סטרוק: "אסור לכפות על רופא לטפל אם זה נוגד את אמונתו הדתית"

חברת הכנסת מטעם הציונות הדתית, העתידה להתמנות לשרה למשימות לאומיות, התראיינה לרשת ב' סביב תיקון החוק למניעת אפליה, שיאפשר אי-מתן שירותים על רקע פגיעה באמונה הדתית, וטענה כי במקרים מסוימים האמונה הדתית צריכה לגבור על ערך השוויון. נתניהו הגיב כי הדברים של סטרוק "אינם מקובלים עליי, ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים"

זמן צפייה: 17:35

חברת הכנסת המיועדת למשרד למשימות לאומיות אמרה הבוקר (ראשון) בריאיון לקרן נויבך ברשת ב', כי "רופא או רופאה שצריכים לתת טיפול כזה או אחר שנוגד את אמונתם הדתית, כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת את השירות הזה – אין לכפות עליו". נתניהו בתגובה: "לא מקובל עליי, ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים". מנהלי בתי חולים אמרו לחדשות 13: "קשקוש, מחוייבים לשבועת הרופאים".

סטרוק שוחחה עם נויבך על התיקונים שהם מעוניינים לעשות לחוק, ואמרה: "בבסיס, חוקי איסור האפליה לא נועדו כדי להגיע למקרים מוזרים כפי שקורה היום, אבל משפטנים הביאו אותנו עד הלום". סטרוק הסבירה כי התיקונים נוגע מבחינתם לשלושה היבטים: לאפשר הפרדה מגדרית באירועים בהם הציבור מעוניין בכך באופן שלא ייחשב כאפליה, בניית שכונות מגורים לציבור הדתי, באותו אופן שכיום בונים עבור ציבור ערבי בדואי או חרדי, כך לדברי סטרוק, והאחרון "נוגע לחופש של אדם להימנע מפעולות שנוגדות את אמונתו ואת ההלכה שהוא מחויב אליה", כך הסבירה סטרוק בריאיון.

ח''כ אורית סטרוק
ח''כ אורית סטרוק | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

"אין עניין של ניכור כלפי אדם", אמרה חברת הכנסת, "אבל כשיש פעולות מסוימות שלטעמי הן אסורות, לאו דווקא באירוע של להט"ב אלא גם להניח עץ אשוח במקום ציבורי - לבוא ולרמוס ברגל גסה את האמונה הדתית וההלכה ולהגיד שהיא נחשבת לאפליה - זה לא יהיה". עוד הוסיפה סטרוק: "אנשים נהרגו ונשחטו בהמוניהם כדי לא לעבור על דתם, לא יכול להיות שהמדינה שהעם הזה הקים תקרא להלכה הדתית אפליה, זה לא ייתכן ברמת העיקרון".

כאשר הציבה בפניה המראיינת קרן נויבך סיטואציה שבה בית חולים לא מאפשר טיפולי פוריות לנשים שאינן נשואות, סיטואציה שהתרחשה בעבר בבית חולים לניאדו בנתניה, אמרה סטרוק כי היא לא מכירה את הנושא מספיק אך הוסיפה כי "רופא או רופאה שצריכים לתת טיפול כזה או אחר שעומד בניגוד לאמונתו הדתית, כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת את השירות הזה, אין לכפות עליו".

נבחרת הציונות הדתית
נבחרת הציונות הדתית | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

לאחר מכן סטרוק הוציאה הודעה וניסתה להרגיע את הרוחות: "אף אחד לא מתכוון להפלות לרעה להט"בים בגלל עצם זהותם או הזדהותם. לא בטיפול רפואי, ולא בשום שירות אחר. להט"בים הם בני אדם, וראויים לכבוד ולאהבה כמו כל אחד. בראיון לקרן נויבך הדגשתי זאת, כמובן. לא מדובר בכלל על זהות המטופל אלא על מהות הטיפול אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא יאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל".

עוד הוסיפה סטרוק: "כי במדינת ישראל, שהוקמה אחרי 2,000 שנות גלות בזכות יהודים שמסרו את נפשם (כפשוטו: נשחטו, נתלו, נשרפו על המוקד ועונו עד מוות) למען קיום התורה, לא יכפו על יהודי מאמין לעבור על ההלכה. אני בטוחה שרוב עצום בעם מסכים עם האמת הפשוטה הזו, ומזדהה אתה. בטח בחנוכה, החג שהתחיל ממרד נגד כפיה אנטי - דתית. ובשביל אלה שעדין קשה להם - תעשו תרגיל הדמיה פשוט, ותלבישו את העקרון הזה על שותפיכם ממועצת השורא. תגלו שפתאום עקרונות דתיים ואמוניים נעשים איכשהו קלים יותר לבליעה".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הגיב וכתב: "דבריה של ח"כ אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל".

במשרד הבריאות בחרו שלא להגיב על דברי אורית סטרוק "בשל אופיים הפוליטי". מנהלי בתי חולים אמרו לחדשות 13: "דבריה של סטרוק זה קשקוש. מחוייבים לשבועת הרופא, וכך גם כל הרופאים והרופאות שמועסקים אצלנו. מטפלים בכולם: להט"בים, חרדים, ערבים".

ח''כ אורית סטרוק בכנסת
ח''כ אורית סטרוק בכנסת | צילום: מירי צחי

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופסור ציון חגי, אמר לחדשות 13 בתגובה לדבריה של סטרוק: "נתנגד לכל חוק שיערב פוליטיקה או התערבות בשבועת הרופאים - שלה המחויבות העליונה שלנו בתור רופאים". מנגד, גורמים במערכת הבריאות מזכירים כי כבר היום יש אפשרות חוקית לרופאים להימנע מפעולות רפואיות שנוגדות את אמונתם הדתית כמו הפלה.

שר הבריאות היוצא, ניצן הורוביץ, שיוחלף ככל הנראה על ידי אריה דרעי, אמר: "הכוונה להכניס אפליה למערכת הבריאות והטיפול הרפואי על בסיס מוצא, צבע עור, דת, או מין - מעוררת חלחלה. אפליה כלפי מטפלים ומטופלים עומדת בניגוד מוחלט לכללים הבסיסיים של מערכת הבריאות ושל חברה אנושית שפויה. מערכת הבריאות תמשיך להיות המערכת המעורבת והמגוונת ביותר, ללא שמץ של גזענות ואפליה - עם יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, נשים וגברים, להט"בים, עשירים ועניים - כמטופלים ומטפלים".

לצד סטרוק, גם חברה לסיעה ח"כ שמחה רוטמן התראיין הבוקר לתוכנית של קלמן וליברמן ברשת ב' והסביר את המניעים לתיקון החוק: "אני מאמין שכל אדם זכאי לעשות בעסק הפרטי שלו כרצונו בלי שום מעורבות של המדינה משום שיקול - אלא אם כן. וזה אלא אם כן מהרבה סיבות. אחת הסיבות זה איסור אפליה, המדינה אומרת לעסק שפתוח לציבור אסור לך להפלות ממגוון טעמים", הסביר רוטמן את מהות התיקון והוסיף: "הצעת החוק הזאת מבקשת לא לבטל את איסור האפליה הכולל אלא לבוא ולהגיד שכאשר יש מניעה דתית של האדם מלבצע פעולה מסוימת יהיה מותר לו למנוע ולא לתת שירות. בעצם לא נכריח אותו לעשות משהו מנוגד לאמונתו".