוצא הדופן ששלחה הבוקר (חמישי) נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור לשרת המשפטים איילת שקד מעורר תגובות רבות וסוערות במערכת הפוליטית. אל מול חברי כנסת מהשמאל שמיהרו להתייצב לצד נאור, שר התיירות יריב לוין (ליכוד) מותח ביקורת חריפה על נשיאת העליון.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת בית המשפט העליון, שממנו עולה כי לראייתה בית המשפט אינו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית", אמר לוין. "הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות, בו משתמשים אויבינו כאשר הם מנסים לכפות עלינו מהלכים הפוגעים במדינת ישראל ובחוסנה".

גם שר החינוך נפתלי בנט גיבה את חברת מפלגתו. "יש התערבות הולכת וגוברת של אקטיביזם של מערכת המשפט", אמר בנט. "הגיע הזמן שהמחוקקים יחוקקו והשופטים ישפטו".

לדעה זו הצטרף גם ח"כ יהודה גליק (ליכוד): "אין יותר איום בהתערבות בחקיקה ממכתב שכולל משפט 'אין אנו מתכוונים להתערב בחקיקה'. אנו זקוקים לשרת משפטים עם עמוד שדרה, המכבדת את בית המשפט אך לא כנועה בפניו".

גם השר לשעבר גדעון סער, שהעביר את התיקון לחוק הנוכחי ב-2008, טען בראיון לגלי צה"ל שהמכתב ששיגרה נאור הוא שגיאה. "אני חושב שהנשיאה טעתה הבוקר", אמר סער. "היא הגיבה על שגיאה בשגיאה משלה". עם זאת, תקף סער את הצעת התיקון החדשה של ח"כ אילטוב: "אם אנחנו רוצים מגוון הדרך לעשות זאת היא בפשרה", אמר.

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) תקפה את שרת המשפטים שקד בעקבות המשבר. "מול כוחנות הרסנית צריך צעדים חריגים", אמרה. "הניסיון להטיל לחץ על שופטי העליון לא היה צריך לבוא לעולם. שמירה על עצמאות בית המשפט זה אינטרס ציבורי".

"ההודעה החריגה של הנשיאה נאור היא תגובה מתבקשת להתנהלות הפרועה וההרסנית של השרה שקד כלפי מערכת המשפט", אמרה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני). "שקד מערערת קשות את יסודות שלטון החוק של ישראל, ובל תתפלא כאשר ראשי המערכת מאותתים לה כי לא עוד".

"בית המשפט העליון הוא שומר הסף של מדינת ישראל שמגן על אזרחי המדינה מפני הממשלה ההרסנית הזו", ציינה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה. "הניסיון למנוע משופטי העליון להשתמש בזכות הווטו הוא הדרך האלימה של הממשלה לפגוע בהפרדת הרשויות. נילחם בזה בכל הכוח".