במחאה על חוק הארנונה: ראשי הרשויות מאיימים בשביתה ממחר

ראשי הרשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי מאיימים בהשבתת העיריות והמועצות ברחבי הארץ החל ממחר - אלא אם חוק הארנונה יוסר מחוק ההסדרים, עליו דנים בכנסת לקראת הצבעות התקציב. בכירים בקואליציה: "בלוף, זו שביתה של הרשויות העשירות"

Whatsapp Image 2023 05 14 At 1
יור" השלטון המקומי חיים ביבס בהפגנה בפברואר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראשי רשויות ברחבי הארץ ומרכז השלטון המקומי הודיעו היום (ראשון) כי יפתחו מחר בשביתה בעקבות הצבעת ועדת הכספים על העברת "קרן הארנונה" כחלק מחוק ההסדרים. השלטון המקומי ישבית את כלל השירותים המוניציפליים החל ממחר, אלא אם יוסר החוק. יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, חיים ביבס: "אמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו".

"אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך", נכתב בהודעת השלטון המקומי. "יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים. החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור. לצערנו, לאחר שכל ההתנגדויות נתקלו בחומה אטומה, לא נותר לנו אלא להשבית את השירותים המוניציפליים ולהילחם על זכויות התושבים שלנו".

בכירים בקואליציה מסרו כי "לקרוא לצעד של השלטון המקומי 'שביתה כללית' זה בלוף, זו שביתה של הרשויות העשירות במרכז הארץ. רוב הרשויות מרוויחות מחוק קרן הארנונה מיליונים נחוצים שיסייעו משמעותית לתושבים רבים ובעיקר לפריפריה, ויתנו מענה למשבר הדיור וזינוק המחירים".

מחאת הרשויות המקומיות בירושלים
מחאת הרשויות המקומיות בירושלים לפני כחודשיים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חוק הארנונה יאפשר לממשלה לקחת מתקציבי הרשויות בשלטון המקומי לקרן הארנונה שתוקם, ולהפנות כספים מהקרן לרשויות אחרות. על פי הממשלה, מטרת החוק היא לתמוך ברשויות העניות, אך החשש הוא שהכספים ישמשו למימון ההתנחלויות והערים החרדיות על חשבון הערים החילוניות ומבלי לתקצב את הרשויות הערביות שנחשבות גם הן לעניות.

הבוקר התקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא והתעוררה מהומה בין חברי הכנסת מבאופוזיציה וראשי הרשויות, לבין יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני. חברת הכנסת נעמה לזימי מהעבודה האשימה: "זו ממשלה שמייצרת תושבים סוג ב', אתם מדברים על צדק חלוקתי ומקדמים גזענות, שכחו שיש גם פריפריה חברתית, אריאל תקבל יותר מירוחם, ואיך שכחתם את השכונות הוותיקות?".

ח"כ יוראי להב-הרצנו גם התרעם: "יש פה ביזה של קופת הארנונה, יושבים פה ראשי וראשות ערים ואומרים אתם עושים פה טעות. אני אומר לראשי הערים אל תיכנעו לצעדים האלה, אם צריך תסגרו את הערים שלכם, תשביתו".

יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס
יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אל חברי הכנסת הצטרף יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס: שהוסיף: "החוק הזה שאנחנו פה בגללו כמעט כל יום, יצאנו לשבות עליו, אמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם. היינו כאן לאורך כל הדיונים, עמדתנו הנחרצת נגד החוק. אני מסתכל על חברי הכנסת של הקואליציה, מי ששלח אתכם זה הציבור, ולומר מה שאתם חושבים באופן אמיתי".

ראשי עיריות ומועצות רבים בארץ הביעו התנגדות לחוק, ביניהם ראשי הערים הרצליה, ראשון לציון, יבנה, תל אביב-יפו, קריית אונו ורמת גן.