אושר החוק שימנע את הוצאת רה"מ לנבצרות, עתירה נגדו הוגשה לבג"ץ

‏61 בעד ו-47 נגד: חוק הנבצרות אושר בקריאה שנייה ושלישית במליאה. בתום ההצבעה נראו נתניהו ולוין מחויכים ולחצו ידיים בסיפוק. לפיד: "הקואליציה העבירה חוק פרסונלי כמו גנבים בלילה". ליברמן: "נגיש עתירה לפסילה, לא ניתן למדינת ישראל להפוך למונרכיה". עתירה נגד החוק הוגשה לבג"ץ

זמן צפייה: 01:29

בליץ החקיקה נמשך: התיקון לחוק יסוד: הממשלה - "חוק הנבצרות" - שתכליתו למנוע את הוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות עבר בלילה (בין רביעי לחמישי) בקריאות שנייה ושלישית בכנסת. ‏61 הצביעו בעד מול 47 מתנגדים. בתום ההצבעה נראו נתניהו ושר המשפטים יריב לוין מחויכים ולחצו ידיים בסיפוק.

החוק הופך כאמור את הוצאתו של ראש הממשלה למצב של נבצרות לכמעט בלתי אפשרית. לפי הצעת החוק, הוצאה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו ראש הממשלה יודיע בעצמו שאינו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה ידרשו זאת.  במצב הזה תובא הבקשה להצבעה שתדרוש רוב של 80 חברי כנסת. בתוך כך, ההצבעה על החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים נדחתה לשבוע הבא.

לפי החוק, אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים, יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה במקרה זה תעמוד בתוקפה שלושה ימים ותובא לאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחבריה, ואם החלטת הממשלה ניתנה מטעמי בריאות, תהיה החלטת ועדת הכנסת גם על יסוד חוות דעת רפואית וועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע שהנבצרות תמשך לא יותר משבעה ימים מיום החלטת הממשלה; כן מוצע כי אם ראש הממשלה לא יגיש חוות דעת רפואית בהתאם לכללים שקבעה ועדת הכנסת יראו אותו כאילו הודיע על נבצרותו.

"סיום נבצרותו הזמנית של ראש הממשלה, אם זו נקבעה על-ידי הממשלה ואושרה על ידי ועדת הכנסת וכן הארכת תקופת הנבצרות, תיעשה בהחלטה של ועדת הכנסת ואם נקבעה הנבצרות מטעמי בריאות - על יסוד חוות דעת רפואית. לבסוף, מוצע כי הוראות בדבר כינוס הכנסת או הוועדות בזמן פגרה לא יחולו לעניין זה", נקבע.

בדברי ההסבר נכתב: "בשל ההשלכות של קביעת קיומה של נבצרות של ראש הממשלה, כאשר הקביעה מתקבלת בניגוד לדעתו, כאשר הוא כשיר פיזית ונפשית לתפקידו, משמעותה הדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על-ידי נציגי העם ובעודו זוכה לאמון הכנסת. כלומר, קביעת נבצרות ראש הממשלה היא בפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי.

"על כן, תיקון זה נועד להבהיר שנבצרותו של ראש הממשלה מלמלא את תפקידו יכולה להתרחש אך ורק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. כלומר, בשל מצב בריאותי קשה או בשל מצב קיצוני אחר (דוגמת ניתוק קשר ממושך או שבי), המגביל קיצונית או מונע כליל, פיזית או נפשית, את יכולת התפקוד של ראש הממשלה. לאור משמעותה של ההכרזה על נבצרות כהדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על ידי נציגי העם, בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה וכי החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב על העברת החוק: "כמו גנבים בלילה, העבירה עכשיו הקואליציה חוק פרסונלי מגונה ומושחת נגד שמועה מופרכת על נבצרות. ידעו אזרחי ישראל - רגע לפני החגים, בזמן שיוקר המחייה מזנק, שוב נתניהו דואג רק לעצמו".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי סיעתו "תגיש עתירה לבית המשפט העליון לפסול את חוק הנבצרות. לא נאפשר למדינת ישראל להפוך למונרכיה של משפחת נתניהו".

שעות אחרי שאושר החוק בכנסת, התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ נגדו. עו"ד ד"ר אליעד שרגא אמר: "נתניהו וקואליציית המושחתים שלו מנסים כל תרגיל אפשרי בניסיונותיהם להימלט מאימת הדין. בגאוותם הם בטוחים שהם מעל לחוק, אבל מדינת ישראל וחוקיה חשובים וחזקים מהם". זהו חוק פרסונלי החותר תחת הבסיס המשטרי בישראל לפיו הרשות השופטת מאזנת ובולמת את הרשות המבצעת והרשות המחוקקת – וכינונו הוא מעבר נוסף אל דיקטטורה". עוד טוענת התנועה נגד תחולתו המידית של התיקון, בטענה כי הוא "יוצר תקדים חדש ומסוכן – ככל שלא עולה בידי מי שאוחז בראשות הממשלה לשנות את ההסדרים החוקתיים, כך הוא הולך ומשנה אותם בהתאם לנוחיותו, נוכח הרוב המזדמן שברשותו".