לשכת בן גביר: השרים אישרו החלת מעצרים מנהליים על מבקשי מקלט

בישיבה המיוחדת בעקבות הפרות הסדר בדרום ת"א, ביקש השר לאפשר מעצרים מנהליים למבקשי המקלט - ולפי הודעת לשכתו הבקשה עברה. בנוסף, העלה דרישה לחוקק פסקת התגברות לחוק כבוד האדם וחירותו - ובכך להחריג את מבקשי המקלט ממנו

Whatsapp Image 2023 09 03 At 0
מעצר מבקש מקלט בתל אביב במהומות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר האירועים אתמול בדרום תל אביב, שהביאו לפציעתם של 170 מפגינים ושוטרים במחאות אלימות של מבקשי מקלט מאריתראה, הממשלה התכנסה הבוקר (ראשון) לישיבה מיוחדת סביב עניין מבקשי המקלט. בתום הדיון פרסמה לשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי אושרה דרישתו לביצוע מעצרים מנהליים במבקשי המקלט.

לפי הנתונים שפורסמו, ישנם 52 עצורים במשטרה, רובם הגדול על עבירות קלות כמו הפרות סדר. לפי בקשתו של השר, רוב העצורים ימשיכו ייעצרו מנהלית ברף נמוך של ראיות. זאת, תוך שימוש בחוק משמורת על מסתננים. החוק לא היה בשימוש בשנים האחרונות והוחלט לבקשתו לעשות בזה שימוש ולעצור מינהלית.

השר דרש בנוסף למעצרים המנהליים את החרגת מבקשי המקלט מחוק כבוד האדם וחירותו בעזרת פסקת התגברות. הדרישה של השר מגיעה לאחר הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול, לפיה "ייבחן גירוש של גירוש המסתננים שהתפרעו בהפגנות". בנוסף, הודיע נתניהו על כינוס ועדת השרים המיוחדת הבוקר. כמו כן, השרים אישרו הבוקר את נסיעתו של נתניהו לקפריסין וקבעו את שר המשפטים יריב לוין כממלא מקומו.

Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90

אמש הגיב השר לוין לאירועים והפנה אצבע מאשימה אל בג"צ: "אם למישהו היה ספק למה הרפורמה כל כך חשובה ועל מה אנחנו נאבקים, הוא קיבל היום תשובה מוחצת לכך. אנחנו נאבקים על היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית; על זכותם של תושבי דרום תל אביב ואילת לחיות חיים בטוחים; על כך שדרום תל אביב לא תהפוך למערב הפרוע. הממשלה הובילה והכנסת חוקקה במהלך השנים חוקים רבים שנועדו להתמודד עם תופעת המסתננים, אבל בג"ץ פסל מהלכים אלה שוב ושוב".

Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
ניידת משטרה שנפגעה בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המהומות החלו אתמול בשעות הבוקר, כשמאות מבקשי מקלט מאריתריאה שמתנגדים למשטר בארצם, הגיעו למחות בעקבות אירוע של שגרירות אריתריאה בישראל - שהיה אמור להתרחש. המשטרה ניסתה למנוע מהם להתקרב ובעקבות זאת התפתחו עימותים שכללו ניפוץ חלונות, יידוי אבנים - וירי חי של שוטרים שהרגישו סכנה לחייהם.

המחאה הפכה כמעט מיד לאלימה, כשמאות מפגינים עם אבנים ואלות הציתו מועדון והשחיתו בתי עסק וניידות משטרה. התוצאה העגומה: יותר מ-170 פצועים פונו לבתי החולים, שם נכנסו למתכונת חירום של אירוע רב-נפגעים. כ-20 מהפצועים במצב קשה. בין הפצועים גם כ-49 שוטרים, רובם במצב קל. מאות שוטרים וכוחות מג"ב נפרסו בדרום תל אביב והשתמשו ברימוני הלם, כדורי גומי וירי חי כדי לעצור את המתפרעים. אחרי שעות - המשטרה הצליחה להשתלט על האירוע והעימותים נרגעו.