משברים, זעם - ופריצת הדרך: אחורי הקלעים של המו"מ לשחרור נעמה

בכירים ישראלים המעורים במגעים סיפרו לחדשות 13 על הצעדים שנעשו למען החזרת הצעירה ארצה, בהם שחרור אסירים דרוזים • גורם ישראלי: פוטין לא היה פוגש את אמה אם לא היה מתכוון לקדם השחרור

זמן צפייה: 06:23

המגעים בין ישראל לרוסיה על שחרורה של נעמה יששכר ידעו בחודשים האחרונים שורה של משברים - עד שהגיעה פריצת הדרך הנוכחית. בכירים ישראלים המעורבים במגעים החשאיים סיפרו היום (רביעי) לחדשות 13 על מה שהתרחש מאחורי הקלעים. בתוך כך, בכיר ישראלי התייחס לפגישה המתוכננת של אמה של נעמה עם פוטין, ואמר כי הנשיא הרוסי לא היה פוגש אותה אם לא היה מתכוון לקדם את השחרור.

גזר הדין של נעמה יששכר, שנדונה באוקטובר לשבע שנות מאסר וחצי, עורר כעס רב בישראל - והביא להעברת מסרים חריפים ביותר מלשכת ראש הממשלה לקרמלין. עם זאת, הרוסים המשיכו את המגעים בנושא מול ישראל כדי לנסות ולמצוא פתרון.

חודש לאחר מכן, כשאלכסיי בורקוב, ההאקר הרוסי שאת שחרורו דרשו הרוסים, עלה על המטוס לארצות הברית – המגעים בין ישראל לרוסיה בנוגע לשחרורה של נעמה יששכר התפוצצו. המשבר היה עמוק ובכירים ישראלים שהיו מעורבים במגעים סיפרו שהרוסים רתחו. המסר הרוסי היה: "אנחנו הולכים לקראתכם כל הזמן וכשפעם אחת צריכים אתכם אתם לא שם", סיפר בכיר ישראלי לחדשות 13.

עוד בחדשות 13:

גורם בקרמלין: פוטין ייפגש מחר עם אמה של נעמה יששכר

מחווה לשחרור נעמה: י-ם פעלה להסדרת בעלות רוסית על מתחם בשטחה

"מרגש אותי": תשובת נעמה יששכר לישראלי ששלח לה מכתב לכלא

נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב | צילום: חדשות 13

הרוסים כעסו במיוחד על כך שהם הסכימו לדון עם ישראל על שינוי החלטה של מערכת המשפט הרוסית, בעוד שישראל סירבה לדון על שינוי החלטה של מערכת המשפט הישראלית. הכעס העיקרי היה בקהילת המודיעין הרוסית שמאוד רצתה את שחרורו של בורקוב. מנקודה זו קהילת המודיעין הרוסית רבת העוצמה וההשפעה לחצה על הקרמלין לא לשחרר את נעמה יששכר. מהרגע הזה הרוסים ניתקו מגע ולא הסכימו לדון יותר בעניינה של נעמה יששכר.

משבר חמור נוסף ביחסים אירע בעקבות החזרת גופתו של נעדר קרב סולטן יעקוב זכריה באומל בחודש מארס 2019. הרוסים ביקשו מחווה בדמות שחרור אסירים סורים ודרוזים, וישראל אכן שחררה שני אסירים - אבל את האסירים הלא נכונים.

הסיבה לתקלה הייתה כנראה קצר בתקשורת ולא מהלך מכוון בכוונת זדון, אבל הרוסים לא האמינו ורתחו על ישראל. לפני כשבועיים שוחררו לבסוף שני האסירים הנכונים - דרוזים מרמת הגולן, שאחד מהם הורשע בריגול עבור סוריה.

בנימין נתניהו ונעמה יששכר
בנימין נתניהו ונעמה יששכר | צילום: רויטרס

בניסיון להביא לפיוס בין ירושלים למוסקבה החלו לפעול שני ערוצי משא ומתן - מאיר בן שבת היועץ לביטחון לאומי מול הקרמלין, והשר זאב אלקין מול משרד החוץ הרוסי והשגריר בישראל. בכיר ישראלי אמר לחדשות 13: "הבנו שצריך לנקות שולחן מול הרוסים".

מכאן החלו בן שבת ואלקין לגבש חבילת מחוות בנושאים שהטרידו את מוסקבה. רוב הנושאים היו טכניים ופרוצדורליים ובראשם הייתה הבעלות על חצר אלכסנדר בעיר העתיקה בירושלים. ב-30 בדצמבר, אחרי שנים של גרירת רגליים ומתחת לרדאר, רשם משרד המשפטים את המתחם על שמה של הפדרציה הרוסית.

הרוסים עקבו אחרי המחוות שישראל החלה לבצע והבינו שבירושלים עושים מאמץ. בקרמלין גם הבחינו בכעס הרב שהפרשה מעוררת בדעת הקהל הישראלית ובעיסוק התקשורתי הנרחב בסוגיה. הם הבינו שלא ניתן להתעלם מהנושא ושפרשת נעמה יששכר הפכה למשקולת על היחסים בין המדינות. בכירים ישראלים ציינו כי בשבועות האחרונים הרוסים החלו להתרכך והאווירה מכיוונם השתנתה. המסר הרוסי החדש היה: "מבינים שצריך לפתור את הנושא". פוטין גם אמר את זה לנתניהו בשיחתם האחרונה.

מחר תיפגש אמה של נעמה בפעם הראשונה עם הנשיא פוטין בירושלים, בשאיפה לשמוע מתי נעמה תשוב הביתה. טרם ברור מה פוטין יגיד מחר, וגורמים ישראלים רבים מסרו לחדשות 13 שיכול להיות תרחיש שבו הפגישה תסתיים והנשיא יצהיר על החלטתו רק עם חזרתו לארצו.